Românii afectați de cursele anulate de TAROM încep să își ceară drepturile. Câți bani pot primi, în funcție de locul și zile în care au rămas blocați

Publicat: 08 07. 2024, 22:03
Actualizat: 08 07. 2024, 22:55

Unii dintre miile de pasageri care aveau bilete la cele peste 20 de curse TAROM anulate s-au adresat deja uneia dintre cele mai mari companii din țară care reprezintă drepturile pasagerilor, dar valul de cereri este așteptat zilele următoare, au confirmat, pentru Gândul, oficialii firmei. Pasagerii păgubiți au dreptul la compensație fixă pentru anularea zborului, rambursarea biletului, dar și la decontarea sumelor pentru masă, cazare și transport de la/la aeroport, pentru toate zilele în care rămân blocați, până la găsirea unui nou zbor pentru a fi aduși acasă.

Aproape 100 de pasageri care n-au apucat să zboare cu avioanele TAROM pentru care și-au luat bilet s-au adresat uneia dintre companiile care reprezintă drepturile pasagerilor, FlightClaim, a confirmat Ramona Colea, manager general, pentru Gândul.

Începând de duminică seara și până luni, aproximativ 26 de curse TAROM au fost anulate, după ce piloții s-au declarat inapți de zbor, precizase anterior pentru Gândul purtătorul de cuvânt a companiei de stat.

Astfel, la o medie de 180 de pasageri pe cursă, ar fi vorba de 4.580 de călători care fie nu au plecat de acasă în vacanța programată sau la întâlniri de afaceri peste hotare, fie au rămas blocați pe aeroporturi din țări străine.

Financiar, pierderea companiei, contabilizată chiar de reprezentanții sindicali ai piloților, este de 2,5 milioane de euro pentru cele câteva ore de protest asumat oficial luni seara, după întâlnirile cu conducerea companiei și a acționarului majoritar, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).

Categorii de drepturi ale pasagerilor

„Da, ne-au contactat clienți TAROM, după anulările anunțate începând de ieri și până acum aproximativ 100 de pasageri, însă de obicei cererile se depun după ce pasagerii ajung efectiv la destinație, deci ne așteptăm în zilele următoare să vină valul de solicitări”, a spus Ramona Colea.

Pasagerii au dreptul la mai multe tipuri de sume, în funcție de situația în care se află. Potrivit purtătorului de cuvânt al TAROM, încă de duminică seara, de când s-a anunțat prima anulare de cursă, se caută pentru pasagerii afectați fie o soluție de rerutare pe alte curse, pe alte zboruri, fie reprogramare sau acomodare, în funcție de situația fiecăruia.

Drepturile pasagerilor sunt de trei tipuri, care se acordă cumulat, în funcție de situație.

Compensațiile. Acestea sunt stabilite ca sume fixe, în baza Regulamentului European 261/2004 privind drepturile pasagerilor atunci când zborurile sunt anulate:

  • 250 euro pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puţin;
  • 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km şi pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 km;
  • 600 euro pentru toate celelalte zboruri.

Compensația se plăteşte în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar. Dacă pasagerul îşi exprimă acordul în scris, compensaţia se poate oferi în bonuri de călătorie şi/sau alte servicii.

Rambursarea. Pasagerii au dreptul, pe lângă compensație, la rambursarea prețului plătit pentru cursa anulată, dacă pasagerul renunță la zbor, sau a prețului pentru călătoria nouă, dacă își cumpără bilet nou singur.

Potrivit Centrului European al Consumatorilor (ECC) România, pasagerii au dreptul la compensaţie chiar dacă beneficiază de rambursare sau redirecţionare. Operatorul de transport aerian poate reduce cu 50% compensaţia atunci când pasagerilor li se oferă redirecţionarea spre destinaţia finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depăşeşte ora de sosire a zborului rezervat iniţial:

  • cu două ore, pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puţin,
  • cu trei ore, pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 şi 3.500 km sau,
  • cu patru ore, pentru toate celelalte zboruri.

A treia categorie de drepturi se referă la asistență, adică decontarea cheltuielilor de cazare, masă și transport provocate de anularea cursei, până în ziua călătoriei efective.

Potrivit ECC România, în cazul anulării zborului, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare şi două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. În eventualitatea unei redirecţionări, dacă ora de plecare anticipată a unui nou zbor este la cel puţin o zi după ora de plecare programată pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră gratuită şi transportul dintre aeroport şi locul cazării.

Ramona Colea exemplifică printr-o simulare a unei curse anulate luni, 8 iulie, Paris – București, cursă retur, pentru care TAROM oferă un zbor pe 10 iulie sau pasagerul își cumpără singur bilet.

Într-un astfel de caz, pe lângă compensație fixă și rambursarea biletului, dacă pasagerul este rerutat peste două zile sau găsește zbor peste două zile el singur, pentru perioada 8-10 iulie va putea deconta de la compania aeriană: mâncare /trei zile cu dovada achitării, plus transport aeroport – hotel (pe data de 8 iulie când s-a anulat zborul) și hotel – aeroport (pe dată de 10 când a zburat efectiv ), plus două nopți de cazare

În mod normal, toate aceste servicii trebuie oferite de compania aeriană. Deci pasagerul nici n-ar trebui să prefinanțeze aceste cheltuieli. Nota bene! Pentru pasagerii care nu au de unde să facă aceste cheltuieli (de exemplu, vin din vacanță și au rămas fără bani), dacă operatorul aerian nu oferă aceste servicii, ei vor dormi pe jos în aeroport (s-au văzut numeroase cazuri), iar compania aeriană nu va achita nimic către pasageri, având în vedere că nu există sume de decontat”, atrage atenția Ramona Colea.

În cât timp se recuperează banii

În ceea ce privește compensația, nu este prevăzut un termen maxim până la care trebuie plătită.

Dacă se depășește termenul de prescripție (doi ani), pasagerul nu mai poate face nimic, nici măcar pe cale legală”, avertizează Ramona Colea.

În cazul rambursării, legea zice că trebuie achitată în șapte zile de la dată.

Atenție: nu e în regulă să se ofere restituire în credite /voucher, decât dacă sunt oferite opțiuni care includ și restituire în bani, de exemplu cum face WizzAir – 120 % puncte sau 100% bani”, a mai spus Ramona Colea.

Centrul European al Consumatorilor România precizează că pasagerii nu pot primi compensaţii în următoarele cazuri:

  • dacă sunt informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informaţi despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informaţi despre anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

Împrejurările excepţionale reprezintă, potrivit ECC România, evenimente care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitării activităţii normale a activităţii operatorului de transport aerian vizat, scapă de sub controlul efectiv al acestuia şi nu pot fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Caracterul excepţional al unui eveniment este analizat în funcţie de circumstanţele producerii sale în fiecare caz în parte.

Cursele anulate

TAROM a anunțat că, în conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, cursele respective au fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat „inapt de zbor”.

Oficialii TAROM au făcut luni seară o actualizare a curselor anulate, astfel că acestea sunt:

  1. ROT101/2 Otopeni – Cairo – Otopeni
  2. ROT167/8 Otopeni – Beyrut – Otopeni
  3. ROT187/8 Otopeni -Amman – Otopeni
  4. ROT701/2 Otopeni – Iași – Otopeni
  5. ROT621/2 Otopeni – Oradea – Otopeni
  6. ROT261/2 Otopeni – Istanbul – Otopeni
  7. ROT231/2 Otopeni – Budapesta – Otopeni
  8. ROT 301/2 Otopeni – Frankfurt – Otopeni
  9. ROT361/2 Otopeni – Amsterdam – Otopeni
  10. ROT 381/2 Otopeni – Paris – Otopeni
  11. ROT 415/6 Otopeni – Madrid – Otopeni
  12. ROT 291/2 Otopeni – Sofia – Otopeni
  13. ROT 643/4 Otopeni – Cluj – Otopeni
  14. ROT 703/4 Otopeni – Iași – Otopeni

La care s-au adăugat:

  1. ROT 211/2 Otopeni – Belgrad – Otopeni
  2. ROT 627/8 Otopeni – Oradea – Otopeni
  3. ROT 383/4 Otopeni – Paris– Otopeni
  4. ROT 237/8 Otopeni – Budapesta – Otopeni
  5. ROT 363/4 Otopeni – Amsterdam – Otopeni
  6. ROT 305/6 Otopeni – Frankfurt – Otopeni
  7. ROT 607/8 Otopeni – Timișoara – Otopeni

Potrivit companiei, deciziile individuale ale piloților au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea și confortul pasagerilor și echipajului.


CITEȘTE ȘI:

Peste 20 de CURSE TAROM ANULATE, mii de pasageri afectați. Reprezentanții piloților discută la Transporturi, conducerea companiei este în ședință

DOCUMENTUL care anunța haosul de la TAROM: 29 de piloți s-au declarat „inapți de zbor” la 4 zile după ce sindicatul lor ceruse creșterea salariilor

Am făcut calculul. Ce salarii au piloții TAROM, de fapt. Diferența față de cei de la WizzAir este colosală

Piloții TAROM, după discuțiile la Ministerul Transporturilor: „Acțiunea este un semnal de alarmă”. Pierderi uriașe în doar câteva ore de protest