Foarte mulți români care au amânat plata ratelor bancare sunt, în clipa de față, disperați. Aceștia susțin că situația lor nu s-a îmbunătățit deloc, ba din contră. În prezent, speră să obțină încă o păsuire de la insituțiile bancare, prin negocieri.
De altfel, specialiștii le recomandă băncilor să fie pregătite pentru situații în care clienții nu vor mai fi în stare să-și respecte obligațiile. Instituțiile bancare anunță, la rândul lor, că au primit multe cereri prin care consumatorii solicită prelungirea perioadei de amânare a plății, mai mult de 9 luni, termenul maxim în acest moment.
Totodată, alții cer întreruperea procesului, conștienți în ce situație dificilă au ajuns după ce și-au amânat ratele la bancă. Persoana care nu își poate onora obligațiile financiare, trebuie să trimită o cerere către instituția bancară pentru a prelungi termenul de amânare. Sau să ia legătura cu un conciliator, care să poarte discuții cu băncile.
Măsura amânării ratelor a fost adoptată în 2020, odată cu începutul pandemiei de COVID-19, și a fost prelungită și pentru 2021. În clipa de față, peste 500.000 de români și-au amânat obligațiile de plată către bănci.
“Din păcate sunt persoane care au apelat la această măsură adoptată prin ordonanță de urgență. Aproximativ 14-15% din totalul creditelor acordate de băncile comerciale se află în această situație. Băncile încearcă să-și recupereze aceste sume de bani împrumutate clienților, clienții fac eforturi să-și plătească ratele. Cea mai bună soluție pe care o poate lua o bancă în acest moment este să discute și să ajungă la o înțelegere cu fiecare client, astfel încât să-și recupereze suma de bani. Conform ordonanței de urgență, după o amânare de 9 luni, nu mai există posibilitatea de a mai amâna din nou. Din punct de vedere legal nu există o bază legală pentru a merge mai departe cu o nouă amânare”, a spus analistul financiar Ciprian Bârsan, potrivit realitatea.net.