Cazurile de înșelăciune bancară au devenit din ce în ce mai dese, iar clienții ING au fost și ei printre cei afectați de această tendință în creștere de fraudare prin phising telefonic.
Infractorii se prezintă drept angajați ai băncii, folosesc tehnici de manipulare pentru a obține informații confidențiale de la victime, precum numerele de cont, datele personale și detalii despre solduri, iar aceste informații sunt folosite apoi pentru a accesa ilegal conturile bancare sau pentru a efectua tranzacții frauduloase.
„În dimineața aceasta am avut parte de un șoc. Am primit un telefon de la „ING”. Mi s-a spus că cineva s-a prezentat cu buletinul meu într-o sucursală și a făcut o solicitare de credit în valoare de 40.000 de lei care a fost aprobată. Eu am rămas șocată, vă dați seama. Am stat 20 de minute la telefon cu această persoană ca spre finalul conversației să-mi dau seama că este ceva în neregulă”, a povestit o clientă ING.
Totuși, există și cazuri în care victimele au reușit să-și dea seama de înșelăciune și să evite, astfel, fraudarea.
„Îmi cerea informații personale. Am refuzat să dau detalii personale. Am spus că mi se pare ciudat să-mi ceară să zic câți bani am în cont și tot felul de întrebări… Am zis că nu le pot spune. Le-am zis: «Dacă sunteți de la bancă, știți câți bani am în cont», a explicat o altă clientă ING.
Această tehnică de înșelăciune este eficientă pentru că induce sentimentul de panică în mintea victimelor, care – luate prin surprindere și manipulate de falsa urgență creată de infractor – își dezvăluie fără să ezite informațiile personale și bancare, crezând că răspund la cerințele reale ale băncii.
Tocmai de aceea, clienții băncilor trebuie să știe că nicio instituție financiară nu va solicita niciodată astfel de detalii prin telefon sau e-mail și că trebuie să fie atenți la semnele de avertizare ale unei posibile înșelăciuni.
Trebuie să fie vigilenți și sceptici, atunci când sunt contactați telefonic și le sunt cerute informații personale sau bancare.
În acest context, autoritățile și băncile încearcă să determine publicul să conștientizeze aceste metode de fraudă și să ofere sfaturi și resurse pentru a-i ajuta pe oameni să-și protejeze informațiile personale și banii, scrie Playtech.
Educația și informarea sunt esențiale în lupta împotriva criminalității cibernetice și în asigurarea securității financiare a indivizilor și a comunităților.
De asemenea, colaborarea între autorități, bănci și cetățeni poate reduce eficient riscurile și impactul fraudelor bancare și se poate crea, astfel, un mediu mai sigur și mai încrezător pentru utilizatorii de servicii financiare.