ROVINIETĂ mai scumpă pentru „rable”. Camioanele vor plăti „la kilometru”. De când ar putea intra în vigoare noile modificări?
Ministerul Transporturilor (MT) a propus un nou sistem de taxare rutieră în România, care va impune șoferilor să plătească taxe mai mari începând din 2026, în funcție de categoria și clasa de poluare a mașinii. Proiectul de lege, aflat în dezbatere, vizează reglementarea taxării folosirii drumurilor publice și se află sub analiză până pe 23 mai.
Conform noii legi propuse de MT, se va face o distincție clară între „mașinile mici” și „camioane”, iar acest lucru va afecta modul de taxare a circulației pe drumurile publice. Astfel, autoturismele vor fi taxate în funcție de gradul de poluare, în timp ce camioanele vor plăti „la kilometru”.
În prezent, toate vehiculele care circulă în România trebuie să achite o rovinietă, însă diferențierea tarifelor se bazează exclusiv pe categoria vehiculului. Noua propunere introduce criterii suplimentare, cum ar fi clasa de emisii poluante și durata de parcurs, care include atât perioada de deplasare, cât și cea de staționare. Astfel, prețul rovinietei va fi direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.
Rovinieta va putea fi achiziționată pentru perioade de 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, înlocuind astfel variantele actuale care permit achiziționarea pentru o zi, șapte zile, 30 de zile, 90 de zile sau un an.
De asemenea, se vor introduce modificări și în ceea ce privește vehiculele grele, cu o masă mai mare de 3,5 tone, prin conceptul numit TollRo. Această nouă metodă de taxare va implica înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu o valoare unitară a TollRo, care va fi stabilită ulterior printr-un ordin de ministru.
Amenzi mari pentru șoferii care circulă fără rovinietă
Neplata rovinietei va fi considerată contravenție, iar amenzile vor varia între minimul dublului valorii anuale a tarifului rovinietei și un maxim reprezentând de patru ori valoarea anuală a acesteia.
Pentru utilizatorii de vehicule grele, care nu achită taxa TollRo, vor exista tarife compensatorii ce vor fi cuprinse între 100 de ori valoarea TollRo datorată (dar nu mai mult de 1000 de lei) în cazul în care distanța parcursă poate fi determinată și 2000 de lei în cazul în care distanța parcursă nu poate fi stabilită.
Proiectul de lege privind noua taxare rutieră se află încă în faza de dezbatere și va necesita analiză și aprobare suplimentară înainte de a intra în vigoare, potrivit avocatnet.ro.