Scandalul înlăturării din funcție a directorului teatrului clujean Puck, după ce ar fi refuzat o „combinație” financiară cu o fundație din Budapesta, a ajuns în Parlament. Emanuel Petran este în a 22-a zi de greva foamei (DECLARAȚII EXCLUSIVE)
Actorul și regizorul Emanuel Petran, fost director al Teatrului de Păpuşi Puck din Cluj-Napoca, a intrat, miercuri, în cea de-a 22-a zi de grevă a foamei. Omul de cultură spune că a luat decizia radicală de a protesta astfel după ce și-a pierdut funcția în urma unei evaluări abuzive, după ce s-a trezit în epicentrul unei „combinații” legate de finanțarea teatrului pe care îl conducea la acel moment de către o fundație din Ungaria. Pe care a și refuzat-o, stârnind nemulțumirea întregii secții maghiare a instituției culturale, dar și a conducerii politice locale a UDMR.
Regizorul a povestit, pentru GÂNDUL, presiunile politice la care a fost supus după ce a refuzat finanțarea. Motivele pentru care a intrat în greva foamei „ nu se datorează faptului că nu mai sunt managerul Teatrului de Păpuși Puck. Nu m-am născut și nu voi muri manager”, a precizat Emanuel Petran.
Începând de ieri, fostul director al Teatrului de Păpuşi Puck și-a mutat protestul de la Cluj la București, la Palatul Parlamentului. Aceasta după ce singura formațiune politică din România care s-a oferit, în cele mai bine de trei săptămâni de greva foamei, să îi intermedieze accesul la comisiile de resort din Camera Deputaților pentru a-și prezenta protestul și documentele pe care își bazează afirmațiile a fost AUR. Emanuel Petran a ținut să precizeze că nu intenționează să dea o turnură politică protestului său și nici să intre în AUR.
„După ziua de ieri în care am încercat împreună cu deputați AUR, să intrăm la liderii partidelor din Camera Deputaților, PSD, PNL, UDMR, Minorități, am reușit cu chiu cu vai și prin „invăluire” să discutăm doar cu domnul Andronache de la PNL. Astăzi, voi fi primit de către reprezentantul minorităților din Camera Deputaților și voi încerca cu cei de la AUR, să ajungem la reprezentanții partidelor mai sus menționate din Senat (…) Așa cum am spus, eu nu fac politică și doresc să vorbesc despre adevăr, fiindcă adevărul ne va elibera (…) Și nu, nu vreau să intru în AUR”, a scris miercuri Emanuel Petran pe pagina sa de Facebook.
Donația Fundația Bethlen Gabor Budapesta prin Asociația Apropo, „mărul discordiei” din Teatrul de Păpuşi Puck
Emanuel Petran, în prezent actor și regizor al Teatrului Naţional Cluj-Napoca, a intrat, pe 4 mai, în greva foamei, la aproximativ un an de la momentul în care şi-a pierdut funcţia. El a povestit pentru GÂNDUL în ce circumstanțe s-a întâmplat acest lucru, după ce a refuzat o donație destinată Teatrului de Păpuși Puck, secția maghiară, după ce a aflat că teatrul ar fi urmat să primeasca doat „1000 sau 2000 de euro” dintr-un proiect de 45.000 de euro.
„De mai bine de doi ani de zile, prin niște decizii contrare legislației, dosare făcute la comandă și hotărâri judiciare partinice, fără voia mea, am fost târât într-un univers kafkian, de care doar auzisem că ar fi posibil, dar nu credeam că ar putea să mi se întâmple mie. Gestul pe care îl voi face și despre care voi vorbi mai jos nu se datorează faptului că nu mai sunt managerul Teatrului de Păpuși Puck. Nu m-am născut și nu voi muri manager”, a motivat protestul regizorul la momentul intrării în greva foamei.
Totul ar fi pornit de la donația pe care Emanuel Petran, la acel moment manager al teatrului, ar fi refuzat-o. Omul de cultură a spus, pentru GÂNDUL, că întreaga documentație care reflectă modul în care s-au întâmplat lucrurile, este actualmente la Teatrul de Păpuși Puck.
- „Există la Teatrul de Păpuși Puck actul de donație depus de către Asociația Apropo, prin care se dorea ca aceasta să doneze Teatrului de Păpuși, suma de 1000 sau 2000 de euro, nu mai țin minte exact. Asta, deși contractul dintre Fundația Bethlen Gabor, Budapesta și Asociația Apropo, prin care se derula proiectul, stipula că suma de derulare era de 15000000 de forinți (n.r. circa 45.000 euro), iar unicul beneficiar era Teatrul de Păpuși Puck, secția maghiară.
- Există de asemenea la Teatrul de Păpuși Puck contractul tradus din maghiară, dintre Fundația Bethlen Gabor Budapesta și Asociația Apropo, luat de pe site-ul Fundației Bethlen Gabor, pe care Asociația Apropo nu a vrut să ni-l prezinte , trebuind să facem noi o scrisoare către Budapesta pentru a ne fi transmis. În acest contract se vede clar că Fundația Bethlen Gabor, Budapesta derulează un proiect în suma de 15000000 de forinți, circa 45000 de euro prin Asociația Apropo, al cărui unic beneficiar este Teatrul de Păpuși Puck, secția maghiară.
- Nu există niciun act doveditor prin care eu să-mi fi pus semnătura și să-mi fi dat acordul că manager pentru ca Fundația Bethlen Gabor, Budapesta să deruleze negocieri cu Asociația Apropo pentru derularea proiecului. Practic, Teatrul de Păpuși Puck apare pe site-ul Bethlen Gabor, Budapesta ca unic beneficiar, fără ca eu și Consiliul de Administrație al Teatrului să-mi fi dat acordul.
- Există la Teatrul de Păpuși Puck, minuta ședinței Consiliului de Administrație, în care Asociația Apropo, condusă de un angajat al Teatrului de Păpuși, secția maghiară, Urmanczi Eugen, în prezența unui avocat, face presiuni asupra Consiliului de administrație al teatrului, pentru ca acesta să accepte donația Asociației Apropo cu suma de 1000 sau 2000 de euro, suma derulată prin proiect fiind de fapt de 15000000 de forinți, circa 45000 de euro.
- Există la Teatrul de Păpuși Puck, traducerile din limba maghiară a atacurilor din presa maghiară la adresa mea, fiind acuzat de discriminare a secției maghiare. De asemenea, ca urmare a plângerii mele la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pentru aflarea adevărului, dacă am discriminat sau nu secția maghiară, există hotărârea acestuia din urmă, prin care CNCD spune că nu am discriminat această secției sau pe membrii ei.
- Există la Teatrul de Păpuși Puck, cele trei dosare pe care etnici maghiari, m-au acuzat la CNCD de discriminare. Deși a trecut aproape un an , CNCD nu a dat o rezoluție în acest sens.
- Există pe google ecourile în presa momentului din Cluj, a scandalului Teatrul de Păpuși Puck, în care se vorbește de ruperea Teatrului și formarea unui Teatru de Păpuși Maghiar. Toate aceste scandaluri au fost pornite prin programul electoral, care le-a oferit baza de pornire a deputatului UDMR Csoma Botond la primăria municipiului Cluj Napoca, Acesta, fiind președinte UDMR Cluj, împreuna cu domnul Vakar Istvan, vicepreședinte UDMR Cluj și vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, șeful meu direct de la Cultură, au făcut presiuni în prealabil asupra mea pentru a semna forțat actul de donație propus de Asociația Apropo. Există de asemenea Scrisoarea Deschisă adresată de către mine domnului Csoma Botond, prin care ii atrag atenția că lansarea în programul său electoral la Primăria Cluj Napoca, prin susținerea segregării secțiilor române și maghiare este o minciună”, a declarat pentru GÂNDUL Emanuel Petran.
O evaluare cât o demitere din funcție
Au urmat o serie de procese în instanță, de sesizări la CNCD în care Petran era acuzat de discriminarea unor etnici maghiari, nu mai puțin de trei controale făcute de Corpul de control al Consiliului Județean la verificări la Teatrul de Păpuși Puck, care nu au identificat de altfel, nicio problemă.
„Aceste rapoarte sunt semnate de către președintele Alin Tișe, deci domnul Tișe președintele Consiliului Județean Cluj și domnul Vakar Istvan vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, care are în subordine Cultura”, spune Petran.
După ce a condus opt ani instituţia, în mai 2021, Petran a obţinut o notă sub 9 la evaluarea pe care i-a făcut-o comisia desemnată de Consiliul Judeţean (CJ) Cluj – instituţia căreia îi este subordonat Teatrul de Păpuşi Puck, evaluare care echivalează cu o demitere.
„La evaluarea mea pentru anul 2020 și pentru evaluarea de final de mandat, ca manager, am avut aceiași comisie de evaluare care m-a notat și în primii șapte ani, formată din doi maghiari, membrii marcanți ai UDMR Cluj, vicepreședintele UDMR Cluj, Vakar Istvan și responsabilul cu cultura al UDMR Cluj, Iuliu Szep și directorul Operei Române Cluj, Florin Estefan. Această comisie care m-a notat an de an, timp de 7 ani, cu note între 9,17 și 10, fraudează evaluarea și contrar tuturor realizărilor, evidențelor și rapoartelor depuse îmi dau nota 8,87 care nu-mi mai permite să continui ca manager, contrar tuturor rezultatelor instituției”, explică Petran.
Între timp, Emanuel Petran a publicat o petiție ce vizează Ministerele Culturii, Educației, Justiției și Sănătății în care își exprimă indignarea față de politizarea instituțiilor de cultură și a Justiției, petiție semnată în prezent de sute de oameni.