Scenariu HALUCINANT la metrou. De ce nu merg noile trenuri Alstom? „Vor să țină în funcțiune garniturile IVA, pentru mentenanța de 8 € pe kilometru”

Publicat: 04 08. 2024, 08:00

Situația noilor garnituri de metrou Alstom, produse în Brazilia, pentru care Metrorex plătește peste 100 de milioane de euro, se complică pe zi ce trece. Primul tren a ajuns în București în aprilie și nu este pus în funcțiune nici în prezent. Oficialii Alstom ar da vina pe fluctuațiile de tensiune din rețeaua de metrou, din cauza cărora ar „sări” siguranțele la noile trenuri. Reprezentanții Metrorex spun însă că varianta Alstom nu ar fi una reală. Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex, este de părere că cei de la Alstom ar avea tot interesul ca noile garnituri să nu fie puse în funcțiune, altfel, s-ar pierde mentenanța de 8 euro pe kilometru pentru garniturile IVA.  

„Situația trenurilor noi nu s-a schimbat. Alstom invocă aceleași motive. Spun că sunt fluctuații de tensiune în rețeaua Metrorex, care conduc la declanșarea siguranțelor. Prin urmare, trenurile nu pot fi puse în funcțiune.

Pentru noi, asta este o mare problemă, pentru că suntem obligați să ținem în funcțiune trenurile vechi, IVA, pentru care noi plătim mentenanță către Alstom. Este vorba de 8 euro pe kilometru, o sumă mai mare decât pentru celelalte trenuri.

Dacă aceste trenuri noi circulau pe Magistrala 5, noi aveam posibilitatea să scoatem din funcțiune trenurile IVA. Prin urmare, am fi plătit mai puțin pentru mentenanță. Așadar, cum să nu le convină această situație celor de la Alstom? Ne creează mari prejudicii ținând în funcțiune trenurile IVA”, a declarat Mihai Barbu, în exclusivitate pentru Gândul.

Mihai Barbu, Metrorex: Simulatorul Alstom nu funcționează

Președintele CA Metrorex a mai spus că nici simulatorul pentru practica mecanicilor nu ar funcționa.

Mai mult decât atât, nici simulatorul nu funcționează, care este prevăzut în același contract. Trebuie modificat softul, pe motiv că a fost gândit cu anumite scenarii care nu sunt conforme cu Realitatea. Practic, trebuie rescrise scenariile. Așadar, mecanicii noștri au făcut doar pregătirea teoretică. Trenul nu funcționează, simulatorul nu funcționează”, a precizat Mihai Barbu.

Gândul a solicitat un punct de vedere de la directorul general Alstom România, cu privire la afirmațiile lui Mihai Barbu, însă, până la ora publicării acestui articol, Gabriel Stanciu nu ne-a răspuns.

Surse din cadrul Metrorex au dezvăluit săptămâna trecută, în exclusivitate pentru Gândul, că testele la noul metrou Alstom adus din Brazilia au fost sistate.

Gabriel Stanciu, director general Alstom România, a confirmat atunci oprirea testelor. Mai mult, acesta a declarat că „sistemul de management al trenului (TCMS) nu funcționează corespunzător”.

Testele de pe trenul Giurgiu au fost oprite pentru că sistemul de management al trenului (TCMS) nu funcționează corespunzător. Se verifică setările, iar testele se vor relua. Este normal. La fiecare tren este aceeași poveste. Nu sunt autoturisme de serie. Metropolis este primul tren cu alimentare dublă, și pantograf, și captatori. Trecerea de la un sistem la altul creează aceste probleme”, declara Gabriel Stanciu pentru Gândul, pe data de 3 iulie 2024.

Adus din Brazilia la sfârșitul lunii aprilie, primul tren livrat de Alstom nu poate fi introdus în rodaj. Adică să i se facă un test de 10.000 de kilometri înainte să fie introdus în circulație.

În aceste condiții, intrarea noilor garnituri în circulație este incertă.

Anul acesta ar trebui să se livreze 10 din totalul de 13 garnituri prevăzute în contractul cu Alstom.  Noile trenuri ar trebui introduse pe Magistrala Drumul Taberei. Tot acolo trebuie făcut și rodajul lor.

Gândul a dezvăluit recent că mecanicii români trebuie să facă 500 de ture pentru rodajul metroului adus din Brazilia. Magistrala 5 de metrou are 20 de kilometri dus-întors. Asta înseamnă cam 500 de ture pentru rodajul de 10.000 de kilometri.

Metroul Alstom nu ar intra în circulație în 2024

Marian Artimon, unul dintre cei mai experimentați oameni de la metrou, lider de sindicat Metrorex, crede că noile garnituri nu vor fi introduse în circulația în acest an.

„Noi ne-am dori foarte mult să avem noile trenuri pe Magistrala 5, dar, la cum merg lucrurile în prezent, acest lucru nu va fi posibil în 2024. Nu cred că va fi timp pentru probele de 10.000 de kilometri pentru primul tren și de 2.000 de kilometri pentru al doilea”, declara recent Marian Artimon.

Contract de peste 100 de milioane de euro

Valoarea contractului pentru cele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro.

Contractul dintre Alstom și Metrorex poate fi extins cu opţiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului. Valoarea totală a proiectului poate urca la 240 de milioane de euro.

Caracteristicile noilor trenuri Alstom:

  • au caroserie din oţel inoxidabil;
  • 114 metri lungime şi 3 metri lăţime;
  • asigură o capacitate totală de 1.200 de pasageri per tren;
  • fiecare tren cu 6 vagoane are 216 locuri într-o dispunere longitudinală;
  • asigură două zone speciale de acces destinate pasagerilor cu dizabilităţi;
  • au aer condiționat.

CITEȘTE ȘI:

„Giurgiu”, noul METROU Alstom produs în Brazilia, ar fi tras pe dreapta: „I-au sărit siguranțele, pe românește, când i-au dat power”

Mihai Barbu, președinte CA Metrorex: „Avem mai puține trenuri. Purtăm discuții dure cu cei de la Alstom”

Metroul bucureștean în 2024, marile obiective. Mihai Barbu, Metrorex: „Începem lucrările pentru Otopeni, așteptăm trenurile din Brazilia”

Salariul mediu net la metrou va depăși 7.400 de lei de la 1 noiembrie. Mihai Barbu, Metrorex: „Au avut loc 26 de runde de negocieri”