Schimbări majore operate de STB, de luni: dispare autobuzul 336, se modifică liniile 5 și 61, de tramvai și de troleibuz. Încă 9 Solaris în circulație
STB (Societatea de Transport București) operează de azi (luni, 19 februarie) schimbări importante în structura transportului public din București. Pe de-o parte, traseul liniei de tramvai 5 se modifică, iar pe de altă parte, una dintre cele mai vechi linii de autobuz, 336, dispare! Mai mult, se modifică și linia de troleu 61, care va opera doar pe fosta linie de autobuz 336. Pe linia 61 vor circula de azi 9 trolee Solaris, cumpărate recent de Primăria Capitalei. Gândul prezintă toate detaliile acestor schimbări.
Principalele schimbări care se produc de luni în structura STB:
- se modifică traseul liniei de tramvai 5;
- calea de rulare de pe linia 5 intră în reparații;
- se introduce linia navetă de autobuz 605;
- dispare autobuzul 336;
- se modifică traseul troleibuzului 61;
- se introduc 9 troleibuze noi, Solaris, pe linia 61;
Primăria Municipiului București și STB anunță că linia 5 de tramvai, cunoscută ca „linia corporatiștilor, va fi modificată pentru reabilitarea căii de rulare. Călătorii vor fi preluați de linia navetă 605.
„Începând de luni, 19.02.2024, linia 5 va funcționa pe un traseu modificat, iar transportul călătorilor din zonele unde nu vor mai circula tramvaiele va fi asigurat de linia navetă de autobuz 605. Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI) a luat aceste măsuri pentru a permite derularea lucrărilor de modernizare a căii de rulare a tramvaielor liniei 5”, a transmis STB.
STB: pe unde va circula tramvaiul 5
Astfel, potrivit STB, linia 5 va funcționa astfel:
- între capătul de linie „Piața Sf. Gheorghe” și bucla „Bd. Lacul Tei”, pe traseul: terminal „Piața Sf. Gheorghe”, Str. Sfântul Gheorghe, Calea Moșilor, Str. Doctor Paleologu, Str. Armand Călinescu, Str. Vasile Lascăr, Str. Viitorul, Str. Lizeanu, Str. Maica Domnului, Bd. Lacul Tei, terminal „Bd. Lacul Tei”, cu întoarcere pe Bd. Lacul Tei, Str. Maica Domnului, Str. Lizeanu, Str. Viitorului, Str. Vasile Lascăr, Str. Armand Călinescu, Calea Moșilor, Str. Cavafii Vechi, Str. Băniei, Str. Sfântul Gheorghe, terminal „Piața Sf. Gheorghe”.
- Linia navetă 605 va funcționa între terminalul „Aeroport Băneasa” și Str. Viitorului (stația „Toamnei”), astfel: terminal „Aeroport Băneasa”, Str. Grațioasă, Bd. Aerogării, Str. Aviator Alexandru Șerbănescu, Str. Barbu Văcărescu, Str. Tunari, Bd. Dacia, Str. Viitorului, stația „Toamnei”, cu întoarcere pe Str. Viitorului, Șos. Ștefan cel Mare, Str. Barbu Văcărescu, Str. Aviator Alexandru Șerbănescu, Bd. Aerogării, Str. Grațioasă, terminal „Aeroport Băneasa”.
- Autobuzele liniei 605 vor opri în stațiile de pe Bd. Aerogării, Str. Aviator Alexandru Șerbănescu, Str. Barbu Văcărescu (comun cu linia 330), iar pentru facilitarea transbordărilor vor efectua opriri pe Str. Tunari – în stația pentru tramvai „Teatrul Metropolis”, pe Str. Viitorului – în stațiile de tramvai „Mihai Eminescu” și „Toamnei” (comun cu tramvaiele liniei 16), iar pe Șos. Ștefan cel Mare – în stațiile „Lizeanu”, „Dr. Grozovici” și „Vasile Lascăr”, amplasate la bordură.
Modificarea liniei 5, începând cu data de 19 februarie, a fost anunțată în premieră luni, de directorul general STB în emisiunea „Cu Gândul la București”.
Ce lucrări execută STB la linia 5
Principalele lucrări care se vor executa în cadrul acestui proiect:
- Lucrări la calea de rulare;
- Realizarea a 15 peroane – Vor fi demolate peroanele existente, urmând a fi construite unele noi, dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc.
- Lucrări la rețeaua de contact –prin în înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact.
- Modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului – Presupune înlocuirea echipamentelor electrice din cadrul acesteia;
- Lucrări la sistemul de iluminat public – Rețeaua de iluminat va fi proiectată și mutată în subteran, prin tuburi de protecție, în ampriza căii de rulare a tramvaiului și în trotuare. În plus, se vor înlocui corpurile de iluminat existente, fiind montate unele cu led.
- Lucrări de relocare a semaforizării de pe B-dul Barbu Văcărescu și Strada Alexandru Șerbănescu;
- Lucrări la rețelele edilitare.
Lucrările vor dura 12 luni (inclusiv proiectarea), iar termenul de garanție va fi de 5 ani, conform STB.
Traseul liniei de troleu 61, modificat / Dispare 336
Tot de luni, se modifică traseul liniei de troleibuz 61, anunță STB.
Linia 61 va face legătura între terminalele „Complex Comercial Apusului” şi „Piața Rosetti”, pe următorul traseu:
- Pe sensul spre „Piața Rosetti”: terminal „Complex Comercial Apusului”, Str. Apusului, Bd. Iuliu Maniu, Șos. Cotroceni, Bd. Profesor Doctor Gheorghe Marinescu, Bd. Eroii Sanitari, Bd. Mihail Kogălniceanu, Bd. Regina Elisabeta, Bulevardul Carol I, capătul de linie „Piața Rosetti”;
- Pe sensul spre „Complex Comercial Apusului”: „Piața Rosetti”, Bd. Carol I, Bd. Regina Elisabeta, Bd. Mihail Kogălniceanu, Splaiul Independenței, Piața Operei, Bd. Eroii Sanitari, Bd. Profesor Doctor Gheorghe Marinescu, Șos. Cotroceni, Bd. Iuliu Maniu, Str. Apusului, terminal „Complex Comercial Apusului”.
Practic, linia 61 va opera pe traseul liniei de autobuz 336, care dispare de luni.
Troleibuze noi, pe linia 61
Pe noua linie 61 vor fi introduse de luni 9 troleibuze Solaris.
Noul traseu 61 nu este în totalitate electrificat, asftel, că pe o anumită porțiune, între Iuliu Maniu și Complex Apusului, noile vehicule vor circula în regim de autobuz. Potrivit STB, captatoarele de curent se pot decupla și cupla din cabina șoferului.
În ceea ce privește noile troleibuze Solaris, acestea au fost introduse de sâmbătă pe linia 93, iar de azi pe linia 61.
Până la 1 martie vom avea 30 de troleibuze în circulație, potrivit lui Nicușor Dan.
- Troleibuzele Solaris au o lungime de 12 metri, aer condiționat, rampă de acces pentru pasagerii cu mobilitate redusă, podea coborâtă, prize pentru încărcarea dispozitivelor mobile ale călătorilor, computer de gestiune management vehicul cu funcții GPS și comunicare online, sistem de informare audio-video și sisteme de numărare a călătorilor.
- Totodată, aceste troleibuze au o autonomie de 20 kilometri, având funcția de autobuz pe trasee neelectrificate, iar conectarea/ deconectarea la/de la rețeaua electrificată se face autonom, din cabina șoferului.
- Pentru achiziția celor 100 de troleibuze, Primăria Municipiului București a obținut fonduri nerambursabile de la Administrația Fondului pentru Mediu.
Troleibuzele Solaris costă 290 de milioane de lei, fără TVA
„Troleibuzul are o autonomie de 20 kilometri. Are funcția de autobuz pe trasee neelectrificate, iar conectarea/ deconectarea la/ de la rețeaua electrificată se face autonom, din cabina șoferului”, mai transmite STB.
Primăria Capitalei a semnat în decembrie 2022 contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze noi de la firma Solaris. Valoarea contractului este de 290 milioane lei plus TVA, fonduri nerambursabile de la Agenţia Fondului pentru Mediu.
Citrește și: