Școala viitorului, FĂRĂ TEME și toceală, cu inteligență artificială. Cum vor fi elevii peste 20 de ani. ”În lumea în care poți fi orice, fii curios!”

Publicat: 26 10. 2024, 09:00

”Nu mai trimiteți copiii cu teme de făcut pentru acasă! Nu pentru că lucrurile pe care le predați nu sunt interesante, ci pentru că nu mai sunt eficace temele. Forțați-i pe copii să gândească în timp real. Testarea prin teme nu mai este eficace”, a spus Zack Kass, unul dintre „creierele” din spatele ChatGPT, la evenimentul Dare to Learn, care a reunit la București cele mai strălucite minți în domeniul educației și tehnologiei.

„Cea mai mare problemă în educație este curajul!” Este una dintre ideile discursului lui John Hattie, profesor emerit și director al Institutului de Cercetare în Educație al Universității din Melbourne, Australia, care a deschis conferința educațională Dare to Learn, desfășurată la Romexpo. Acesta a concluzionat că în educație, în orice școală din lume, sunt importante conectarea ideilor, argumentarea, învățarea inteligentă.

Totodată, în opinia profesorului, originar din Noua Zeelandă, a cărui expertiză educațională este cunoscută în lumea întreagă, practica reprezintă un element esențial în procesul de învățare.

John Hattie a vorbit și despre latura umană a profesorilor, punând accentul pe modul în care dascălii știu să structureze informația și să o prezinte elevilor sau studenților.

Cum pot profesorii să facă învățarea vizibilă? „Trebuie să ne focusăm pe progrese”

John Hattie susține că educatorii trebuie să-și evalueze continuu propriul impact asupra rezultatelor elevilor. Potrivit teoriilor sale, educatorii trebuie să treacă de la transferul de cunoștințe la co-producerea învățării.

Cercetările sale stau la baza programului Visible Learning, care este implementat acum în peste 10.000 de școli din întreaga lume.

Întrebat cum se va schimba învățământul în lumea întreagă și cum va arăta peste 20 de ani, specialistul în educație recunoaște că „este extrem de greu să schimbi felul în care se face școala”.

Trebuie să ne focusăm pe progrese. Ideea este să îndrăzniți să învățați cum putem face învățarea vizibilă. Nu suntem foarte buni la a-i învăța pe elevi cum să învețe, la a detecta ce trebuie să îmbunătățim. Trebuie să ne concentrăm mult mai mult pe învățare. Este vorba despre cum învățăm și reflectăm asupra învățării. Nu noi o să le creăm copiilor viitorul, ei și-l vor crea”, a mai spus John Hattie.

În ceea ce privește influența tehnologiei în sistemul de educație, dar și în viața tinerilor, profesorul a mărturisit că în Australia urmează să fie dată o legislație în care copiii vor avea voie pe rețelele de socializare începând de la vârsta de 15 ani.

Acesta a precizat, cu privire la acest aspect, că „nu trebuie să le interzicem cu totul tehnologia, ci să îi învățam să o folosească în mod corect”.

Cercetător în educație, specialist în Visible Learning, o abordare educațională axată pe identificarea și maximizarea factorilor care influențează pozitiv învățarea, John Hattie are în spate peste douăzeci de ani de studii, implicând milioane de studenți.

Recunoscut pe scară largă pentru cărțile sale, conferințele internaționale și influența semnificativă asupra politicii educaționale, John Hattie s-a impus ca o figură marcantă și un lider de opinie în domeniul educației contemporane.

„Vom putea vindeca inclusiv cancerul în circa 30 de ani, ne apropiem de o lume de neimaginat”

Zack Kass reprezintă și el o prezență efervescentă pe scena de la Dare to Learn și una dintre cele mai strălucite minți din domeniul inteligenței artificiale din prezent, cu o experiență de 14 ani în domeniul evoluției tehnologice.

Fostul șef al departamentului Go to Market din cadrul companiei OpenAI și unul dintre „creierele” din spatele ChatGPT a vorbit despre potențialul inteligenței artificiale de a revoluționa educația, dar și despre temerile justificate ale oamenilor în ceea ce privește revoluția tehnologică, care se transformă cu o viteză greu de imaginat și de stăpânit.

„Lumea spre care ne îndreptăm este cea în care toți trebuie să învățăm cât mai multe. Suntem pe punctul de a intra în cea mai mare revoluție industrială, iar inteligența artificială va reprezenta un moment crucial. Ne aflăm mult mai departe pe acest drum al tehnologiei decât ne imaginăm noi. Sunt modificări sociale determinate de progresele tehnologice și ne mișcăm cu o viteză incredibilă.

Ce vreau să vă spun este să ne pregătim să ne imaginăm o lume care, de fapt, nu poate fi imaginată. Este o lume în care tehnologia devine din ce în ce mai bună. Ne îndreptăm către următoarea renaștere. În general, avem toleranță mare pentru eșecul uman și zero toleranță pentru cel artificial, pentru erorile tehnologice. Suntem mai predispuși să acceptam eșecul unui medic decât al unui robot folosit în sănătate.

Dar, vom putea vindeca inclusiv cancerul în circa 30 de ani, vom putea vindeca inclusiv bolile neurologice, ne apropiem de o lume de neimaginat.

Ne bucurăm de lucruri la care strămoșii noștri nici nu visau. Ați văzut că nu prea ne place să ne evaluăm timpul petrecut în fața unui dispozitiv electronic. Pe viitor, este important să învățăm să ne construim o relație cu dispozitivele noastre”, a spus Zack Kass.

„Într-o lume în care poți fi orice, fii curios, fii empatic!”

Zack Kass promovează inteligența artificială ca un instrument care poate îmbunătăți semnificativ accesul liber și nelimitat la cunoștințe.

În ceea ce privește tehnologia în școli, expertul le-a vorbit profesorilor prezenți despre schimbările fabuloase care vor avea loc în educație cu ajutorul AI.

„Învățați cum să învățați!”, este sfatul acestuia pentru oamenii din învățământ.

În plus, acesta a mai punctat că, deși astăzi suntem bombardați de multe informații negative, care pot avea un impact uriaș asupra minții noastre, lumea este, în mod evident, mai bună astăzi decât a fost vreodată.

Este esențial ca într-o lume în care totul se schimbă să fiu permanent dispus să mă adaptez. Învățați cum să învățați! Nu contează ce studiezi la facultate. În 30 de ani, nu o să mai conteze dacă ai făcut sau nu facultate, și nu pentru că nu este importantă educația, ci pentru că nu există nicio o garanție că aptitudinea care te pasionează va conta pe viitor.

Ceea ce ne va diferenția nu sunt cunoștințele pe care le avem, ci ceea ce facem ca să ne simțim unii pe alții. Cum trăim ne va diferenția, atât ca indivizi, cât și la nivel de societate.

Într-o lume în care poți fi orice, fii curios, fii empatic! Lumea este, în mod evident, mai bună azi decât a fost vreodată. Suntem supraexpuși la informații negative, dar și la cele pozitive. Este foarte greu să fii optimist când ți se tot spune că va fi tot mai rău. Dar lumea se îmbunătățește„, a afirmat Zack Kass.

„Copiii trebuie să exploreze lumea înconjurătoare, să fie curioși. Nu-i mai trimiteți cu teme pentru acasă!”

Zack Kass a mărturisit că cei mai bun oameni nu sunt cei care știu totul, ci cei care gândesc cel mai interesant, care știu să se adapteze.

În ceea ce privește viitorul copiilor în educație, specialistul în AI recunoaște că aceștia trebuie lăsați să gândească, specificând că temele pentru acasă mai mult încurcă decât ajută.

„Predicția mea este că AI va fi foarte bună pe zona de învățare a cunoștintelor, dar restul timpului va trebui să-l petrecem punându-ne întrebări dificile. Cei mai buni oameni nu sunt cei care știu tot, ci cei care gândesc cel mai interesant. Așadar, este important nu să fim atotștiutori, ci să fim gânditori.

Este important cum introducem tehnologia în mod eficient în sala de clasă. Nu mai trimiteți copiii cu teme de făcut pentru acasă! Nu pentru că lucrurile pe care le predați nu sunt interesante, ci pentru că nu mai sunt eficace temele. Forțați-i pe copii să gândească în timp real. Testarea prin teme nu mai este eficace.

În 20 de ani, vom vedea mult mai multe moduri de a face școală și de a preda, vom avea mult mai multe tipuri de școli. Sfatul meu către tineri, pentru ca ei vor conduce lumea, este să se gândească la lume ca la un lucru minunat, pentru că, de multe ori, ignorăm cât mai avem de explorat din lumea asta”, a conchis Zack Kass.

„Este trist că, în 2024, persoanele cu dizabilități nu au transport public ca să meargă la școală și la lucru”

Pe scena de la Dare to Learn a urcat și Denisa Tudorache, o tânără studentă nevăzătoare, cea care a vorbit în numele celor un milion de persoane cu dizabilități din România, despre care spune că li se îngrădește, de multe ori accesul la educație și dreptul la un trai normal.

Vrem cu toții să trăim într-o societate incluzivă. Știm că nu suntem valorizați pentru ca multe persoane cu dizabilități să-și atingă adevăratul potențial și să-și transforme visurile în realitate. Credem că există o problemă în care autoritățile și cadrele didactice tratează deficitul de învățare al celor cu dizabilități. Aceștia ar trebui să fie incluși, tratați și integrați prin metode pedagogice, prin căi de acomodare.

Educația este foarte importantă, este una din cheile succesului. Persoanele educate ajută educația din perspectiva economică și culturală. Ar trebui să aibă loc o transformare, iar pentru acest lucru avem nevoie de sprijinul autoritățor, al guvernului, pentru că putem înfăptui această schimbare împreună.

Este trist că, în 2024, persoanele cu dizabilități nu au transport public pentru a putea să meargă la școală și la lucru, nu au materiale, manuale de specialitate. Trebuie să lucrăm ca echipă, într-o țară în care părinții să nu mai fie nevoiți să lupte pentru dreptul copiilor lor de a beneficia de educație”, a mai spus Denisa, care își urmează calea și vrea să se dezvolte în țara în care trăiește.

Cele mai strălucite minți în domeniul educației și tehnologiei au venit la București

Cele mai strălucite minți din educație, dar și din tehnologie s-au aflat pe aceeași scenă la București, în cadrul celui mai mare eveniment din Europa – Dare to Learn – un program de formare dedicat atât cadrelor didactice, cât şi elevilor și părinţilor, care au avut ocazia de a prelua cele mai moderne metode de învățare, ajustate în funcţie de nevoile fiecărui elev.

Comunitatea academică din România a recunoscut meritele pentru implicarea în dezvoltarea educației la nivel global a doi dintre experții prezenți în cadrul conferinței Dare to Learn.

Universitatea din București i-a acordat titlul Doctor Honoris Causa lui John Hattie pentru cercetările sale complexe de peste 25 de ani, care au implicat peste 300 de milioane de studenți din întreaga lume.

Peter Senge, cunoscut pentru lucrarea sa revoluționară „Școli care învață. A cincea disciplină aplicată în educație”, a primit și el titlul Doctor Honoris Causa din partea Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București.

Dedicat profesorilor, inovatorilor în dezvoltare și celor interesați de viitorul educației, Dare to Learn și-a propus să fie un accelerator de învățare, o platformă utilă pentru toți cei care doresc să exploreze noi perspective ale învățării.

Pe parcursul celor două zile de eveniment, 25 și 26 octombrie, la Romexpo sunt programate 28 de masterclass-uri, dezbateri, prezentări și lansări de carte, susținute de peste 40 de experți în educație, atât din România, cât și din străinătate.

Perspectivele propuse se concentrează pe echitate și pe accesul comunităților dezavantajate la educație (Cami Anderson), pe învățarea autodirijată (Sugata Mitra), pe valorificarea tehnologiei în susținerea educației (Zack Kass, Charles Leadbeater, Graham Brown-Martin) sau pe dezvoltarea strategiilor orientate spre viitor (Niko Axel Herlin). De asemenea, Dare to Learn este o inițiativă ce încurajează învățarea susținută de către toți actorii implicați – instituții publice, antreprenori, organizații și comunitate.

Sursa foto: Rareș Helici – Dare To Learn


CITEȘTE ȘI:

Zack Kass, unul dintre „creierele” din spatele ChatGPT, despre PERICOLUL folosirii AI în scop malefic vs. potențialul imens de a schimba lumea în bine

EXCLUSIV | Sunt pregătiți oamenii pentru inteligența artificială? ”Se discută de un venit minim garantat, altfel, din ce ar trăi cohorte de șomeri”

EXCLUSIV VIDEO | Profesorul Mircea Dumitru: Să nu ne speriem, ChatGPT nu va ajunge să imite această dimensiune unică a inteligenței umane naturale

EXCLUSIV| ChatGPT și inteligența artificială, speranță sau teamă pentru viitorul omenirii? ”Cei care au creat AI sunt înfricoșați de propria creatură”