Prima pagină » Actualitate » Se pregătește un nou ”tun” la CNAIR? Deșeuri periculoase, procesate fără o autorizație de mediu valabilă

Se pregătește un nou ”tun” la CNAIR? Deșeuri periculoase, procesate fără o autorizație de mediu valabilă

Se pregătește un nou ”tun” la CNAIR? Deșeuri periculoase, procesate fără o autorizație de mediu valabilă

În Acordul de Mediu nr. 10 din 2010, emis de Agenția de Protecție a Mediului (APM) Cluj – dar și în Regulamentul european nr. 1021/2019 POP – sunt stabilite modalități foarte clare de eliminare a deșeurilor periculoase în care se identifică mercur. Numai că drumul de la vorbe la fapte este sinuos, iar subiectul ”deșeuri periculoase” rămâne unul cu rădăcini adânci în România.

În anul 2014, spre exemplu, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) au intrat ”pe fir”, într-o astfel de situație, iar directorul Ecomaster și doi oameni de la Rompetrol Rafinare au fost reținuți pentru 24 de ore. La momentul respectiv, au fost puse sub acuzare șapte persoane, trei fiind inculpați, iar patru fiind suspecți.

Trebuie menționat că Ecomaster a făcut parte din grupul Rompetrol până în anul 2014, atunci când a fost preluată de oamenii de afaceri constănțeni Radu Merlă și Dănuț Florescu, prin S.C. Oil Depol Service S.R.L.

Potrivit procurorilor DIICOT, au fost întocmite ”în fals un număr de 4 facturi fiscale emise de prestator către Rompetrol Rafinare S.A. şi anexele la acestea, respectiv a tichetelor false de cântar prin care se atesta aparentă transportare, în vederea ecologizarii, a gudronului acid din batalul 18 prin efectuarea a 920 de curse”.

O nouă licitație, alte semne de întrebare

În luna ianuarie 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a publicat procedura de licitație deschisă pentru atribuirea contractului referitor la ”ecologizarea depozitului de deșeuri prin care trece Autostrada A10 Sebeș Turda”.

Contractul CNAIR – valoare maximă de 157.385.936 RON (fără TVA) – are ca obiect ”Tratarea și eliminarea deșeurilor constituite din solul contaminat cu hexaclorciclohexan (HCH) și mercur (Hg) rezultat din eliberarea amplasamentului Autostrăzii Brașov – Cluj – Borș, secțiunea 2B, km 10+500 și depozitat în depozitul temporar de deșeuri periculoase de la Fața Dealului, comuna Moldovenești, județul Cluj”.

Aceiași doi oameni de afaceri constănțeni au notificat autoritatea contractantă că vor transporta deșeurile peste 400 km, de la Cluj în județul Prahova, urmând să le trateze în depozitul deținut chiar de ei în satul Târgșoru Nou, comuna Ariceștii Rahtivani, județul Prahova. Numai că există semne de întrebare, cu atât mai mult cu cât notificarea trimisă de ei nu se referă și la modalitatea specifică de tratare a solurilor contaminate cu HCH și mercur în locația respectivă.

Totuși, potrivit unor surse, CNAIR ar fi permis participarea Oil Depol la această licitație, fără o autorizație de mediu valabilă și care să permita/să autorizeze utilizarea unui echipament care să permită prestarea unor activități de desorbție termică în locația din Ariceștii Rahtivani.

NOTĂTehnologia de desorbţie termică cuprinde două faze de depoluare: încălzirea materialului poluat pentru volatilizarea contaminanţilor și tratarea gazelor evacuate în vederea scăderii concentraţiilor de poluanţi, sub limitele impuse de legislaţie. Volatilizarea poluanţilor din sol se realizează la temperaturi cuprinse între 200 – 450ºC, în uscătoare ce cuprind o gamă constructivă variată. Timpul de staţionare în uscător variază între câteva zeci de minute şi mai multe ore. Desorbţia termică şi-a demonstrat eficienţa în cazul decontaminării solurilor poluate cu solvenţi cloruraţi, compuşi aromatici uşori şi policlorbifenili (PCB).

APM Prahova, decizie-avertisment

Pe data de 29 martie 2022, Agenția Protecția Mediului Prahova a emis Decizia nr. 50. În această decizie se precizează că ”solicitarea de revizuire a Autorizatiei Integrate de Mediu pentru DEPOZIT DEȘEURI PERICULOASE din comuna Ariceștii Rahtivani (aparținând grupului Ecomaster – OIL DEPOL ) se emite fără a include Instalație Desorbție Termică”.

Astfel, Ecomaster și Oil Depol ar propune, practic, o metodă de eliminare ”toxică” care – propriu-zis – nu ar respecta obligațiile de mediu asumate european.

Concret, cele două firme nu dețin și nu sunt autorizate sa folosească instalație de desorbție termică destinată a permite măsuri de neutralizare conforme.

În astfel de condiții, CNAIR ar trebui să ia în considerare toate riscurile care ar putea apărea în viitorul mai mult sau mai puțin îndepărtat.

Lucrează de 12 ani în presa centrală și este autorul unor investigații jurnalistice centrate pe domeniul Justiției, dar și pe conexiunile dintre mediul politic și cel de afaceri. S-a alăturat ... vezi toate articolele

Citește și