Se schimbă LEGEA: cum vor obține pașaportul românii, de acum încolo. Camera Deputaților a votat modificarea
Se schimbă legea în ceea ce privește modalitatea de obținere a pașaportului. Toți românii trebuie să știe care sunt noile condiții, potrivit modificărilor adoptate deja de Camera Deputaților.
Un vot în favoarea propunerii legislative ce schimbă procedurile de obținere a pașapoartelor pentru cetățenii români a fost dat de către deputați.
Schimbări în legislația referitoare la obținerea pașaportului
Este o schimbare majoră în acest proces și care îi afectează pe toți românii. Autoritățile au făcut public modul în care va putea fi obținut pașaportul în viitor.
Astfel, pașaportul simplu temporar va fi acordat doar în situații excepționale. Vorbim despre urgentele care necesită călătorii imediate peste hotare ori reglementarea situației juridice a cetățenilor români domiciliați în străinătate și care nu au documente de călătorie valabile.
În plus de asta, noua lege aduce lămuriri și cu privire la procesul de eliberare a pașapoartelor pentru minori. Astfel, se impun o serie de restricții în privința numărului de documente de călătorie ce pot fi eliberate succesiv pentru copii.
„Cetăţenii români pot deţine, concomitent, un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile:
- în situaţiile prevăzute la art.17¹ alin. (1) lit. c), atunci când paşaportul simplu electronic a fost depus pentru obţinerea unor vize;
- în situaţia în care se probează, cu documente, necesitatea deplasării cetăţeanului român în străinătate, în perioada în care paşaportul simplu temporar este depus pentru obţinerea unor vize”, arată proiectul de lege.
Ce se întâmplă cu datele biometrice
Se schimbă și modalitatea de preluare a datelor biometrice și a altor informații de către personalul consular, în sensul că procedura respectivă va fi efectuată o singură dată și utilizată ulterior în procesul de eliberare documentelor de călătorie.
„Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situaţii: a) când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict; b) când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă”, mai indică sursa citată.
În ce situații putem deține mai multe pașapoarte
În altă ordine de idei, autoritățile au stabilit și care sunt situațiile în care un cetățean român poate deține simultan mai multe pașapoarte. Acest drept vine și cu o serie de obligații!
„Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la art. 17¹ alin. (1) lit.c) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute.
(4) Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile, au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la alin. (2) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute”, conform propunerii legislative.
Propunerea legislativă a trecut prin votul Senatului și al Camerei Deputaților și urmează să intre în vigoare odată cu promulgarea legii.