Șoferii vor fi nevoiți să plătească mai mult pe roviniete, din cauza unui proiect PNRR prin care UE finanțează șantierele de autostradă din România. Sistemul de taxare unic la nivelul Uniunii trebuie introdus până la jumătatea anului viitor. Astfel, conducătorii auto vor plăti roviniete care includ taxe pentru poluare în funcție de vechimea mașinii.
De asemenea, transportatorii de mărfuri ori de persoane care conduc vehicule ce depășesc 3,5 tone vor plăti taxă pentru fiecare kilometru de șosea parcurs.
România, cu peste patru milioane de mașini care au o vechime de peste 10 ani, ocupă locul doi în topul țărilor cu cele mai vechi mașini din Uniunea Europeană.
Serviciul de tarifare electronică ar trebui să pună la dispoziția acestora echipamente de bord personalizate și o asigurare a funcționalității acestuia, punerea la dispoziție a unor mijloace acceptate pentru efectuarea plății tarifului sau acceptarea unui alt mijloc de plată folosit de acesta, încasarea tarifului, virarea către entitatea care îl percepe, gestionarea relațiilor contractuale în ceea ce privește utilizatorul, securitatea și confidențialitatea în ceea ce privește funcționarea sistemului de tarifare rutieră și, nu în ultimul rând, protecția datelor cu caracter personal”, explică Lucian Calmuș, reprezentantul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
România are 16.000 de kilometri de drumuri naționale și autostrăzi, administrate de CNAIR. Directiva europeană propune ca șoferii să plătească taxe de poluare în funcție de noxele emanate, iar camioanele și autocarele care depășesc 3,5 tone să achite o taxă pe kilometru de șosea parcurs. Banii ar urma să fie folosiți pentru reabilitarea drumurilor.
Conform sancțiunilor modificate de Guvern în martie 2022, amenzile pentru rovinietă, în funcţie de maşină, sunt: