Conducerea Autorităţii Naţionale pentru reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a fost chemată să dea explicaţii la Comisia de Industrii a Camerei Deputaţilor. Parlamentarii acuză ANRE că nu a informat consumatorii despre consecinţele liberalizării preţurilor.
Faptul ca nu a existat o informare din partea ANRE este o problemă. Acest proces de liberalizare este şi ar trebui să fie în interesul consumatorului, prin informare şi oamenii trebuie să îşi contacteze furnizorii de energie şi să vadă care sunt ofertele şi să treacă în acest sistem concurenţial. Este nevoie de o lege pentru definirea consumului vulnerabil, adică acelor oameni care din diverse motive nu îşi pot permite să plătească factura”, a declarat deputatul USR Cristina Prună, la Antena 3.
ANRE e acuzată că nu a făcut o campanie de informare pe tema liberalizării pieței de energie, pentru ca populaţia să ştie cum se efectuează trecerea la noii furnizori, iar românii vor ajunge să plătească din această cauză facturi mult mai mari.
Consumatorii vulnerabili, adică cei care au probleme cu achitarea facturilor lunare, vor fi cei mai afectaţi. Pentru ei există o propunere legislativă aflată în dezbatere publică la Ministerul Muncii.
Sunt diferite scheme de ajutor în majoritatea statelor, inclusiv un ajutorul social pentru plata alergiei. Schemele de ajutor trebuie să intre în dezbatere publică, dar ele trebuia deja să există. Noi vom susţine orice acţiune care vine în sprijinul cetateanului”, a declarat Mădălin Borş, vicepreşedintele PSD Teleorman.
Şi liberalii consideră că ANRE nu a gestionat deloc bine situaţia liberalizării preţului energiei electrice. Europarlamentarul PNL Cristian Buşoi spune că sunt români care plătesc facturi mari la energie pentru că nu li s-a explicat ce au de făcut în privinţa contractelor.
Începând cu data de 1 ianuarie 2021, piaţa energiei electrice din România este complet liberalizată. Ca efect, consumatorii trebuie să încheie contracte noi de furnizare a curentului electric, altfel vor fi introduşi, automat, într-o categorie de consum general, care generează facturi şi cu 26% mai mari faţă de cât plăteau până în prezent.
Vestea bună este că termenul până la care românii pot încheia noi contracte pentru energia electrică a fost prelungit până pe 31 martie.