Șeful ANPC, Horia Constantinescu, a spus, miercuri, că cel puțin 73.000 de români au depus sesizări privind neregulile de la Blue Air. El a adăugat că această companie aeriană „șantajează statul român”, motiv pentru care instituția pe care o conduce ar putea depune o plângere penală împotriva Blue Air.
Afirmațiile șefului de la Protecția Consumatorului au fost făcute în contextul în care, marți, Blue Air a anunțat, brusc, că suspendă toate zborurile până în 12 septembrie. Mii de pasageri au rămas blocați pe aeroporturi.
„Noi am sancționat în urmă cu două luni această companie, pentru că și-a bătut joc de peste 73.000 mii de consumatori. Înţeleg că această companie, şantajând statul român, doreşte să nu plătească taxele de mediu, să nu ramburseze banii consumatorilor şi doreşte să facă legea ascunzându-se în spatele ideii că sunt un operator român şi aduc mari beneficii statului. Care sunt aceste beneficii, întreb retoric? Nu cumva mai mari beneficii ar fi adus nu numai statului, cât şi consumatorilor, dacă le-ar fi respectat drepturile? Suntem într-o situaţie jenantă. Înţeleg că în felul acesta se doreşte forţarea mâinii autorităţilor, prin tratarea cumva preferenţială a acestei companii”, a spus Constantinescu, la Digi 24.
În acest context, șeful ANPC a spus că, la începutul acestei săptămânii, a invitat oficialii Blue Air la discuții, pentru a vedea dacă au respectat recomandările făcute în urmă cu două luni – „şi anume să nu mai lanseze curse despre care nu au date certe că pot fi şi ţinute, să nu mai lanseze curse la preţuri cu caracter înşelător”.
„Înţelegând că până la urmă se strânge laţul în jurul unei activităţi care pare administrată ori greşit, ori intenţionat greşit, luăm în calcul depunerea în continuare de sesizări către organele de cercetare penală, pentru că, la momentul acela, noi am transmis o informare legată de activitatea acestei companii şi ne dorim ca la un moment dat să înţelegem şi noi dacă ceea ce se întâmplă a fost cu intenţie, sau îmbracă sau nu şi o formă penală”, a mai comentat Constantinescu.
Întrebat dacă ANPC ar putea amenda din nou compania, Constantinescu a răspuns: „Cu siguranţă, dacă datele transmise vor confirma informaţiile primite de către autoritatea noastră, luăm în calcul inclusiv sancţionarea, pentru că nimeni nu poate fi mai presus de lege, indiferent ce invocă”.
„Mai mult decât atât, vă rog să luaţi în calcul că, la acel moment, reprezentantul companiei aeriene ne spunea că au şapte sute şi ceva de mii de rezervări. Gândiţi-vă că, dacă multe dintre acestea sunt deja achitate, ei vor continua să ţină avioanele la sol, ne vom confrunta cu o avalanşă de situaţii ca cea de ieri”, a adăugat sursa citată.
„Undeva la sfârşitul verii, în toamna acestui an, cele cinci aeronave proprietate a companiei nu vor mai avea drept de zbor. De aceea, reprezentantul Blue Air ne spunea că iau în calcul închiderea companiei şi tot de aceea eu am transmis consumatorilor să fie precauţi în relaţia cu această companie”, a adăugat el.
Autoritatea Naționale pentru Protecția Consumatorilor sfătuiește clienții companiilor de zbor să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar, în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităților competente.
În esență, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro, pentru un zbor anulat, iar acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.
Recuperarea compensațiilor se poate face fie amiabil, la operatorul economic, fie prin intermediul ANPC și Centrul European al Consumatorilor România, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit. Sunt prevăzute compensații și în cazul pierderii bagajelor, conform prevederilor detaliate în ghidul ECC România.
În urma situației create de blocarea zborurilor de către compania Blue Air, de marți, premierul Nicolae Ciucă a anunțat, miercuri dimineața, la debutul ședinței de Guvern, măsurile luate pentru ajutorarea pasagerilor români.
„Din această cauză, mai mulți cetățeni români au rămas blocați în mai multe auroporturi și ministerele de linie au întreprins măsurile necesare astfel încât să ăutem să îi sprijinim să revină acasă”, a spus premierul.
Potrivit centralizatorului MAE primit de premier miercuri dimineață, 2.098 de cetățeni români au apelat la serviciile consulare.
„Toate aceste demersuri trebuie făcute cu respectarea legii și fondurile alocate de la bugetul de stat trebuie recuperate de la compania care a generat această situație”, a comentat șeful Executivului.
În acest sens, el a rugat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului să urmărească și să monitorizeze îndeaproape întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să se asigure funcționarea tuturor structurilor nominalizate să se ocupe de această situație pe perioada în care va fi activă hotărârea de Guvern adoptată miercuri.
Sorin Grindeanu: „Se lucrează la punerea în funcțiune a unui mecanism, pentru că lucrurile nu sunt simple”
Vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor, a detaliat proiectul de hotărâre de Guvern privind alocarea unei sume din fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în vederea suportării costurilor pentru repatrierea unor cetățeni români, precum și pentru acordarea unui ajutor financiar de urgență.
„Astăzi vom adopta această hotărâre de Guvern, care se află pe ordinea de zi, dar cred că merită să facem câteva precizări, și anume: avem un regulament european care se aplică tuturor comapaniilor din acest domeniu din Europa. Acest regulament spune, printre altele, și faptul că în cazul unor anulări de zboruri sau întârzieri mai mare de 6 ore, călătorii pot să ceară despăgubiri la compania respectivă, iar acest lucru se aplică și companiei Blue Air”, a spus Sorin Grindeanu.