Sociologul Mirel Palada și-a precizat poziția, într-o postare pe Facebook, față de obligativitatea purtării măștii în spații închise, dar și în aer liber.
Dacă despre obligativitatea purtării măștii în spații închise, aglomerate, spune că este utilă, pentru că reduce riscul de răspândire a Covidului, când vine vorba de purtarea măștii de protecție în aer liber, acesta susține că „nu are nimic de-a face cu Covidul, ci doar cu milițienii noștri tembeli”, fiind „o manieră cvasi-ritualică de proiectare a puterii, de hegemonie simbolică”.
„Văd pe stradă din ce în ce mai mulți oameni normali la cap care au curajul să meargă fără mască. Oameni normali la cap care știu că unele din cerințele acestei dictaturi sanitare sunt pur și simplu cretine. Să umbli cu masca în aer liber are aceeași valoare de rațiune și de utilitate ca și plasele alea cu ochiuri largi, de lagăr nazist, puse la supermarketuri pentru a împiedica circulația Covidului. Sunt pur și simplu prostie milițienească pură, completă, nediluată.
Nu sunt nebun la cap să contest validitatea măștii. Dar nu în aer liber, unde sîntem înconjurați de zeci de milioane de litri de aer și probabilitatea de transmisie scade exponențial, pe măsură ce spațiul disponibil este din ce în ce mai mare. Totul în lumea asta e pe bază de probabilități. Riscul se evită atunci cînd probabilitatea e mare, nu cînd e practic reziduală. Nu mergi cu cască de protecție în casă, decît dacă are cumva nevasta boală pe tine să-ți frigă o tigaie în cap. Altminteri, porți cască doar pe șantier, acolo unde-ți poate pica o cărămidă în cap, sau doar pe trotinetă, acolo unde poți pica tu în cap ca un trotinetist tembel ce ești. În rest, casca are exact aceeași utilitate și rațiune de a fi precum basca sau baticul: ține doar de cald, să transpiri în ea, să-ți năclăiască părul.
La fel și cu masca. Obligativitatea purtării măștii e o măsură pertinentă pentru spații închise, aglomerate, acolo unde multă lume respiră același aer ore întregi. Acolo da, probabilitatea să transferi Covidul dintr-un plămîn într-altul chiar e ridicată. Acolo se impune masca pentru evitarea pandemiei. Dar, pentru numele lui Dumnezeu, nu pe trotuar, în ditamai aerul liber care urcă deasupra capului tău de cetățean sclav pînă în văzduh, pînă spre spațiul cosmic.
Milițienii noștri care ne conduc sînt obtuzi, bătuți în cap și degrabă dedați la abuzuri. Umflă-l, amendează-l, restricționează, interzice. Masca în aer liber nu are nimic de-a face cu Covidul, doar cu milițienii noștri tembeli care au putere de decizie asupra vieților noastre.
E doar o manieră cvasi-ritualică de proiectare a puterii, de hegemonie simbolică. Așa cum practică musulmanii asuprirea asupra femeilor pe bază de cîrpă peste față, la fel și dictatorii noștri sanitari. E felul milițienilor cu cap pătrat care ne conduc de a-și impune voința abuzivă asupra noastră. De a ne transmite un mesaj de samavolnicie de tip moș Teacă, un urlet țîfnos de sergent care face instrucție cu noi: faceți ce vă ordonăm, nu contează dacă e de bun simț sau nu, ordinul se execută, nu se discută, fiți sclavii noștri disciplinați.
Mă bucur că sînt din ce în ce mai mulți oameni normali la cap care, prin comportamentul lor public, scot în evidență această mare cretinătate specifică dictaturii sanitare care ne chinuie viețile în mod inutil”, a comentat sociologul, vineri, pe Facebook.