Prima pagină » Actualitate » Șoferii PLĂTESC mai mult ca să își repare mașinile. Costurile cu ora de manoperă au crescut și cu peste 20%, într-un singur an / Care sunt motivele

Șoferii PLĂTESC mai mult ca să își repare mașinile. Costurile cu ora de manoperă au crescut și cu peste 20%, într-un singur an / Care sunt motivele

Șoferii plătesc mai mult ca să își repare mașinile. Doar într-un singur an, costurile cu ora de manoperă au crescut cu peste 20%. Patronii de service-uri spun că de vină ar fi inflația care le-a tot adus scumpiri, dar și creșterile salariale pe care le-au avut cu angajații.

Acum, pentru a ține sub control prețurile, autoritățile se gândesc să introducă tarife de referință pentru lucrările auto.

Costurile sunt tot mai mari, de la un an la altul

În 2023, tariful orei de manoperă a crescut cu 21 de procente, în comparație cu 2022. Iar dacă ne raportăm la 2020, majorarea este de 36%.

„Ora de manoperă pentru un autovehicul Dacia este în jur de 200 lei, fără TVA, iar pentru mașinile de proveniență străină sunt în jur de 320 lei”, precizează Daniel Scărlătescu, reprezentatul unui service auto.

Tariful mediu pe ora de manoperă diferă în funcție de marca mașinii, dar și în funcție de fiecare județ. Cele mai mari prețuri sunt în Brăila 226 lei, apoi în Tulcea și Satu Mare. Bucureștenii plătesc mai puțin: 179 lei.

„E normal o creștere, atât timp cât cât costurile din spatele lor au crescut. Creșterile cu forța de muncă, cu salariul minim, care tot sunt în discuție acum, este clar că pot genera și creșteri ale tarifului de manoperă”, a declarat pentru Observator TV Dan Barbu, reprezentantul Patronatului Operatorilor de Service Auto.

„Comportamentul asigurătorului, când vine vorba de plata despăgubirilor, au început să plătească despăgubiri cu întârziere. Unitățile reparatoare au fost nevoite să apeleze la credite bancare”, a adăugat Daniel Scărlătescu.

„Pe de o parte, există service-uri serioase care practică prețuri corecte și există altele, nu foarte multe, dar destule, care practică prețuri abuzive”, afirmă Sergiu Costache, expert în asigurări.

Problema e că toate aceste costuri se regăsesc mai apoi în prețul poliței RCA, care este și el tot mai mare. Autoritățile se gândesc acum să introducă tarife de referință pentru costul orei de manoperă, asemănătoare celor de la polița obligatorie, dar reprezentanții service-urilor nu văd cu ochi bun măsura.

„Dacă ne uităm puțin pe cifrele declarate de asigurator, profiturile lor sunt de trei ori mai mari față de acum 3 ani”, notează Dan Barbu.

„Ar putea apărea aceste prețuri de referință, de la care normal că oamenii se abat, plus-minus… 5-10%, dar nu se trece de la simplu la dublu sau la triplu, cum se întâmplă în unele locuri astăzi”, a completat Sergiu Costache.

Totuși, tarifele de referință nu vor fi obligatorii, ci doar orientative.

Citește și