Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a trimis în Parlamentul mai multe propuneri pentru schimbarea legislației RCA. Acestea sunt cele mai importante modificări de la lansarea legii.
Astfel, sistemul bonus/malus devine complex, asigurătorii sunt obligați să vândă și în rate, se introduce conceptul de franșiză, care permite asiguratului să plătească un preț mai mic pentru RCA asumându-și o parte din daunele potențiale.
Mai mult, cresc foarte mult amenzile pentru șoferii care circulă fără poliță RCA valabilă și se diversifică modalitățile de control, inclusiv prin introducerea în ecuație a sistemului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) de verificare a rovinietei.
Mult discutatul concept „RCA pe șofer” va fi implementat, până la urmă, cel mai probabil anul acesta, prin lege, după ce ASF a venit cu propuneri de modificare în ceea ce privește definiția Contractului de asigurare RCA.
Este o măsură care pe de o parte poate duce la reducerea primei, însă pe de alta va aduce penalizări și un preț mai mare pentru RCA, în cazul în care se constată că mașina este condusă de un șofer nedeclarat ca utilizator.
Este doar una dintre schimbările în premieră propuse de ASF pentru legislația RCA, în acest sens trimițând deja Parlamentului un set de propuneri, cu șanse foarte mari să fie adoptate cel târziu până la jumătatea acestui an.
De altfel, în contextul protestelor transportatorilor, ASF anunțase că va lua unele măsuri pentru echilibrarea pieței.
Proiectul amintit introduce și obligativitatea ca asigurătorii să vândă RCA în rate pentru toate categoriile de clienți, cu excepția unor situații motivate.
Pe lângă extinderea răspunderii șoferului, ASF propune și introducerea unor instrumente complet noi care să dea posibilitatea șoferului de a obține o primă cât mai bună.
Prima dintre acestea este modificarea sistemului bonus-malus, astfel încât acesta să ofere reduceri mai mari șoferilor cu o conduită bună, dar și penalizări mai mari celorlalți.
Totodată, ASF propune și creșterea substanțială a penalizărilor pentru cei care circulă fără RCA sau cu RCA suspendat, încercând astfel să crească cuprinderea în asigurare și să responsabilizeze șoferii.
În primul rând, se propune ca amenzile să fie aplicate atât proprietarului mașinii, cât și șoferului, dacă nu este vorba despre aceeași persoană. Crește substanțial cuantumul sancțiunii.
„Contravenția prevăzută la alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone”, arată legea modificată.
În prezent, amenda pentru cei care circulă fără RCA este de 1.000 de lei, ajungând la sume mai mari doar în situații excepționale, când respectivul este „recidivist”, potrivit economica.net.
FOTO – Caracter ilustrativ: Shutterstock