Un român și-a petrecut concediul în Grecia, la Thassos, pe bicicletă, alături de partenera sa de viață. Cei doi turiști au parcurs peste 200 de kilometri într-o săptămână, timp în care au avut de-a face cu șoferi de diferite naționalități.
Turistul român a povestit experiența sa pe grupul de Facebook Forum Thassos. Cele mai mari bătăi de cap i-au fost cauzate chiar de șoferii români.
Aceștia conduceau agresiv și nu respectau ceilalți participanți la trafic, inclusiv bicicliștii. Claxoane, depășiri la limită și agresivitate în trafic, toate au lăsat un gust amar turistului român.
„Bună seara tuturor. Ne-am întors ieri din Thassos, unde am făcut în circa o săptămâna un pic peste 200 de km cu bicicleta, 100% șosea, eu și cu prietena mea. Mers exclusiv unul în spatele celuilalt, fără a lasă o distanță excesivă între noi, elemente de vizibilitate, regulamentar – asta că să evităm alte discuții. În aceste plimbări ne-am intersectat cu multe mașini, făcând turul insulei. Mașini de România, Grecia, Serbia și Bulgaria în principal, alte țări fiind cantitate neglijabilă.
Și am rămas cu un gust extrem de amar despre șoferii români: – depășiri în curbe fără vizibilitate – depășiri trecând foarte aproape de noi (gen câțiva cm de ghidon) – tăiat calea în intersecții în care aveam prioritate – depășit și băgat forțat între noi, de cel care era în spate a trebuit să frâneze, altfel ar fi ajuns în boscheți – oprit brusc în față noastră – claxonat (direct din spate sau în coloana, din cauza că mașină care era fix în spatele nostru aștepta cuminte pentru a depăși unde există spațiu și vizibilitate)”, a povestit acesta.
Pe de altă parte, șoferii din alte țări au avut un comportament total diferit, mult mai puțin agresiv în trafic. Românul a dat exemplul sârbilor, bulgarilor și grecilor.
„Cu mașini de alte nații am avut mult mult mai puține interacțiuni neplăcute, am pățit mașini de Serbia să lase geamul jos și să ne încurajeze în timp ce ne depășeau pe urcări, mașinile de Bulgaria aproape întotdeauna așteptau cuminți până să depășească, uneori și 2-3 minute, cei de Grecia parcă mai grăbiți, însă niciodată cu claxoane sau depășit punându-ne în pericol. Toate cele de mai sus sunt valabile și în turele din România, unde șoferii sunt mult mai agresivi cu bicicliștii spre deosebire de cei de Bulgaria de exemplu.
Aș fi sperat în concediu să fie altfel, însă am greșit să am așteptări de civilizație de la șoferii români – o parte din ei, una simțitoare din păcate, recunosc că au fost foarte mulți cu care nu a fost nici o problema și cărora le mulțumim pentru că apreciază și respectă bicicliștii în trafic, precum și celor care ne-au încurajat când ne-au întâlnit”, a încheiat acesta.
În timp ce unii i-au dat dreptate, alții l-au criticat pe bărbat: „Insula a fost anul acesta extrem de aglomerată. Poate nu e tocmai o idee foarte bună să biciclești în august, când e și foarte cald. Aprilie, mai, octombrie – par luni mult mai potrivite din acest punct de vedere. Asta că să ai o „scuză” pentru ce ați pățit și un „sfat” despre ce să faceți pe viitor”, a fost un reproș.
„Nu cred că există nicio scuză pentru nerespectarea celorlalți participanți la trafic… În nicio situație. Cu atât mai mult când pui viață unui om în pericol. A, că ei pot alege să le fie mai plăcut în altă perioadă da, este un sfat bun de la voi care locuiți acolo… Însă dacă vrem să ne fie bine și pe drumuri, să fim în siguranță trebuie să învățăm să-i respectăm pe ceilalți (cu biciclete, motociclete, mașini mai vechi, mai puțin puternice, mai cu număr de…)”
„Când mergem cu mașina pe insula din noiembrie în martie, suntem relaxați și ne întâlnim cu maxim zeci de mașini. Când mergem în sezon, suntem mai vigilenți și mai atenți și mult mai stresați de la sute de mii de mașini. Înțelegi diferența? Dacă sunt de 100.000 de ori mai mulți colegi în trafic, e foarte logic să întâlnești de 100.000 de ori mai multe surse posibile de stres”, a „parat” primul. „Sau poate experimentați locuri mai frumoase din Europa unde lumea a învățat ce înseamnă biciclistul”, a spus un alt membru al grupului.