Codul Rutier a fost modificat, printr-o ordonanță care a intrat în vigoare la sfârșitul lunii ianuarie, însă mai multe schimbări care îi vizează pe șoferi, pentru creșterea siguranței în trafic, se aplică de săptămâna viitoare.
Ordonanță Guvernului nr 1./2022 a adus o serie de modificări Codului rutier, în vigoare de la 31 ianuarie, cu scopul de face circulația rutieră să fie mai sigură, implicit ca numărul accidentelor rutiere să scadă. Astfel, s-au înăsprit sancțiunile pentru încălcarea legislației rutiere, dar au fost incluse și noi prevederi. Printre altele, va putea fi sancționat condusul agresiv, iar mersul pe banda de urgență a autostrăzilor va fi amendat mai drastic, printre altele. În timp ce unele modificările sunt aplicabile din 31 ianuarie, cele mai multe vor intra în vigoare după 30 zile de la publicarea în Monitorul Oficial (28 ianuarie), respectiv din 27 februarie, conform unei sinteze realizate de publicația avocatnet.ro.
În Ordonanța Guvernului nr. 1/2022 sunt incluse prevederile în vigoare, dar și cele care se vor aplica de duminica viitoare, 27 februarie – respectiv dispoziţiile art. I pct. 10-12, 14-21, 25, 28 şi 35-38 ale actului normativ.
Printre măsurile care sunt deja în vigoare se numără interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.
Actul normativ stabilește și datele de identificare ale șoferului ce trebuie transmise poliției de proprietarul mașinii. Astfel, dacă nu proprietarul unei mașini este cel care a încălcat legislația rutieră, ci o altă persoană, primul va trebui să transmită autorităților numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința, numărul și seria actului de identitate.
Sancționarea comportamentului agresiv: În categoria comportamentului agresiv în trafic sunt incluse, printre altele, schimbarea frecventă și în forță a benzilor de circulație, cu scopul de a depăși o mașină sau un șir de vehicule, întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de ajutor, folosirea excesivă a claxonului sau a semnalelor luminoase (flash-uri), mersul pe o roată, în cazul motocicletelor.
În aceste situații, OG nr. 1/2022 stabilește sancțiuni progresive, în funcție de gravitatea faptelor, care se pot traduce în amenzi și suspendarea permisului auto.
Sancțiune suplimentară pentru întoarcerea pe autostradă sau mersul pe contrasens. Până în 27 februarie, cei ce întorc mașina pe autostradă sau merg pe contrasens riscă doar amendarea (amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni – 1.305 și 2.900 de lei). De duminica viitoare însă acești șoferi vor primi și sancțiunea suplimentară de suspendare a dreptului de a conduce timp de 120 de zile, arată sursa citată.
Mersul pe banda de urgență a autostrăzii va fi sancționat mai dur. Astfel, acești șoferi care sunt prinși că merg pe banda de urgență vor risca amenzi mai mari, cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei, față de 580 – 725 de lei, cât sunt acestea în prezent. În plus, sancțiunea contravențională complementară privind punctele de penalizare (trei puncte de penalizare) se va înlocui cu suspendarea permisului de conducere timp de 90 de zile.
OG nr. 1/2022 mărește perioada de suspendare pentru nerespectarea regulilor la traversarea șinelor de tren și de la 90 de zile la 120 de zile.
Cei care fac depășiri neregulamentare sunt pedepsiți mai aspru, respectiv cu amendă cuprinsă între 870 – 1.160 de lei, de la 580 – 725 de lei, cât e acum amenda, iar perioada de suspendare a permisului de conducere se mărește de la 30 la 60 de zile.
Potrivit sursei citate, apare un nou prag de viteză pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a permisului auto. Concret, depășirea cu peste 70 km/oră a limitei legale de viteză va însemna aplicarea unei perioade majorate de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv de 120 de zile.
Șoferii trebuie să știe că, de săptămâna viitoare dispare posibilitatea de suprapunere a perioadelor de suspendare a permisului auto. În plus, va apărea posibilitatea de a susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al poliției rutiere.
O altă măsură prevede că, dacă nu trag frâna de mână sau nu lasă mașina „în viteză” când o parchează, șoferii vor primi puncte de penalizare. Concret, OG nr. 1/2022 prevede că șoferul unei mașini ce staționează pe un drum public va trebui să se asigure, atunci când pleacă de lângă ea, că a acționat frâna de ajutor, a oprit motorul și a cuplat o treaptă de viteză, altfel va risca să fie sancționat, începând de duminică.
La 31 decembrie 2021, parcul auto al României era format din peste 9,6 milioane de vehicule, dintre care peste 7,6 milioane de autoturisme.