Statul român investește în AVIOANE noi. Comisia Europeană a aprobat zeci de milioane de euro pentru restructurarea TAROM

Publicat: 29 04. 2024, 16:02
Actualizat: 30 04. 2024, 12:55

Compania națională TAROM va primi aproape 100 de milioane de euro de la statul român pentru restructurare. Comisia Europeană a aprobat cererea României de a acorda acest ajutor de stat, prin care compania își va restabili viabilitatea pe termen lung.

TAROM va primi 95,3 milioane de euro de la statul român, adică 473,69 milioane de lei, pentru a-și pune în aplicare planul de restructurare, care presupune un pachet de măsuri de raționalizare a operațiunilor companiei, ca să-și înnoiască flota și să reducă, astfel, cheltuielile cu întreținerea.

La data de 28 mai 2021, România a solicitat Comisiei Europene aprobare pentru acordarea acestui ajutor, iar CE a dispus o investigație. Rezultatul urma să demonstreze că cererea este în concordanță cu politicile UE.

Printre măsurile care trebuie luate se numără și anularea unei datorii de aproape 49,53 milioane de euro, echivalentul valorii ajutorului pentru salvare, care a fost aprobat de Comisie în februarie 2020, și dobânzile aferente, precum și o investiție de aproape 45,77 milioane de euro.

Aspectele luate în considerare la evaluare au fost:

  • Ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetățenii și întreprinderile din România, permițând TAROM să își restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare.
  • Măsurile de restructurare abordează problemele care au cauzat dificultățile financiare ale TAROM, mai ales prin reînnoirea flotei sale învechite și prin reducerea costurilor.
  • Măsurile sunt proporționale, deoarece TAROM aduce o contribuție proprie semnificativă de aproximativ 77,66 milioane de euro (381,12 milioane de lei) sub formă de venituri din vânzarea de aeronave și dintr-un contract de leasing financiar încheiat în condițiile pieței.
  • Ajutorul este însoțit de garanții pentru a limita denaturarea concurenței pe piața unică. Printre acestea se numără reducerea numărului de rute pe care TAROM operează, precum și a numărului de aeronave și menținerea unei astfel de capacități reduse, limitând astfel prezența sa pe piață pe întreaga durată a perioadei de restructurare (și anume până la 31 decembrie 2026), după cum reiese din informațiile date publicității de către Comisia Europeană.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat evenimentul pe pagina sa de Facebook.

Odată stabilit faptul că măsurile aplicate de România respectă normele UE privind ajutoarele de stat, CE a aprobat planul de ajutor prin care statul poate să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, în anumite condiții stricte, astfel încât să contribuie la un obiectiv de interes comun.


CITEȘTE ȘI:

Sorin Grindeanu cere „reorganizare economică” la TAROM/Ministrul Transporturilor critică numărul mare de angajați din companie

Sorin Grindeanu prezintă planurile pentru dezvoltarea TAROM: „Ne interesează să scoatem Tarom din această zonă nefericită economic”