Ultimele două nave din flota comercială a României sunt scoase la licitație. Este vorba despre feriboturi construite la începutul anilor 90 și care nu au mai ieșit pe mare de ani de zile, pentru că nu mai corespund standardelor de navigație.
Feribotul Eforie, una dintre ultimele nave din flota comercială a României, este scos la vânzare. Vaporul asigura pe vremuri transportul maritim al vagoanelor și tirurilor încărcate cu mărfuri spre Turcia și Georgia. Zace însă la cheu de 14 ani împreună cu nava geamănă Mangalia.
Navele se află ancorate în dana 108 a Portului Constanța și aparțin CFR Marfă. Eforie a fost scoasă la licitație în data de 14 septembrie. Trei societăți comerciale s-au interesat de această navă și chiar au cumpărat caietul de sarcini, dar până la urmă au renunțat, probabil și din cauza prețului foarte mare, care poate ajunge și la câteva milioane de lei, potrivit digi24.ro
CFR Marfă vrea să vândă ultimele două nave din flota comercială a țării pentru că înregistrează pierderi de aproape 10 milioane de euro. Vorbim despre bani de salarii și mentenanța acestor nave, care nu produc nimic de 14 ani. Navele au fost construite în 1988 și 1991 și folosite pentru transportul TIR-urilor, containerelor, dar în special a vagoanelor de marfă pe ruta Constanța – Samsun, Turcia.
14 milioane de lei a cheltuit CFR Marfă din 2009 de când navele au fost retrase la cheu pentru serviciile de acostare și plata celor 8 membri de echipaj care efectuează serviciul de veghe. Bani pe care acum speră să îi recupereze din vânzarea navei Eforie.
Începând cu anul 1999 au fost efectuate câteva curse și până în portul Batumi, Georgia, dar ruta era neprofitabilă și a fost sistată. Din 2008, feribotul Eforie nu mai îndeplinește standardele tehnice de navigație și a rămas la cheu în Portul Constanța. Căpitanul navei ne-a povestit că în 1997 feribotul a dus trupe și echipamente militare în Albania, unde se decretase stare de urgență.
Tot marinarii povestesc că feribotul Mangalia în 2002 a transportat militari și echipamente pentru războiul din Afganistan. Nava a plecat din Portul Constanța și a dus militarii până în Golful Persic. Acum, CFR vrea să le scoată la vânzare, și până acum a organizat trei licitații. Aceste feriboturi au o lungime de 185 de metri, o lățime de 26 de metri și pot transporta 108 vagoane, sau 80 de TIR-uri.
De când au intrat în conservare, vapoarele nu au mai beneficiat de lucrări de întreținere. Așa că s-au degradat atât de mult, încât acum, costurile reparațiilor au fost calculate la peste 70% din valoarea navelor.