STB vrea să desființeze majoritatea centrelor de vânzare. Cum vor putea fi cumpărate titlurile de călătorie și ce se întâmplă cu casierii
După ce anii trecuți întâmpina greutăți în angajarea de personal pentru casieriile fizice, Societatea de Transport București (STB) și-a propus să renunțe la cea mai mare parte a centrelor de vânzare a biletelor, acestea urmând să fie vândute în câteva mii de puncte automate, deja existente, unde se achiziționează cartele de telefonie mobilă sau se pot plăti facturi.
Conducerea STB a anunțat măsuri de organizare a vânzării de bilete. Directorul STB, Adrian Criț, a spus că odată cu digitalizarea nu am mai angajat alte persoane, după ieșirea unor angajați la pensie și s-a redus numărul de centre de vânzare. Un nou proiect presupune că vom avea câteva mii de centre de vânzare automate după modelul acelor centre care vând cartele de telefon, într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro.
Adrian Criț a precizat că în zonele cele mai important, vor fi menținute câteva centre de vânzare cu interacțiune umană, care vor avea rol și de informare. Directorul promite că vânzătorii nu vor fi disponibilizați, ci aceștia urmând să fie transformați în controlori.
„O parte dintre angajați vor rămâne în centrele care vor rămâne. Sunt anumite puncte cheie în oraș unde este nevoie de interacțiunea umană. Acele centre vor asigura, pe lângă componenta de vânzare, și componenta de informare a călătorilor. Pe de altă parte, în ultimii doi ani s-au adus modificări substanțiale în zona de vânzare. Avem aplicația 24Pay, care este din ce în ce mai utilizată și care deja asigură circa 10% din volumul total de vânzări. Avem aplicația de plată prin SMS, avem aplicația YouthTB, care sprijină elevii și studenții, avem aplicația online și suntem deschiși în continuare către noile tehnologii. Cert este că, în măsura în care vom fi nevoiți să reducem numărul de posturi ca urmare a transformării digitale, acele persoane vor fi distribuite acolo unde este nevoie în companie. Mă refer în principal la partea de control, care este deficitară. Angajații nu ar schimba direcția, dar ar face o activitate care ar aduce beneficii mai mari”, a declarat șeful STB în interviul citat.
Câte călătorii se fac anual cu STB
Societatea de Transport Bucureşti STB SA este principalul operator de transport public de persoane din Municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov, având una dintre cele mai întinse reţele de transport din Europa, cu o lungime a traseelor de 1651 km cale dublă. Reţeaua de transport acoperă o suprafaţă de 633 km², din care 228 km² numai în zona urbană. STB SA dispune de aproximativ 2000 de vehicule (autobuze, troleibuze şi tramvaie) care efectuează, anual, peste 700 milioane de călătorii, conform datelor oficiale.
Potrivit celui mai recent raport de activitate al companiei, pe anul 20201, STB a implementat prin intermediul aplicației B24 PAY plata călătoriei utilizând un card bancar virtual cu ajutorul telefonului mobil, precum și modalitatea de achitare a suprataxei de călătorie cu cardul bancar, direct pe terminalul de control (smartphone) al controlorilor STB S.A.
Din 9 iunie 2021 a fost introdusă o nouă aplicație mobilă, 24 PAY, prin care, până la 31 decembrie 2021, s-au achiziționat titluri de călătorie în valoare totală de 3,19 milioane de lei.
În total, în 2021, încasările STB S.A. au fost în cuantum de 178,46 milioane de lei5.726,34 lei, din care 177,15 o reprezintă încasări din titluri şi servicii STB S.A., iar 1,31 milioane de lei reprezintă contravaloarea cardurilor contactless – suporturi ale titlurilor de călătorie (0,74% din total încasat).