Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a anunțat, în ziua în care s-au împlinit 20 de ani de la introducerea numărului 112 în România, că cea mai mare parte dintre cazurile de urgență care au fost recepționate anul trecut au fost trimise către Ambulanță, reprezentând 49,29%.
Aproape un sfert, respectiv 24,01% din cazurile apelate la 112 au fost trimise poliției, 18,76 la sută din cazuri au fost trimise SMURD de către ISU, 5,85 la sută din cazuri au fost trimise Jandarmerie și alte forțe de intervenție au primit 2,11 la sută din cazuri.
Operatorii Serviciului de Telecomunicații Speciale au primit peste 300 de milioane de apeluri de la numărul unic pentru urgențe 112 în ultimii douăzeci de ani. Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU), care a fost lansat în 2004, a fost o metodă simplă, eficientă și rapidă de alertare a serviciilor de urgență. În ceea ce privește gestionarea eficientă, coordonată și colaborativă a situațiilor de pericol din întreaga țară și salvarea de vieți, 112 a înlocuit acum două decenii numerele 955, 961 și 981 care puteau fi apelate individual de agențiile specializate de intervenție.
În timp ce în 2004, peste 90% dintre apeluri nu erau urgențe, în prezent este sub 50%. Sursa a declarat că „Sistemul 112 a țintit în mod constant noile tehnologii, standarde și practici tehnico-operaționale care ajută la salvarea de vieți, inclusiv utilizând metode avansate de localizare și a devenind, astfel, un model de bună practică pentru serviciile de urgență din alte state europene”.
Operatorii STS ai Serviciului de urgență 112 au primit 10.489.979 de apeluri în anul 2023, dintre care 53,82% au fost de urgențe. În proporție de 46,18% dintre apeluri au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor: Ambulanța, poliția, ISU-SMURD, jandarmeria sau Salvamont.
Conform STS, cele mai complexe evenimente din 2023 au fost urgențele care au necesitat mobilizarea substanțială de resurse pentru intervenție. Acestea au inclus incendii, incendii de amploare și condiții meteorologice extreme, care au generat sute de apeluri în câteva minute.
În plus, în anul 2023, STS a raportat că apelanții abuzivi au perturbat operațiunile operatorilor și au provocat trafic inutile în centrele de preluare an apelurilor 112.
Un exemplu este cazul unui apelant din județul Argeș care a folosit mai multe numere de telefon pentru a suna fără an avea o urgență în decursul unui an. STS an informat că apelurile au necesitat un timp de procesare de peste 500.000 de secunde, ceea ce înseamnă aproape cinci zile de convorbiri continue.
Serviciul de Telecomunicații Speciale subliniază că este esențial ca oamenii să înțeleagă că orice apel la 112 care nu este considerat o urgență pierde secunde valoroase în loc să trateze urgențele reale, adică să ofere asistență imediată celor aflați în nevoie.
Sursa a declarat că zona București-Ilfov are un nivel ridicat de utilizare a serviciului de urgență, raportat la numărul total de apeluri la 112 preluate.
Județul Gorj are cea mai mare proporție de apeluri care nu reprezintă o urgență, cu 66,79 la sută dintre apeluri primite, urmat de județele Covasna cu 63,40% și Argeș cu 59,50%.
Pe 11 februarie, Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, un număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, care este apelat de cei care au nevoie de ajutorul agențiilor de intervenție specializate: Pompierii, ambulanța, ambulanța SMURD, poliția și jandarmeria. Același număr este folosit și pentru Salvamont în România.