Zborul cu avionul a devenit considerabil mai sigur în ultimele decenii, conform unui studiu realizat de Massachusetts Institute of Technology (MIT) din Statele Unite.
Potrivit cercetării, riscul de deces în accidente aviatice s-a redus la jumătate în fiecare deceniu, începând cu sfârșitul anilor 1960.
Între anii 2018 și 2022, s-a înregistrat o medie de un deces la fiecare 13,7 milioane de pasageri la nivel mondial. Aceasta reprezintă o îmbunătățire semnificativă față de perioada 2008-2017, când media era de un deces la fiecare 7,9 milioane de pasageri. Comparativ cu anii 1968-1977, când se înregistra un deces la fiecare 350.000 de pasageri, progresul este remarcabil.
„Siguranța aeriană este într-o continuă îmbunătățire”, a declarat Arnold Barnett, profesor la MIT și coautor al studiului publicat în Journal of Air Transport Management. De-a lungul decadelor, riscul a scăzut constant: între 1978 și 1987, media era de un deces la 750.000 de pasageri, iar între 1988 și 1997, aceasta a crescut la un deces la 1,3 milioane de pasageri. Între 1998 și 2007, riscul s-a redus la un deces la 2,7 milioane de pasageri, conform Agerpres.
Cu toate acestea, Barnett subliniază că progresul nu este garantat. Ultimul accident aviatic major pe teritoriul american a avut loc în 2009, când un avion al companiei Colgan Air s-a prăbușit, omorând toți cei 49 de pasageri. Recent, incidentele din Statele Unite, unele dintre ele coliziuni evitate în ultima clipă pe pistele aeroporturilor, au atras din nou atenția asupra siguranței aviatice. Grupul Boeing a fost recent criticat după ce o ușă s-a desprins în timpul zborului unui avion 737 MAX 9 operat de Alaska Airlines.
Studiul MIT evidențiază și disparitățile între țări în ceea ce privește siguranța aeriană. Statele Unite, statele membre ale Uniunii Europene, Norvegia, Elveția, Regatul Unit, Australia, Canada, China, Israel, Japonia și Noua Zeelandă se află pe lista celor mai sigure țări.
În a doua categorie se regăsesc Bahrain, Brazilia, Chile, India, Malaezia, Mexic, Filipine, Singapore, Africa de Sud, Coreea de Sud, Taiwan, Turcia și Emiratele Arabe Unite.
Deși riscurile aviatice sunt mai mari în restul țărilor, care formează a treia categorie, acestea au fost reduse la jumătate în perioada 2018-2022, conform cercetătorilor de la MIT.