Expunerea la zgomotul din traficul rutier și feroviar pe o perioadă lungă de timp este asociată cu un risc mai mare de a dezvolta demență, în special boala Alzheimer, sugerează un studiu din Danemarca publicat vineri, 10 septembrie 2021, în The BMJ .
Cercetătorii estimează că până la 1.216 din cele 8.475 de cazuri de demență înregistrate în Danemarca în 2017 ar putea fi atribuite acestor expuneri la zgomot, indicând un potențial mare de prevenire a demenței prin reducerea zgomotului legat de trafic, potrivit The BMJ,
La nivel mondial, se așteaptă ca numărul persoanelor cu demență să depășească 130 de milioane până în 2050, ceea ce o face o criză de sănătate mondială costisitoare și în creștere. Pe lângă factorii de risc bine stabiliți, precum bolile cardiovasculare și stilul de viață nesănătos, expunerile la mediu pot juca, de asemenea, un rol în dezvoltarea demenței.
Zgomotul din transport este considerat al doilea cel mai grav factor de risc de mediu pentru sănătatea publică în Europa după poluarea aerului. Aproximativ o cincime din populația europeană este expusă zgomotului din transport peste nivelul recomandat de 55 dB (decibeli).
Studiile au legat în mod constant zgomotul de diferite boli și condiții de sănătate, cum ar fi bolile coronariene, obezitatea și diabetul. Cu toate acestea, există puține cercetări cu privire la zgomotul și demență, iar constatările sunt inconsistente.
Pentru a aborda acest aspect, cercetătorii au investigat asocierea dintre expunerea rezidențială pe termen lung la traficul rutier și zgomotul feroviar și riscul de demență în rândul a două milioane de adulți cu vârsta peste 60 de ani și care au locuit în Danemarca între 2004 și 2017.
Cercetătorii au estimat traficul rutier și zgomotul feroviar la cele mai puțin expuse zone din toate adresele rezidențiale din Danemarca.
Apoi au analizat registrele naționale de sănătate pentru a identifica cazurile de demență cu toate cauzele și diferite tipuri de demență (boala Alzheimer, demența vasculară și demența legată de boala Parkinson) pe o perioadă medie de 8,5 ani.
Au descoperit 103.500 de cazuri noi de demență în timpul perioadei de studiu.
După luarea în considerare a factorilor potențial influenți legați de rezidenți și cartierele acestora, cercetătorii au descoperit că o expunere medie pe 10 ani la traficul rutier și la zgomotul feroviar la cele mai puțin și mai puțin expuse părți ale clădirilor a fost asociată cu un risc mai mare de demență .
Aceste asociații au prezentat un model general de risc cu expunere mai mare la zgomot, dar cu o reducere a nivelului sau chiar scăderi mici ale riscului la niveluri de zgomot mai ridicate.
O analiză suplimentară în funcție de tipul de demență a arătat că atât traficul rutier, cât și zgomotul feroviar au fost asociate cu un risc mai mare de boală Alzheimer – cu până la 27% mai mare pentru expunerea la zgomotul din traficul rutier de 55 dB și cu până la 24% mai mare pentru expunerea la zgomotul feroviar de 50 dB comparativ cu mai puțin de 40 dB.
Cu toate acestea, numai zgomotul din traficul rutier a fost asociat cu un risc crescut de demență vasculară și nu zgomotul feroviar.
Explicațiile posibile pentru un efect al zgomotului asupra sănătății includ eliberarea hormonilor de stres și tulburările de somn, care duc la un tip de boală a arterelor coronare, modificări ale sistemului imunitar și inflamații – toate acestea fiind văzute ca evenimente timpurii la debutul demenței și al Alzheimerului boală.
Acesta este un studiu observațional, astfel încât nu poate stabili cauza, iar autorii indică unele limitări, cum ar fi lipsa de informații despre obiceiurile de viață, care pot juca un rol în riscul unei persoane de a dezvolta demență și lipsa de informații cu privire la factori precum izolare fonică în case care ar putea afecta expunerea la zgomot.
Cu toate acestea, punctele forte ale studiului au inclus dimensiunile sale mari, timpul lung de urmărire și evaluarea de înaltă calitate a expunerii la zgomot din două surse diferite de transport.
Ca atare, autorii concluzionează: „Dacă aceste constatări sunt confirmate în studii viitoare, acestea ar putea avea un efect mare asupra estimării sarcinii bolii și a costurilor de asistență medicală atribuite zgomotului din transport. Extinderea cunoștințelor noastre cu privire la efectele nocive ale zgomotului asupra sănătății este esențială pentru stabilirea priorităților și implementarea politicilor eficiente și a strategiilor de sănătate publică axate pe prevenirea și controlul bolilor, inclusiv a demenței. ”
Acest studiu amplu și cuprinzător are puncte forte substanțiale, dar nu prezintă imaginea completă a posibilelor vătămări ale creierului îmbătrânit asociat cu expunerea pe termen lung la zgomot, de exemplu din aeroporturi, activități industriale sau expunere profesională, spun cercetătorii americani.
Zgomotul ar putea afecta și riscul altor tulburări cronice, cum ar fi hipertensiunea arterială, prin care zgomotul contribuie indirect la riscul de demență, adaugă ei.
Expunerile pe scară largă și substanțiale la zgomot la nivel mondial, gravitatea consecințelor asociate asupra sănătății și instrumentele limitate disponibile pentru ca oamenii să se protejeze, susțin cu tărie argumentul OMS conform căruia „poluarea fonică nu este doar o neplăcere a mediului, ci și o amenințare la adresa sănătății publice, ” scriu ei.