Studiu îngrijorător. Peste 90% dintre copiii care au avut nevoie de terapie psihologică au anxietate din cauza pandemiei
Un studiu al Organizaţiei Salvaţi Copiii România scoate la iveală niște informații îngrijorătoare: peste 90% dintre copiii din România care au avut nevoie de terapie psihologică în ultimul an au dezvoltat tulburări emoţionale legate de contextul pandemic. De asemenea, un adolescent din doi a fost diagnosticat cu anxietate.
Uun copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate şi a avut nevoie de consiliere şi suport psiho-emoţional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenţilor, mergând până la consecinţe extrem de grave, şi anume tentative de suicid, informează reprezentanții Organizaţiei Salvaţi Copiii România. În doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele nu au avut legătură cu pandemia de COVID-19.
În perioada martie 2020 – martie 2021, anul marcat cu restricţiile sociale impuse de pandem, centrele de consiliere ale Organizaţiei Salvaţi Copiii au preluat un număr total de 678 de copii şi adolescenţi care au dezvoltat diferite tulburări emoţionale, în proporţie majoritară dezvoltate pe fondul contextului psiho-social.
„Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu e simplă reacţie”
„Restricţiile impuse de pandemie au modificat dramatic viaţa copiilor. Nu au mai mers la grădiniţă sau la şcoală, nu au mai interacţionat unii cu ceilalţi, au fost expuşi stărilor emoţionale negative ale adulţilor – frica, angoasele, nesiguranţa – şi chiar îmbolnăvirii celor dragi.
Mai mult, copiii au fost nevoiţi să facă un efort greu şi pentru un adult, să îşi depăşească temerile şi incertitudinile şi să facă faţă şcolii online, pentru care nu aveau exerciţiu. Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu e simplă reacţie, ea se poate transforma în traumă, dacă nu primeşte consiliere terapeutică adecvată”, a explicat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.
Potrivit realizatorilor studiului, în ceea ce priveşte distribuţia pe vârste, pentru preadolescenţi, respectarea regulilor de izolare pare să fi generat cele mai mari dificultăţi, următoarele diagnostice ca prevalenţă în cazuistică fiind anxietatea şi tulburările de control al impulsurilor.
Printre lucrurile care au dus la un disconfort emoţional greu de gestionat se află: nevoia rapidă de adaptare la şcoala online, imposibilitatea menţinerii interacţiunilor directe, dereglarea rutinelor cotidiene.
Părinţii s-au simţit epuizaţi psihic şi emoţional
Părinţii, la rândul lor, s-au simţit epuizaţi psihic şi emoţional, nemaigăsind soluţii adecvate pentru a oferi suport copiilor, se mai arată în studiu.
În cazul adolescenţilor, peste jumătate dintre cazurile înregistrate de centrele de consiliere ale Salvaţi Copiii reprezintă cazuri de anxietate. Îngrijorător este şi faptul că, la această grupă de vârstă, s-au înregistrat şi cinci tentative de suicid.
Absenţa interacţiunilor directe cu grupul de prieteni, timpul crescut petrecut în faţa ecranelor, avalanşa de emoţii şi intensitatea trăirii acestora au afectat capacitatea de autoreglare emoţională în rândul adolescenţilor. De asemenea, se remarcă o scădere a interesului pentru activităţile şcolare, au mai aflat ce care au realizat studiul.