Tânărul care a produs accidentul cu șapte morți de la Iași conducea camionul cu cartela unui alt șofer
Au apărut noi informații cu privire la accidentul de la Bălțați, în urma căruia șapte persoane și-au pierdut viața. Primarul comunei Dumești, Mihai Cocoveică, a confirmat că șoferul de 30 de ani, Andrei Radu, bănuit de producerea accidentului, a împrumutat camionul pe care îl conducea de la firma Agro Trans, deținută chiar de fiica primarului. În dimineața fatidicului accident, Radu Andrei se ducea să aducă un tir cu balast.
„Capul acesta de tir şi cu bena le-am luat efectiv să îl folosim în agricultură, la transporturi de cereale. În perioada asta, băiatul meu Vlad l-a mai folosit că a cărat sorturi de la balastiere pe care îl aducea în sat, în Dumeşti are depozitul. Andrei Radu mergea la Siret să aducă balast, în momentul accidentului. Băiatul meu, are şi el societate cu profil agricol, iar în perioada când nu are treabă în agricultură, mai face transport”, a spus primarul Mihai Cocoveică pentru „Ziarul de Iași”.
În tahometru a fost găsit cardul unui alt șofer
Gândul a reușit să ia legătura cu Mihai Alecu, de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – ISCTR. Acest institut este responsabil cu inspecția și controlul respectării reglementărilor naționale și internaționale în domeniul transporturilor rutiere. Unul dintre controale vizează dacă șoferii mașinilor de mare tonaj respectă timpul maximum pe care-l au de petrecut în trafic, implicit timpul de odihnă între curse.
Mihai Alecu a explicat pentru Gândul că în tahometru a fost găsit un card al unui alt șofer, iar potrivit presei locale, cardul ar fi fost chiar al fiului primarului din Dumești.
„Am fost contactați de Poliție în ziua producerii accidentului, am constatat legalitatea transportului, dar aparatul tahograf era deteriorat. L-am luat la sediu, am extras cartela și era pe numele unui altui conducător auto”, a declarat Mihai Alecu pentru Gândul.
Cum se păcălesc timpii de conducere
Acesta a spus că schimbarea cartelelor este doar una dintre metodele prin care operatorii de transport și conducătorii auto fentează legea, pentru a putea face mai multe curse pe zi. Dacă sunt depistați cu o cartelă în tahograf care nu este pe numele lor, amenda este una foarte ridicată, explică Mihai Alecu.
Directorul ISCTR explică însă și că în cazul acesta fenomenul este o anomalie: nu are niciun sens ca Radu Andrei să fi folosit o altă cartelă fiindcă era la începutul programului și nu risca să depășească numărul de ore petrecute în spatele volanului pe propria sa cartelă.
„Se păcălesc astfel timpii de conducere. Doar că aici nu văd nicio justificare a folosirii altei cartele. Era începutul programului, iar asta se face de regulă când conduci peste timpul normal și vrei să mai faci o cursă sau nu ai ajuns încă la destinație și bagi cardul altcuiva. Dar era prima cursă, era începutul programului, nu avea ce căuta acolo din punctul meu de vedere”, a mai precizat Mihai Alecu pentru Gândul.
Acesta a concluzionat că, cel mai probabil, fie cartela tânărului a fost împrumutată unui alt șofer, fie mașina care a fost implicată în accident a fost condusă ultima oară de șoferul a cărui cartelă se afla în aparat.