TENDINȚE. Nevoia i-a împins pe români să se familiarizeze cu tehnologia în pandemie. „Singurătatea este cea mai mare epidemie care i-a afectat pe oameni până acum”
În proporție de 72%, românii sunt de părere că tehnologia îi ajută să se simtă conectați cu prietenii sau membrii familiei care trăiesc departe în contextul distanțării sociale pusă pe seama crizei sanitare, procentul ridicându-se la 75% când vine vorba de mileniali și de 78% în cazul celor care trăiesc în locuințele multi-generaționale.
În plus, mai mult de jumătate (66%) din românii care au răspuns la studiul „Find your tribe”, realizat de Arlington Research pentru Kaspersky, sunt de acord că restricțiile sociale impuse ca urmare a pandemiei de COVID-19 i-au determinat să se familiarizeze cu tehnologia mai mult decât înainte.
Procentajul se situează la 43% pentru mileniali (cohorta demografică ce a urmat Generației X) și la 53% pentru cei care trăiesc în locuințe cu mai multe generații, arătând cum mai mult timp petrecut acasă a dus la o dependență crescută de tehnologie.
Tehnologia, soluția la care au apelat europenii care sufereau de singurătate dă dependență
Studiul citat a mai relevat că europenii sufereau de singurătate cu mult înainte ca măsurile de distanțare cauzate de COVID-19 să intre în vigoare.
De altfel, patru din zece oameni (41%) care afirmă că s-au simțit singuri pe durata pandemiei, spun că s-au simțit, de fapt, mai puțin singuri sau la fel de singuri ca înainte.
Cu restricțiile de distanțare socială din prezent, oamenii apelează la tehnologie pentru a rămâne conectați cu cei dragi și pentru a se simți mai puțin singuri pe durata pandemiei.
Pentru că o bună parte dintre oameni și-au petrecut cea mai mare parte din timp acasă, pentru a respecta regulile de distanțare socială, ei au devenit mai dependenți de tehnologie.
Provocare la adresa sănătății mintale
Distanțarea socială rezultată în urma pandemiei COVID-19 a avut un impact asupra sănătății mintale a oamenilor și a pus o presiune suplimentară pe toate zonele societății, susțin experții.
Peste jumătate dintre europenii (53%) care s-au simțit singuri uneori în timpul crizei COVID-19, s-au simțit mai singuri decât înainte de aceasta.
Surprinzător, poate, Generația Z (persoane născute în intervalul 1994-2001) s-a dovedit a fi cel mai singuratic segment de vârstă. Mai exact, 68% dintre persoanele din această categorie de vârstă au recunoscut că s-au simțit singure cel puțin o parte din timp pe perioada auto-izolării (din aprilie 2020), comparativ cu doar 37% din Generația Tăcută.
„În timp ce generațiile în vârstă sunt adesea desemnate drept prioritare de către guverne și comunități, pentru a se asigura că nu rămân izolate, tinerilor și celor de vârstă medie, le poate lipsi sprijinul de care au nevoie”, comentează specialiștii.
Încrezători în utilizarea tehnologiei
În timp ce tehnologia se dovedește a fi cu siguranță un beneficiu, nu toată lumea se pricepe la ea pe cât și-ar dori, susțin specialiștii. Jumătate (52%) dintre oamenii care spun că sunt singuri tot timpul, își doresc să fie mai încrezători în utilizarea tehnologiei, întrucât i-ar ajuta să se simtă mai puțin singuri.
„Nu cred că am mai văzut vreodată un proces de adopție în masă atât de rapid, în ceea ce privește tehnologia. De obicei, tehnologia tinde să fie introdusă în viețile noastre treptat, însă situația actuală, pandemică, a obligat oamenii care anterior se fereau de tehnologie să o includă în viața lor.
„Unele servicii, cum ar fi apelurile video sau cumpărăturile de alimente online, care în trecut erau folosite ocazional, au devenit acum esențiale. (…) Atunci când sunt utilizate în siguranță, instrumentele digitale, online, pe care le avem la dispoziție, pot oferi un remediu excelent împotriva singurătății”, spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky.
Singurătatea este cea mai mare epidemie
La rândul său, psihoterapeutul și fondatorul Psyched, Kathleen Saxton, consideră că, în timp ce tehnologia îi ajută pe oameni în timpul pandemiei, singurătatea este cea mai mare epidemie care i-a afectat pe oameni până acum și aceasta va rămâne mult timp după actuala criză.
„Deși uneori suntem bulversați de tehnologia care ni se oferă, putem spune că am fost recunoscători că ne-a stat la dispoziție în ultimele luni.
E evident că tehnologia nu va putea înlocui niciodată contactul uman, însă ea a mers într-o direcție care să reducă din singurătatea pe care am resimțit-o cu toții în această perioadă toridă.
Poate că în curând o să vină roboții – dar poate că vor aduce cu ei mai multe beneficii decât ne imaginăm acum”, a mai precizat aceasta.
Pentru a combate singurătatea în timpul crizei, 82% dintre cei intervievați au folosit tehnologia, 64% au ținut legătura cu prietenii și familia la telefon, prin mesaje sau videoconferințe, 61% s-au uitat la TV, filme sau au ascultat muzică, iar 24% au vorbit cu animalele de companie.