TESTELE ANTIDROG din trafic dau rateuri. Un şofer din Bihor are dosar penal, deși testul de urină i-a ieșit negativ
Un şofer din Bihor a rămas fără permis vreme de patru luni, după ce testul antidrog care i-a fost făcut în trafic a ieşit pozitiv. Ulterior, rezultatul analizelor de urină a fost negativ, dar poliţiştii aşteaptă şi rezultatul analizelor de sânge, care pot dura şi un an şi jumătate. Cazul nu este singular, spun medicii care fac aceste analize.
Un răspuns oficial formulat de Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici”, la solicitarea Gândul, demonstrează că, cel puțin în București, unu din zece șoferi găsiți pozitivi după verificarea cu aparatul Drug Test nu a consumat, în realitate, substanțe interzise. Numai anul trecut, în Capitală, peste 200 de șoferi au fost acuzați pe nedrept și lăsați fără permisele de conducere, pe o perioadă nelimitată de timp.
Bihoreanul a rămas fără permis în seara de 3 octombrie 2022, după ce, în urma unei tamponări, a fost supus la testul antidrog, iar acesta a ieşit pozitiv. Pe numele lui s-a întocmit dosar penal pentru conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe, iar permisul de conducere i-a fost ridicat până la lămurirea cazului.
În aceeaşi zi, el a fost condus la Serviciul de Medicină Legală Bihor, unde i s-au prelevat probe de urină şi de sânge. Rezultatul analizelor pe proba de urină a ieşit negativ, a declarat el pentru adevarul.ro, în cazul a 14 tipuri de substanţe toxice, dar poliţiştii aşteaptă și rezultatele analizelor pe proba de sânge.
„Acele teste au o marjă de eroare foarte mare”, spune tânărul de 27 ani, care neagă acuzaţiile poliţiştilor, susţinând că rezultatul dat de testul antidrog din trafic a fost fals pozitiv. „Eu sunt consumator de energizante, recunosc, dar nu consum droguri”, pretinde el.
Medicii legiști din județ admit că acest caz nu este singular, însă reprezentanţii Poliţiei Bihor neagă că testele antidrog ar da erori.
„Nu poate fi pusă în discuție eficiența mijlocului tehnic utilizat la testările din trafic”, se arată în răspunsul transmis de Biroul de presă al instituţiei. Aparatele sunt „certificate”, menționează reprezentanții Poliției Bihor şi folosite conform instrucţiunilor din manualul de utilizare.
Într-adevăr, conform Codului Rutier, mijlocul tehnic certificat reprezintă „dispozitivul care dovedește consumul de substanțe psihoactive ori prezența în aerul expirat a alcoolului sau prin care se probează încălcări ale unor reguli de circulație”. Doar că, în realitate, pentru a proba consumul de droguri, un şofer e trimis şi la analize de urină şi de sânge. Ca atare, aparatul pe care statul plăteşte între 23.000 lei şi 30.000 lei, în funcţie de marcă, este doar „un detector”.
„Aparatele de tip drugtest detectează anumite substanţe, nu măsoară. Ca atare, nici nu sunt verificate metrologic. Aparatele de tip etilotest da, pentru că sunt aparate de măsurat, ele indică o cantitate de alcool în aerul expirat”, explică şeful Laboratorului judeţean de Metrologie Bihor, Daniel Bodnar, motivul pentru care acestea nu sunt verificate metrologic.
Posibilele erori ale aparatelor Poliţiei devin o problemă în contextul în care analizele de sânge – probe în dosarul penal – nu ar fi întârziate.