Prima pagină » Actualitate » The Guardian: „România, acuzată de „tăcere completă” în cazul miilor de oi ucise în Portul Midia. Peste 2 milioane de animale vii au fost exportate ulterior”

The Guardian: „România, acuzată de „tăcere completă” în cazul miilor de oi ucise în Portul Midia. Peste 2 milioane de animale vii au fost exportate ulterior”

The Guardian: „România, acuzată de „tăcere completă” în cazul miilor de oi ucise în Portul Midia. Peste 2 milioane de animale vii au fost exportate ulterior”

România a fost acuzată de „tăcere completă” în urma anchetei privind moartea în Marea Neagră  a celor 14.000 de oi, doar 228 fiind salvate, după ce nava Queen Hind s-a scufundat anul trecut. Gabriel Paun, directorul Animals International, a spus pentru ”The Guardian” că ancheta a stagnat.

În urmă cu un an, au fost salvate doar 228 de oi dintr-un total de 14.600, însă  doar 180 au supraviețuit.

Peste 2 milioane de animale vii au fost exportate din România  în nordul Africii și Orientul Mijlociu, după înecarea celor 14.000 de oi

”The Guardian” transmite că, deși primul ministru al României, Ludovic Orban, a promis anul trecut  că va pune capăt exporturilor pe „termen mediu”, peste 2 milioane de animale vii au fost exportate din România – în principal în nordul Africii și Orientul Mijlociu.

Oile salvate anul trecut

Autoritățile române au susținut că nava era cu 10% sub capacitatea maximă și că animalele erau „sănătoase din punct de vedere clinic și potrivite pentru transport”. Dar activistii pentru drepturile animalelor spun că nava a fost supraîncărcată și acest lucru a dus în cele din urmă la mii de oi înecate în Marea Neagră.

Singurele informații care au apărut de la scufundare au fost descoperirea unor compartimente secrete la bord cu animale moarte în interior, de către compania angajată pentru a scoate nava din apă. Reprezentantii MGM Marine Shipping, compania de administrare din spatele Queen Hind, au negat orice cunoștință despre punțile secrete. Au spus că procedurile companiei nu s-au schimbat de la dezastru, potrivit The Guardian.

Ministerul român al Transporturilor a declarat săptămâna aceasta pentru The Guardian că anchetele sunt încheiate și un rezumat al raportului va fi publicat pe site-ul Ministerului. Aceștia au mai spus că scopul investigației tehnice a fost de a stabili probleme de siguranță maritimă și de a preveni viitoare accidente și „nu de a stabili vinovăția persoanelor implicate”.

Ce prevede legislația UE cu privire la investigațiile accidentelor maritime

Legislația UE prevede că investigațiile privind accidentele maritime ar trebui raportate integral în termen de 12 luni, dar că, dacă un raport final nu este posibil în acel interval de timp, atunci „un raport intermediar va fi publicat în termen de 12 luni de la data evenimentului”.

„Au promis o anchetă de verificare încrucișată pentru a afla ce s-a întâmplat și, de atunci, este o liniște completă”, a declarat Gabriel Paun, directorul Animals International pentru ”The Guardian”.

Un audit al Comisiei Europene asupra României între septembrie și octombrie anul trecut, care a avut ca scop evaluarea bunăstării animalelor în timpul transportului de nave de animale către țări din afara UE, a ridicat multiple preocupări, inclusiv „o lipsă generală de înregistrări în sistemul de controale pentru a asigura bunăstarea animalelor în timpul transportului pe mare către țări din afara UE ”.

 

„Nu există dovezi ale controalelor care să confirme că animalele sunt apte să continue călătoria. Lipsa unor proceduri documentate și sprijin pentru medicii veterinari oficiali în verificarea navelor oferă puține asigurări cu privire la eficacitatea majorității controalelor efectuate ”, se spune în raport.

„UE îi place să se mândrească ca fiind un lider global în domeniul bunăstării animalelor, dar încă își murdărește mâinile cu această industrie crudă. Scufundarea navei Queen Hind este exemplu iconic al eșecurilor intrinseci ale sistemului”.

O anchetă The Guardian a constatat că navele de animale sunt de două ori mai susceptibile de a se  scufunda decât navele de marfă standard. Navele pentru animale sunt adesea vechi și inițial construite în alte scopuri înainte de a fi convertite pentru a transporta animale. Nava  Queen Hind avea o vechime de 39 de ani în momentul dezastrului.
Mary Pana, președintele asociației crescătorilor și exportatorilor de bovine, ovine și porci din România, a declarat pentru ”The Guardian”:
„Accidente navale ni s-au întâmplat nouă și lor. Dar acestea sunt accidente … Sper ca Executivul European va găsi o modalitate eficientă de a schimba legislația actuală, astfel încât animalele să aibă condiții de bunăstare superioare pentru reproducere, transport și sacrificare ”, a spus Pana.
Gabriel Păun, director Animals International, a vorbit, la GÂNDUL LIVE, despre Regulamentul pentru bunăstarea animalelor, atât de necesare, mai ales pe timpul caniculei, in luna iulie. În același context a avut o intervenție, la GÂNDUL LIVE, și Mary Pană, președintele ACEBOP (Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine din România).