Cum alegi corect anvelopele de iarnă. Fostul pilot Titi Aur explică ce se întâmplă când conduci mașina cu anvelope de vară la temperaturi sub 6 grade
Fostul pilot de raliuri Titi Aur, specialist în conducere defensivă, explică, într-un interviu pentru Gândul, de ce sunt importante anvelopele de iarnă în sezonul rece, sau ce se întâmplă când o mașină are anvelope de vară, iar temperatura este sub 6 grade Celsius.
Zăpada a acoperit mai multe drumuri, în ultimele zile, iar meteorologii anunță că în special în zonele care duc spre munte, va continua să ningă. Șoferii care merg pe drumurile cu zăpadă sau polei sunt obligați să aibă mașinile echipate cu anvelope de iarnă, altfel riscă amenzi mari.
„În primul rând, este foarte important să știm că atunci când este frig afară, chiar dacă este sau nu zăpadă, este bine să echipăm mașinile cu anvelope de iarnă, iar când este cald, să avem anvelopele de vară. Și aici vorbim de temperatura de 6 grade Celsius. Toate testele arată că de la 6 grade în jos avem aderență mai bună cu anvelope de iarnă”, a declarat Titi Aur, pentru Gândul.
Fostul pilot spune că atunci când vorbim de temperatură, importantă pentru o mașină este cea de la nivelul solului.
Cum alegem corect anvelopele de iarnă
„Anvelopele sunt gândite pentru fiecare mașină și pentru ce parametri are acea mașină, de viteză, de unghiuri de fugă, de foarte multe aspecte.
Când alegem pneurile, în primul rând trebuie să ne uităm la ce ne recomandă producătorul mașinii, pentru că aici este o treabă pe care în general lumea nu o știe. Când se construiește o mașină, se construiesc și una sau mai multe modele de anvelope pe acea mașină”, explică Titi Aur.
Cine pune o altă anvelopă pe mașină decât ce au gândit proiectantul autoturismului și producătorul cauciucului, își asumă un risc, mai spune fostul pilot.
Cât de importantă este presiunea când montăm anvelopele de iarnă
„Următorul pas este să ai presiunea corectă, care este dată în cartea tehnică, sau pe stâlpul mașinii, sau câteodată pe capacul de la rezervor. Dar, din nou, presiunea corectă, dată de producătorul mașinii, este valabilă pentru anvelopele care au fost proiectate pentru mașina respectivă”, spune Titi Aur.
Important de știut este și că, atunci când plătești mai mult, ai calitate la pneuri.
„De principiu, în general, ar trebui să cumpărăm anvelope de calitate cât mai bună, cât mai premium. Cele care sunt mai scumpe sunt și mai de calitate”, mai spune Titi Aur
Cum să alegi anvelopele atunci când nu îți permiți să cumperi premium
Fostul pilot explică și ce ar trebui să urmărească un șofer atunci când alege anvelope mai ieftine.
”Dacă nu am bani sau vreau să fac economie, atunci trebuie să mă gândesc la ce vreau să renunț, pentru că o anvelopă are mai multe caracteristici: aderență pe frânare, aderență pe virare, aderență pe accelerare, zgomot, confort, consum de combustibil. Deci pot să urmăresc acești parametri și aleg să am siguranță.
De exemplu, voi cumpăra o anvelopă care are aderență bună pe accelerare, dacă stau la munte. Nu prea mă interesează pe virare, pentru că merg încet, dar fac un compromis și nu mă interesează nici zgomotul”, spune Titi Aur.
Cine nu știe să intre în detaliile tehnice, dar își permite financiar, ar trebui să cumpere anvelopa cea mai premium, care are toate performanțele spre maxim, adaugă specialistul în conducere defensivă.
Când trebuie schimbate anvelopele de vară cu cele de iarnă
Nu există o dată de la care anvelopele de iarnă devin obligatorii, în schimb, legea prevede amenzi pentru șoferii care circulă cu anvelope de vară pe drumuri cu zăpadă sau cu polei.
”Teoretic, pot să merg toată iarna cu pneuri de vară, dacă nu vine zăpada. Sub 6 grade, dacă asfaltul este uscat, am însă aderență mai mică la pneurile de vară.
Atunci când este frig afară și mai este și umezeală, chiar și atunci când sunt 7-10 grade, dar este umed, voi avea aderență mai bună cu anvelopele de iarnă”, precizează Titi Aur.
Ce amendă riscă șoferii care conduc mașini fără anvelope de iarnă
Anvelopele de iarnă trebuie să fie prezente ori de câte ori șoferii circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada anului.
Potrivit Poliției Române, amenda pentru cei prinși fără pneuri de iarnă este prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni. Asta înseamnă că un șofer poate primi de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1.305 lei și 2.900 de lei.
Mai mult, sancțiunea contravențională este însoțită și de măsura reținerii certificatului de înmatriculare a mașinii.