Meteorologii anunță un cer năprasnic în România, iar temperaturile scăzute vor duce la apariția poleiului pe drumurile publice. În acest condiții, fostul campion de raliuri Titi Aur oferă câteva sfaturi practice despre cum se conduce o mașină pe un drum alunecos.
Titi Aur este pilot și unul dintre cei mai buni experți în conducere defensivă.
ANM a informat că frigul va pune stăpânire peste România în următoarele zile. În această perioadă, în care va fi polei pe drumurile publice, șoferii trebuie să se adapteze rapid la noile condiții de trafic.
„Suntem în următoarea situație: venim după o perioadă foarte lungă de aderență bună, adică de asfalt uscat. Am avut o toamnă bună, o iarnă uscată, practic în partea de sud nu am avut deloc nici zăpadă, nici polei, nici gheață până la acest val de iarnă. Când vii de pe aderență bună, ești obișnuit cu aderența bună. Și ajungi într-o perioadă de aderență proastă.
Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să conștientizăm să ne setăm pe aderența slabă. În sensul că astăzi, când plec cu mașina, nu voi mai avea aderență bună”, a explicat Titi Aur pentru adevărul.ro.
Mai departe, el a arătat diferența între tipurile de aderență: „Atunci când este cald afară – în jurul temperaturii de 0 grade – aderența este și mai mică decât dacă ar fi -20 de grade. Pentru că mașina nu alunecă pe gheață, pe zăpadă, mașina alunecă pe un strat de apă care se formează între cauciuc și gheață. Așa alunecă mașina, așa alunecăm și noi când ne dăm pe gheață cu sania, când ne dăm cu ghetele pe gheață”.
Primul sfat pe care Titi Aur îl dă șoferilor este acela să adapteze viteza la condițiile de drum. Totodată, foarte important este să păstreze distanța față de mașina din față.
„Este primul sfat important pe care-l dau: adaptarea vitezei și a distanței față de mașina din față.
Deși sună a limbaj de lemn folosit de Poliția Rutieră, și șoferii spun – «Mai lăsați-mă, domne, cu ce spune Poliția Rutieră!» -, este un lucru pe care trebuie să-l facem neapărat. Viteză mai mică și distanță mai mare față de mașina din față, pentru că mașina noastră se va opri mai greu și atunci trebuie să îmi păstrez distanța corespunzătoare”, atenționează Titi Aur.
Contează tipul de anvelope? Foarte mult, spune Titi Aur. De fapt, tipul de anvelope de pe mașină poate face diferența între viață și moarte.
„Când spun corespunzătoare nu mă refer doar că trebuie să fie anvelope de iarnă, pentru că obligatoriu trebuie să fie, și prin lege trebuie să fie anvelope de iarnă, dar corespunzătoare înseamnă să fie puțin uzate. Să nu fie uzate cât îți permite legea, ci mai puțin.
O anvelopă nouă are adâncimea canalului de 8 mm, legea îți permite să mergi cu anvelopele până când ajung la 1,6 mm, dacă acel canal este mai mic de 1,6 mm nu mai ai voie legal. Dar dacă vrei să fii în siguranță, pentru anvelopa de iarnă, când scade sub 4 mm, când este cam la jumătate uzat, ar trebui să schimbi anvelopele”, potrivit reputatului pilot de raliuri.
În ceea ce privește folosirea anvelopelor „all season”, Titi Aur nu este de acord cu acestea. Iată și părerea lui:
„Mașina ar trebui s-o echipezi cu anvelope de iarnă și, respectiv, de vară, iar all season este un compromis care, deși este legal, nu este recomandat. Pot să merg între 4 mm și 1,6 mm, când are uzură mare, legal, dar nu înseamnă că sunt și în siguranță. Pot să merg cu all season, dar nu înseamnă că sunt în maximum de siguranță”.
CITEȘTE ȘI: