FOTO | TRACE, principala companie de infrastructură din Bulgaria, ritm tot mai alert pe lotul 2 al Autostrăzii Ploiești – Buzău
Infrastructura rutieră din România a luat un important avânt, prin alocarea de fonduri bugetare, dar și europene. Împreună cu proiectele cuprinse Planul Național de Redresare și Reziliență, odată ce vor fi finalizate, toate vor avea darul nu doar de a uni provinciile istorice, ci mai ales de a contribui la dezvoltarea economică a zonele și județelor traversate. Ca la un imens puzzle, fiecare constructor desemnat câștigător al licitațiilor se aliniază proiectului, pentru ca rezultatul final să fie cel scontat.
Compania bulgară Trace, cu 25 de ani de experiență în construcția infrastructurii de transport, în Balcani, internațional, pentru mai bine de 10 ani, și fiind listată la Bursa de Valori din Sofia, din 2007, a fost desemnată câștigătoare pe lotul 2 al autostrăzii Ploiești-Buzău, parte din Autostrada Moldovei, alături de românii de la Coni. Pe 7 iunie 2022 a fost semnat contractul, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 11 august.
În lungime de 28,35 km, lotul include și construcția a 20 de poduri și pasaje. Conform caietului de sarcini, durata de execuție a lucărilor este de 20 de luni, iar garania de 10 ani.
Trace, lider în domeniul construcțiilor de intrastructurii
Compania Trace – denumire completă Trage Group Hold PLC – este lider în domeniul infrastructurii de transport în Bulgaria. Compania a participat la implementarea proiectelor majore, precum Autostrăzile Tracia sau A1 (Sofia – Plovdiv – Burgas, 360 km, dată deja în folosință) și Hemus sau A2 (Sofia – Varna, 418 km, din care dați în folosință sunt aproape 180 km).
De asemenea, Trace a finalizat cu succes două secțiuni din coridorul 10 de transport internațional în Republica Serbia.
Companiile din holdingul Trace implementează cu succes și extinderea rețelei de drumuri, precum și a reconstrucției și reabilitării infastructurii urbane. Compania dispune de resurse pentru menținerea unui sistem de organizare a traficului, precum marcaje orizontale și verticale.
Trace este una dintre primele companii de construcții din Bulgaria, care a aplicat metoda „cold in-place recycling”, cea care presupune refolosirea betonului, cu efecte pozitive în special în privința emisiilor de noxe și a respectării datelor de finalizare. Pentru a aplica această metodă, compania folosește cele mai modern utilaje și diverse tehnologii, atât tradiționale cât și inovatoare.
Ca fază premergătoare așternerii covorului asfaltic, stabilizarea este un avantaj enorm în construcția modernă de drumuri, deoarece oferă calitate, durabilitate, performană rapidă, reducerea numărului de operații de construcție și emisii de noxe. Totodată, Trace este una dintre primele companii din Bulgaria care a aplicat această metodă atât la lucrările naționale, cât și din afara țării.
Implicare în infrastructura feroviară
Însă infrastructura rutieră nu este singura activitate a holdingului Trace. Concomintent, holdingul a dezvoltat cu succes construcția de infrastructură feroviară. Compania este specializată pentru activități de substructură și suprastructură feroviară – reabilitare, reconstrucție și construcție de infrastructră feroviară nouă, folosind metoda mecanizată; dezinstalarea și instalarea de șine prin metoda mecanizată; terasarea, excavarea, modificarea și reconstrucția terenului cu tehnologii și metode moderne cu echipament de înaltă tehnologie, restructurarea și refacerea gărilor și stațiilor de autobuz.
Trace Group Hold PLC are în execuție proiectul de modernizare a gării Plovdiv, precum și lucrări de reabilitare în Serbia, pe 23 de kilometri de cale ferată, de la Niș la Brestovac. Acest proiect are o valoare de aproape 60 de milioane de euro. Președintele Comisiei Europene, Ursula von den Leyen, și președintele sârb, Alexandee Vucic, au luat parte la ceremonii.
Ulterior, Trace a inițiat lucrări pe 80 de kilometri, între Niș și Dimitrovgrad, un proiect de reabilitare totală care va fi gata în doi ani, cu finanțare asigurată de Banca Europeană de Investiții.
Trace a construit 11 stații la metroul din Sofia
Construcțiile subterane sunt un alt domeniu în care Trace Group Hold PLC performează. Compania se implică activ în construcția și dezvoltarea rețelei de metroului din Sofia, din anul 2006, pentru ceea ce a fost cea mai de succes și inovator proiect de infrastructură din Bulgaria din anii ‘90.
Cu 11 stații finalizate, precum și tunelurile și calea de rulare, acum compania participă la construcția celui de-al treia magistrale și are în lucru trei stații și tunelurile adicente. Extinderea rețelei de metrou din capitala Bulgariei se face prin programul operațional Transport.
Experiență în construția de aeroporturi și întreținerea acestora
Trace Group Hold PLC se implică activ și în construcția și întreținerea aeroporturilor civile și militare. În 2001, simultan, compania a proiectat și a construit aeroportul militar Graf Ignatievo, în numai trei luni. Reușita s-a datorat utilizării de noi tehnologii, precum producția de bitum polimodificat și aplicarea unui beton-asfalt polimerizat modificat, dispersia materialor de geosinteză și a unui sistem de iluminat de ultima generație.
De asemenea, compania a semnat un contract pentru studii de fezablitate, design, implementarea unui sistem de lucru inovator, reconstrucție, restructurare, reparații generale și de urgență, precum și a altor lucrări necesare la aeroportul din Sofia din 2012 până în prezent, în diferite forme.
Implicare în proiectele de apă și mediu
Trace Group Hold PLC are o solidă experiență în proiectele de alimentare cu apă și canalizare precum și în zona de mediu. În sectorul apei, în prezent execută lucrări la Stara Zagora și Sofia.
Holdingul se concentrează în principal pe proiecte de reabilitare, reconstrucție și construcție de noi rețele și instalații de alimentare cu apă și canalizare, care la rândul lor îmbunătățesc viața oamenilor. În ultimii ani, „Trace Group Hold” PLC și-a extins activitatea în sectorul de mediu și se concentrează pe implementarea proiectelor în domeniul managementului deșeurilor și al protecției solului – instalații pentru eliminarea deșeurilor menajere, construcția de depozite regionale, construcția de pre-instalații de tratare, inclusiv pentru compostare, sortare și separare a deșeurilor. Exploatația are capacitatea de a lucra la adaptarea la schimbările climatice, prevenirea riscurilor și managementul riscurilor.
Holdingul participă la construcția de șantiere în cadrul Programului Operațional „Mediu” și Programului Operațional „Dezvoltare Regională”.
Alte activități
Compania se impică activ și în construcțiile de clădiri și instalații. Are o echipă specializată în domeniul construcțiilor publice, industriale, comerciale și rezidențiale. În același timp, subsidiarele Subsidiarele Trace Group Hold PLC au capacitatea de a construi complexuri hoteliere, hale industriale, clădiri administrative.
Totodată, compania are o experiență vastă în proiectarea și implementarea măsurilor de stopare a alunecărilor de pământ, consolidarea și stabilizarea malurilor – diguri, construcții pe piloni, ancoraje.
În același timp, Trace Group Hold PLC se ocupă și de întreținerea drumurilor.
Când va fi gata lotul 2, Mizil-Pietroasele, din autostrada Ploiești-Buzău, parte din A7
Potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, lotul 2 construit de bulgarii de la Trace trebuie să fie gata anul viitor. De altfel, în 2024 „transporturile” și-au stabilit un obiect vambițios – darea în trafic a circa 200 km de drum de mare viteză (autostradă și drum expres).