Traficul de coșmar din București, de la „soluțiile” și „specialiștii” lui Nicușor Dan, la realitatea cruntă. Capitala, o parcare imensă de la semafor
După aproape patru ani de mandat, administrația condusă de Nicușor Dan nu a reușit să îmbunătățească absolut deloc situația traficului din București. Nu mai vorbim de faptul că actualul primar promitea rezolvarea traficului, cu tot felul de soluții, și cu aducerea specialiștilor de la New York. Azi, Nicușor Dan vorbește tot despre soluții. Realitatea este cruntă: Bucureștiul este sufocat de trafic, iar poluarea este uriașă. Ba mai mult, edilul general este acuzat că se opune proiectelor de la sectoare. „Vrem să facem pasaj la Dristor, dar primarul general ne face opoziție”, susține Ștefan Dumitrașcu, arhitect-șef al Sectorului 3.
„Avem studiu de oportunitate pentru aducerea a 250 de tramvaie noi, eu pariez pe tramvai. După metrou e mijlocul care transportă cei mai mulți călători. Pe partea de infrastructură rutieră acum vom semna contractul pentru semaforizarea inteligentă. Și avem acele radiale până la autostrada de centură. La fel, e o chestiune care va dura 3-4 ani. Când boala e grea trebuie să acționezi sistematic și să ai răbdare”, a declarat Nicușor Dan zilele trecute.
Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei, în prezent arhitect-șef al Sectorului 3, spune că nu mai poate avea deloc răbdare.
„Nu doar că Nicușor Dan nu a rezolvat nimic în ceea ce privește traficul infernal, dar a făcut numai opoziție, la orice program de dezvoltare a infrastructurii rutiere. Cum să mai avem răbdare? Pe noi a încercat să ne încurce. Acum facem un pasaj la Dristor, intersecția cu Mihai Bravu, iar Primăria Generală nu ne dă avizele. Trebuie să ne transfere terenul de la Administrația Străzilor. Ne trebuie și autorizații pentru devierea rețelelor municipale. Avem toată opoziția de la Nicușor Dan. Domnia sa a declarat recent că pasajele nu rezolvă problema traficului. Rezultatul? Bucureștiul este sufocat în trafic, care este prima cauză a poluării”, a declarat Ștefan Dumitrașcu pentru Gândul.
Arhitectul este de părere că mașinile care staționează în trafic produc cele mai multe noxe.
Arhitect: Amatorismul este definiția clară a administrației Nicușor Dan
„Eu stau undeva în zona Diham, la un etaj superior. Am cumpărat un indicator de poluare, care este pe roșu, la 40 de metri deasupra solului. De ce? Pentru că 50 de mii de mașini stau în fiecare zi la semafoare, unde produc cea mai multă poluare pe care o poate produce un motor cu combustie internă. Asta pentru că în trei ani și jumătate ai terminat un pod la Doamna Ghica”, este de părere Ștefan Dumitrașcu.
Arhitectul aduce în discuție și traficul infernal din vestul Capitalei.
„Prelungirea Ghencea este la fel cum era acum patru ani. Proiectul Ciurel a murit, pentru că așa a vrut Nicușor Dan. Acolo a rămas cea mai mare intersecție, cu o bretea care nu duce nicăieri. Drumul trebuia continuat, pe terenul acela pe unde mor oamenii mușcați de câini. În ceea ce privește mobilitatea alternativă, mergem cu bicicleta și azi, ca acum cinci ani. Amatorismul este definiția clară a administrației Nicușor Dan”, conchide Ștefan Dumitrașcu.
Pe de altă parte, Reinhold Stadler, urbanist, specializat în mobilitate urbană, este de părere că parcările de tip park&ride ar fi trebuit să fie o prioritate pentru Municipalitate.
Specialist mobilitate urbană: Avem nevoie de mai multe park&ride
„Unde s-a mers foarte greu, este pe capitolul de construire de parcări de transfer, sau park & ride. Ilfovul s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, are cam cea mai mare creștere din Europa. Evident, că asta pune o presiune foarte mare pe sistemul de transport. Și dacă nu avem aceste puncte de transbordare, toți locuitorii din Ilfov vin cu mașinile și pătrund până unde au nevoie în oraș. Acesta este un capitol unde nu s-au făcut pași importanți”, a declarat, pentru Gândul, Reinhold Stadler.
Specialistul în mobilitate urbană spune că astfel de parcări funcționează în sectorul 4, dar ar fi fost nevoie de ele și în alte zone critice ale capitalei.
„Sectorul 4 are mai multe astfel de parcări de transfer, care descarcă parțial ce vine din Berceni, plus-minus ce vine din Popești. Parcarea de la Tudor Arghezi funcționează, este plină. Mai greu funcționează Pantelimonul. Iar cele mai mari probleme sunt în nord și în vest, unde vine foarte mult trafic din DN1 și din A1. De exemplu, pe zona de nord – nord-est, traficul din localități precum Tunari sau Ștefănești nu are unde să se descarce”, spune specialistul.
Totodată, Reinhold Stadler mai precizează că trebuie reabilitată linia de tramvai din București.
„Dacă vă uitați prin Tei, la cum arată șina, este un miracol că tramvaiele încă pot circula pe ea. Dar aici, este bine că STB a început procedurile de reabilitare. În ceea ce privește benzile unice, s-au făcut câteva în zona Floreasca. Benzile funcționează pe segmentul pe care ele sunt active. Dar ele generează o congestie în spate, iar în acea congestie stă tot autobuzul. Așadar, ele au nevoie de continuitate. Iar benzile acelea critice, unde trebuie o frecvență mai mare de autobuze, nu s-au realizat. S-au făcut doar cele unde a fost mai ușor, și unde nu există frecvență foarte mare de autobuze. Dar s-au făcut pentru că au fost mai ușor de realizat”, a mai precizat Reinhold Stadler.
Sorin Chiriță: S-au stricat senzorii în administrația Nicușor Dan
De asemenea, Sorin Chiriță, fost city-manager al Capitalei spune că semaforizarea inteligentă ar fi trebuit să fie și aceasta o prioritate pentru administrația Nicușor Dan.
„Numărul de autoturisme a crescut, iar numărul de intersecții aflate în BTMS (Sistemul de Semaforizare Inteligentă din Capitală – n.r.) a scăzut în mandatul lui Nicușor Dan. Acest sistem temporizează semafoarele. Sistemul ar trebui să fie o prioritate, doar că el astăzi are mai puține intersecții și nu i se mai dă importanță. Sunt mai puține intersecții pentru că s-au stricat senzorii, și nu s-au mai preocupat să introducă intersecții în Sistemul de Mangement al Traficului. Este un fenomen care s-a petrecut în cei trei ani și jumătate de mandat al lui Nicușor Dan”, este de părere Sorin Chiriță.
Bucureștiul, printre orașele cu cel mai aglomerat trafic rutier din lume
Bucureștiul figurează în topul orașelor cu cel mai aglomerat trafic rutier din lume, potrivit indicelui anual realizat de producătorul de sisteme GPS Tomtom 2023. Capitala României ocupă locul 8 în acest top.
Potrivit Tomtom, pe locul fruntaș al clasamentului se situează Londra, care a fost anul trecut cel mai aglomerat oraș auto. În medie, londonezii au așteptat în trafic 37 de minute și 20 de secunde pentru a parcurge doar 10 kilometri și au petrecut 148 de ore în plus conducând la orele de vârf pe parcursul anului.
Următoarele locuri le-au revenit orașelor Dublin, Toronto, Milano și Lima.