UE impune noi reguli pentru platformele online. Google, Facebook, vizate
Companii precum Alphabet (deținătoarea Google), Meta (care deține Facebook, Instagram și WhatsApp), dar și alte platforme, vor trebui să respecte noi reguli privind conținutul online, riscând, în caz contrar, amenzi usturătoare, potrivit unei decizii convenite sâmbătă la nivelul UE.
Oficialii europeni au negociat peste 16 ore cu privire la aceste modificări, după cum informează Reuters.
Documentul, intitulat Digital Services Act (Actul legislativ privind serviciile digitale, n. red.), sau DSA, este o propunere a comisarului european pentru Concurență, Margrethe Vestager, și reprezintă a doua astfel de reglementare privind spațiul online adoptată la nivel european în ultima perioadă.
Luna trecută, Vestager a obținut sprijinul din partea celor 27 de țări membre și a europarlamentarilor pentru o altă propunere, „Digital Markets Act”, (DMA), un set de reguli care ar putea obliga Google, Amazon, Apple, Meta și Microsoft să schimbe modul în care își desfășoară activitățile în Europa.
„Am ajuns la o înțelegere în ceea ce privește DSA. Prin intermediul său ne vom asigura că ceea ce este ilegal offline este, de asemenea, tratat ca fiind ilegal și în mediul online, nu doar prin sloganuri, ci în mod real”, a scris Vestager pe Twitter.
Ce prevăd noile reguli UE
Conform DSA, companiile vor risca amenzi de până la 6% din cifra globală de afaceri pentru încălcarea regulilor, în timp ce încălcările repetate ar putea chiar duce la interzicerea activităților acelor companii în UE.
Noile reguli interzic publicitatea orientată către copii sau bazată pe date sensibile precum religia, sexul, rasa și opiniile politice. Tacticile care induc oamenii în eroare și îi determină să ofere date personale companiilor în mediul online vor fi, de asemenea, interzise.
Platformele online foarte mari și motoarele de căutare online vor trebui să ia măsuri specifice în timpul situațiilor de criză. Prevederea a fost propusă ca urmare a invadării Ucrainei de către Rusia și a campaniei de dezinformare aferente.
Companiile ar putea fi, de asemenea, obligate să ofere autorităților de reglementare și cercetătorilor datele legate de algoritmii pe care îi utilizează.
Noul regulament va intra în vigoare în 2024, mai notează sursa citată.
Reacția Google
Europarlamentarul Dita Charanzova, care a propus și ea asemenea reguli în urmă cu opt ani, a salutat acordul.
„Google, Meta și alte mari platforme online vor trebui să acționeze pentru a-și proteja mai bine utilizatorii. Astfel, Europa spune clar că aceste companii nu pot acționa ca insule digitale independente”, a spus ea într-un comunicat.
Compania Google s-a arătat deschisă să colaboreze cu autoritățile europene pentru punerea în aplicare a noilor măsuri.
„Pe măsură ce legea este finalizată și implementată, detaliile vor fi importante. Așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu factorii de decizie pentru a obține detaliile tehnice de care avem nevoie pentru a ne asigura că legea funcționează pentru toată lumea”, se arată în comunicat.