UPDATE | Clotilde Armand, URMĂRITĂ PENAL după ce ANI a acuzat-o de incompatibilitate și conflict de interese
Clotilde Armand – edilul Sectorului 1 al Capitalei – a fost audiată, marți dimineață, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, după ce Agenția Națională de Integritate (ANI) a acuzat-o de ”incompatibilitate” și ”conflict de interese”.
UPDATE – 11:47 – Clotilde Armand este urmărită penal în dosarul în care ANI o acuză de ”incompatibilitate” și ”conflict de interese”.
Știrea inițială
Acuzațiile ANI la adresa lui Clotilde Armand au fost formulate în luna noiembrie a anului 2022, după ce edilul Sectorului 1 a semnat dispozițiile prin care s-a numit manager al unui proiect finanțat din fonduri europene – și ar fi câștigat astfel, în mod necuvenit, 18.720 de lei. (detalii AICI)
Clotilde Armand – care are calitatea de ”suspect” – a contestat în instanță raportul ANI, spunând că proiectul a fost verificat și aprobat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Edilul susține că avea dreptul la mărirea indemnizației.
”Am venit la parchet la solicitarea domnului procuror pentru a lămuri situația de la ANI, bazată pe plângerea lui Dan Tudorache. Mi s-a adus la cunoștință calitatea de suspect, înțeleg că aceasta este procedura. Cum că aș fi fost remunerată ilegal cu 3.000 euro într-un proiect european în care am implementat măsuri anticorupție la Primăria Sectorului 1”, a precizat Clotilde Armand.
Ce acuzații îi aduc procurorii lui Clotilde Armand
Gândul prezintă și acuzațiile pe care procurorii i le aduc lui Clotilde Armand:
- ”Suspecta a semnat o dispoziție prin care s-a desemnat manager al proiectului „Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea şi promovarea măsurilor anticorupție”, cod proiect MySMIS 152134, cod SIPOCA 1151 şi, ca urmare a acestui act, a realizat foloase materiale constând în venituri aferente activităților prestate in calitatea de manager de proiect.
- ”Suspecta a semnat o dispoziție prin care şi-a majorat indemnizația de bază brută aferentă lunii aprilie 2022, cu suma de 3744 lei, pentru timpul lucrat în luna aprilie 2022 în cadrul echipei de management a proiectului cod MySMIS 152134, cod SIPOCA 1151, dispunând totodată aducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziţiei.
- ”Suspecta a semnat o dispoziție prin care şi-a majorat indemnizația de bază brută aferentă lunii mai 2022, cu suma de 5.616 lei, pentru timpul lucrat în luna mai 2022 în cadrul echipei de management a proiectului cod MySMIS 152134, cod SIPOCA 1151, dispunând totodată aducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziției.
- ”Suspecta a semnat o dispozitie prin care şi-a majorat indemnizația de bază brută aferentă lunii iunie 2022, cu suma de 3744 lei, pentru timpul lucrat in luna iunie 2022 în cadrul echipei de management a proiectului cod MySMIS 152134, cod SIPOCA 1151, dispunând totodată aducerea la indeplinire a prevederilor dispoziției.
- ”Suspecta a semnat o dispoziție prin care şi-a majorat indemnizația de bază brută aferentă lunii iulie 2022, cu suma de 5.616 lei, pentru timpul lucrat în luna iulie 2022 in cadrul echipei de management a proiectului cod MySMIS 152134, cod SIPOCA 1151, dispunând totodată aducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziției. Suspectei i s-au adus la cunoștință calitatea procesuală şi acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală”.
”Agenția a reținut starea de incompatibilitate precum și existența conflictului de interese în materie administrativă”
Reprezentanții ANI au făcut publice, prin intermediul unui comunicat, precizări în speța ”Clotilde Armand”, transmițând și că primarul Sectorului 1 a fost informat, încă din 22 iulie 2022, cu privire la declanșarea activității de evaluare.
”Agenția a reținut starea de incompatibilitate precum și existența conflictului de interese în materie administrativă strict cu privire la dispozițiile emise de către persoana evaluată în cadrul proiectului ”Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție”.
Precizăm că aceste incidente de integritate nu au fost reținute în privința dispozițiilor emise de persoana evaluată în baza art. 16, alin. (2) din Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Ca efect al acestui act normativ, indemnizațiile lunare ale tuturor primarilor care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile se majorează cu până la 25% prin efectul legii, fără obligația ca aceștia să dețină calitatea de manager în cadrul acelor proiecte.
Distinct de acest spor de 25%, persoana evaluată și-a majorat indemnizația lunară cu până la 30% ca urmare a numirii în funcția de manager de proiect, fapt ce a generat producerea incidentelor de integritate în materie administrativă, reținute în baza prevederilor art. 76 alin. (1) și ale art. 87, alin. (1), lit. k) din Legea nr. 161/2003, și luând în considerare cazuistica Agenției confirmată de-a lungul timpului de organele competente, astfel:
- Conflictul de interese: potrivit art. 76 alin. (1), „primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I.”
- Incompatibilitatea: potrivit art. 87, alin. (1), lit. k) „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcţii sau calităţi: k) orice alte funcții publice sau activități remunerate, în țară sau în străinătate, cu excepția funcției de cadru didactic sau a funcțiilor în cadrul unor asociații, fundații sau alte organizații neguvernamentale”
Menționăm faptul că pe toata durata desfășurării activității de evaluare, precum și la finalizarea acesteia, orice persoana evaluată beneficiază de toate garanțiile legale privind consultarea actelor și a informațiilor care fac obiectul dosarului”, au transmis reprezentanții ANI în luna noimebrie a anului trecut.
Clotilde Armand a cerut demisia conducerii ANI
Într-o postare pe pagina sa de socializare, Clotilde Armand a susținut – informații detaliate AICI – că ANI a ”mințit” în comunicatul de mai sus (atunci când a transmis că nu ar fi primit o solicitare pentru accesul la dosar), existând o solicitare – făcută prin avocat – de a studia dosarul întocmit de Agenția Națională de Integritate. Primarul Sectorului 1 a anunțat, totodată, că solicită demisia conducerii ANI.
Discuția dintre avocatul Clotildei Armand și inspectorul ANI – al cărui nume nu a fost precizat – ar fi avut loc pe data de 29 iulie 2022, moment în care s-a stabilit o convorbire telefonică ulterioară pentru fi fixată ziua în care dosarul putea fi studiat.
”După acest moment inspectorul ANI nu a mai răspuns solicitărilor și nu mi-a aprobat nicio cerere de a avea acces la dosarul deschis împotriva mea”, a notat Clotilde Armand pe pagina sa de Facebook.
Citește și: