Prima pagină » Actualitate » Ultima zi pentru selecția viitorului director general al CFR Călători. Care sunt candidații din „pole-position” și ce „schelete” ascund în dulap

Ultima zi pentru selecția viitorului director general al CFR Călători. Care sunt candidații din „pole-position” și ce „schelete” ascund în dulap

Ultima zi pentru selecția viitorului director general al CFR Călători. Care sunt candidații din „pole-position” și ce „schelete” ascund în dulap

Procesul de recrutare pentru noul director general al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A., în conformitate cu criteriile obligatorii privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, ar urma să se finalizeze miercuri, potrivit calendarului oficial anunțat din luna august. Sunt șapte candidați înscriși pe lista lungă, cum a scris și presa de nișă, iar selecția în vederea nominalizării este făcută de o firmă de consultanță cu un trecut controversat, care, din informațiile vehiculate în spațiul public, l-a propus pe cel mai notoriu candidat, Traian Preoteasa, care ocupă în prezent această funcție, și pentru un mandat anterior la conducerea companiei de stat.

Candidații înscriși în cursa pentru funcția de director general al CFR Călători sunt pe ultima sută de metri a procesului de evaluare din punctul de vedere al competențelor, pe baza interviului și a declarației de intenție, iar, teoretic, miercuri, 18 octombrie, este data finală pentru elaborarea listei ierarhizate a candidaților din care se vor face propunerile de nominalizare, așa cum arată calendarul oficial publicat de compania de stat.

Acest proces de recrutare este menit să selecteze candidatul care îndeplinește criteriile cerite prin Ordonanța de Urgență a Guvernului  nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016 şi Hotărârea de Guvern nr. 722/2016 – care va fi nominalizată către Consiliul de Administrație, forul care are puterea de decizie în numirea directorului General.

Totuși, așa cum a scris în ultimele luni presa de specialitate, sunt câteva aspecte destul de controversate privind acest proces, atât în ceea ce privește entitățile care îl implementează, cât și unii candidați, în frunte cu actualul director general, care vizează un nou mandat plin.

Cine face selecția

La concursul organizat în baza Ordonanței 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice s-au înscris șapte candidați, conform informațiilor obținute de Club Feroviar.

Modul în care a desemnată firma care face selecția a ridicat însă semne de întrebare, potrivit publicației 60m.ro. Este vorba de firma Pluri Consultants România S.R.L., care prestează „activități de consultanță pentru afaceri și management”, înregistrată în Ploiești, cu patru angajați, și care are un punct de lucru într-un hotel din nordul Capitalei, care are doi acționari, Ioana Mădălina Popescu (90%) și Constantin Popescu (10%),

Potrivit sursei citate, persoana care deține firma este din Craiova, localitate de baștină a actualului director general al CFR Călători, Traian Preoteasa, iar firma a fost aleasă de către Direcția de Achiziții a CFR Călători pentru selecția viitorului manager general al companiei pe patru ani, în baza unei proceduri de achiziției în afara licitației.

Firma în cauză, care a și semnat contractul cu CFR Călători, potrivit informațiilor neoficiale ale sursei citate, este cea care l-a clasat pe primul loc pe Traian Preoteasa la selecția pe care a facut-o pentru membrii CA la CFR SA și în urmă cu trei ani. La acea dată, Traian Preoteasa s-ar fi ales la caracterizarea făcută de Pluri Consultanțo cu o sumă de calități care mai de care mai valoroase pentru acea poziție.

Conform datelor financiare agregate de platforma termene.ro, firma a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape un milion de lei (951.151 lei), în creștere față de anul anterior, și un profit de 342.556 lei. Firma a avut în jur de o sută de contracte de cumpărare directă câștigate între 2007 – 2023 – cu zeci de companii și socitetăți de stat și instituții publice, UAT-uri dar și ministere, inclusiv Secretariatul General al Guvernului – în valoare de cel mult câteva zeci de mii de lei fiecare.

Despre această firmă, cotidianul România Liberă scria că s-a ales acum câțiva ani cu plângere la DNA din cauza modului în care a făcut selecția la Tarom. Ian Matt David, în calitate de martor, a depus în 2018, la Direcţia Naţională Anticorupţie, o plângere prin care prezenta ilegalități comise în procesul de selecție şi de numire în funcție a membrilor noului Consiliu de Administraţie (CA) al Companiei Naționale de Transporturi Aeriene TAROM SA. Reclamantul a susținut că firma desemnată pentru a se ocupa de procesul de recrutare, Pluri Consultants România S.R.L. nu a îndeplinit corespunzător prevederile Hotărârii de Guvern nr. 722/2016. „Expertul independent nu are personalul specializat necesar realizării unei evaluări obiective şi nici nu a avut capabilitatea de a analiza în detaliu fiecare aplicaţie depusă de către candidaţii aspiranţi“, spunea reclamantul, potrivit sursei citate.

Traian Preoteasa, profil de „funcționar public”

Traian Preoteasa nu este, nici pe departe, la primul mandat la conducerea CFR Călători.

Cel mai recent mandat i-a fost reînnoit de Consiliul de Administrație, pentru cinci luni, din 1 septembrie 2023, și, mai mult, el este și director general adjunct tehnic al CFR, în urma unei decizii a instanței, după ce fusese destituit din funcție în august 2022. După ce a reclamat decizia și instanță și a câștigat, Traian Preoteasa trebuie să primească și aproximativ 75.000 de euro pentru perioada de aproape 14 luni în care nu a muncit, potrivit informațiilor Club Feroviar.

CV-ul lui Traian Preoteasa, care are și studii doctorale în inginerie mecanică, include multe funcții de conducere în societățile din sistemul feroviar de stat: director CFR Călători (2001-2005), director general adjunct al CFR Călători în 2005, director general al CFR SA (2005-2006), consilier la CFR SA (2006-2017), consilier al ministrului Transporturilor (2017-2018). Ulterior, el a preluat conducerea CFR Marfă, care a intrat în concordat preventiv, procedură care s-a dovedit a fi păguboasă și pe care să aducă CFR Marfă în pragul falimentului. Din septembrie 2021 Traian Preoteasa a fost numit director general al CFR Călători, iar în mandatul său pierderile operatorului feroviar de stat au fost enorme, scriu jurnaliștii de la Club Feroviar.

Recent, sursa citată a scris că Traian Preoteasa și-a plagiat lucrarea de doctorat. Peste o jumătate (respectiv 160 de pagini din 264 pagini) din lucrarea de doctorat scrisă în 2009 de către Traian Preoteasa, director general CFR Călători, sunt identice 100% cu o lucrare scrisă de acesta în coautorat cu îndrumătorul său de doctorat de la Universitatea Tehnică Craiova.

În mediul feroviar se vehiculează că DNA ar urma să elucideze de ce Traian Preoteasa încearcă să rămână director general al CFR Călători, conform publicației Feroviarul Român, din august, care precizează că ministrul Sorin Grindeanu a cerut AGA CFR Călători un raport privind managementul companiei.

Surse din cadrul CFR susțin că ministrul Sorin Grindeanu are informații despre faptul că numele Traian Preoteasa este „strâns legat” de cel puțin un dosar de corupție, fapt pentru care a ținut să se dezică de acțiunile întreprinse de acesta.

Bănuit de luare de mită și spălare de bani

Conform publicației citate, între 2010-2018, Traian Preoteasa a împrumutat sume variind între 9.000 – 100.000 euro către societatea comercială Allchim Co SA (actualmente Allchim DDD Co SA), care este beneficiara unui acord cadru de peste 2.2 milioane euro atribuit de Metrorex SA, societate unde Preoteasa este administrator.

Traian Preoteasa a împrumutat cu 25.000 euro și pe Mihai Florin Șucată, fost asociat și administrator al Allchim DDD Co SA și fost general SPP. Mai mult, finul lui Șucată, Cristinel Dumitru Ducu a beneficiat și el de 55.000 euro de la șeful CFR Călători.

Cristinel Dumitru Ducu a deținut 20% din Energocarb Serv SRL, companie care în 2018, a intrat în atenția DNA pentru un contract cu dedicație privind achiziția de cărbune de către compania de stat, CET Govora.

În martie 2021, Mihai Florin Șucată a fost trimis în judecată pentru spălare de bani, infracțiuni imputate în calitate de proprietar/administrator al Allchim DDD Co.

Publicația citată scrie că Traian Preoteasa a câștigat 215.000 lei pentru funcția de director al CFR Călători, fix în anul în care această instituție a ajuns la datorii record de peste 900 de milioane de lei.

Mai are achiziționat în anul 2020 un apartament cu suma de 330.000 euro, dar pe care a uitat să îl menționeze în declarația sa de avere, la categoria proprietăți.

Susținerea din partea PNL, pe cale de dispariție

Traian Preoteasa este un apropiat al Partidului Național Liberal fiind numit director interimar al CFR Marfă în mandatul lui Ludovic Orban la conducerea PNL, și mai apoi, director general al CFR Călători, în 2021, de către Ministrul interimar al Transporturilor, Dan Vîlceanu.

După plecarea din partid și pierderea influenței acestora, Traian Preoteasa și-ar juca ultima carte afirmând că are susținerea Grupului de la Cluj. Astfel, el spune de fiecare dată că are o relație bună cu Ștefania-Gabriella Ferencz, fost secretar general în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, apropiată a lui Emil Boc și fost Secretar general în cadrul Ministerului Transporturilor, între 2019 – 2020. Un alt nume de care Traian Preoteasa se folosește pentru a crea senzația unei susțineri este al lui Marinel Burduja, tatăl lui Ioan Sebastian Burduja, în prezent ministru al Energiei în Guvernul Ciolacu.

CV-Traian Preoteasa

Iosif Szentes vrea să revină în funcția de director general al CFR Călători

Iosif Szentes a mai condus operatorul feroviar de stat între martie 2015 și martie 2018, tot ca urmare a unei selecții făcute pe Ordonanța 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, conform jurnaliștilor de la Club Feroviar.

El lucrează în prezent în cadrul Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI), asociație controlată de PNL, unde se ocupă de implementarea proiectului trenului metropolitan.

În sistemul feroviar el a fost, pe rând, inginer și șef stație coordonator la SNCFR, apoi șef Regulator de circulație și șef Serviciu siguranța circulației la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, expert instructor, consilier al directorului general și manager de proiect în cadrul Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER), director de Exploatare, instructor Central în cadrul Serviciului Mers Tren, director Relații Internaționale și Instituționale și director general la Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA. O scurtă perioadă a lucrat la Transferoviar Grup, iar apoi a fost cooptat la TPBI.

Iosif Szentes este absolvent al Universității Politehnica București, Facultatea de Transporturi, și are și un doctorat în Ingineria Transporturilor.

Andone Bourceanu, fost sindicalist și director la Galați

O candidatură supriză la șefia SNTFC CFR Călători a venit din partea lui Andone Bourceanu, fost director al SRTFC Galați și fost sindicalist, susținut de PNL Galați.

El a absolvit Institutul Politehnic Galați, Facultatea de Mecanică, promoția 1987, și-a completat studiile cu un curs de specializare în Integrare Vagoane și cu două Masteruri, unul în Instituții și structuri de drept constituțional românesc și european, cel de-al doilea în Managementul organizaţional si al resurselor umane. De asemenea, Andone Bourceanu a absolvit în 2010 Universitatea Dunărea de Jos, Facultatea de Științe juridice, sociale și politice, specializarea Drept.

De-a lungul carierei sale, el a fost, pe rând, inginer stagiar la SNCFR, inginer cu probleme de exploatare la Barboși Triaj, profesor la Liceul CFR Galați, liderul Sindicatului TESA Marfă din cadrul Sucursalei CFR Marfă Galați, șef Birou Patrimoniu la Sucursala CFR Marfă Galați șii ulterior director al acestei sucursale, director al SRTFC Galați.

Dragoș Floroiu, de la AFER la CFR Călători

Dragoș Floroiu este și el pe lista lungă a candidaților pentru postul de director general al CFR Călători. Potrivit CV-ului de pe pagina sa de Linkedin, Dragoș Floroiu a absolvit în 1994 Universitatea Politehnica din București, Facultatea de Transporturi. Ulterior, el a absolvit și cursuri postuniversitare la Institutul Național de Administrație, specializarea Managementul instituțiilor publice, și cursuri la College of Europe.

Și-a început cariera în 1994, ca inginer la SNCFR. Ulterior, a ocupat pe rând funcții importante în sistemul feroviar românesc, dintre care amintim: inspector de stat la Autoritatea Feroviară Română, director în Ministerul Transporturilor, director tehnic la Servtrans Invest, membru în Consiliul de Administrație și director general al SC Electrificare CFR SA, director general al AFER. Din august 2022, Dragoș Floroiu este director pentru Cercetare-Dezvoltare în cadrul AFER.

Mihail Victor Manole, omul de încredere al lui Traian Preoteasa

Alți doi candidați la șefia CFR Călători nu au susținere politică, potrivit sursei citate. Unul dintre aceștia este Mihail Victor Manole, actualul director de Material Rulant al SNTFC CFR Călători. El a fost adus în această poziție de către directorul general Traian Preoteasa, după ce a colaborat foarte bine cu acesta pe vremea când amândoi erau la CFR Marfă.

La capitolul educație, Manole a absolvit în 1997 Universitatea Politehnica București – Facultatea Transporturi, Secția Material Rulant de Cale Ferată, apoi și-a susținut și Masterul la aceeași facultate. În 2016 a urmat un program postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă la Academia de Studii Economice București – Facultatea de Management.

În cariera sa, Mihail Victor Manole a ocupat mai multe funcții, toate în sistemul feroviar de stat: inginer la Depoul Brașov, dispecer central de circulație, șef Serviciu Exploatare Locomotive la CFR Marfă, director general (în două rânduri) și director general adjunct la CFR Marfă. De asemenea, potrivit CV-ului său, el a fost, timp de aproape cinci ani, profesor la Școala de Mecanici de Locomotivă.

Bogdan Timiș, fost director de Tracțiune la CFR Călători

Un alt candidat la postul de director general al CFR Călători este Bogdan Timiș. După ce a terminat Liceul Industrial nr.2 Transporturi CF Cluj+Napoca, el a absolvit, în 1997, Universitatea Politehnica Bucureşti, Facultatea de Transporturi, specializarea Material Rulant de Cale Ferată. Un an mai târziu, el a absolvit un curs de Master, tot la UPB, potrivit CV-ului său.

Și-a început cariera ca inginer la Sectorul Reparaţii Locomotive de la Depoul Bucureşti Călători, apoi a continuat ani buni în cadrul aceluiași depou, unde a ocupat funcții ca șef Atelier Locomotive Electrice sau șef Secţie Reparaţii Locomotive. A fost apoi revizor central pentru Siguranţa Circulaţiei (Tracţiune), director Depouri, director Tehnic, șef Serviciu Modernizări Tracţiune și director de Tracţiune la SNTFC CFR Călători.

Răzvan Robert Dobre, a șaptea candidatură

Răzvan Robert Dobre, director în Ministerul Transporturilor și fost președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, și-a depus la rândul său candidatura.

După ce a terminat Grupul Școlar Industrial Transporturi Căi Ferate din București, cu specializarea Electromecanici Locomotive, el a absolvit în 2004 Facultatea de Geografie de la Universitatea din Bucureşti. A obținut apoi o diplomă de Master la aceeași facultate și tot aici a obținut în 2009 o diplomă de doctor, cu teza ”Pretabilitatea reliefului pentru căi de comunicaţii şi transporturi în Culoarul Prahovei (sectoarele montan şi submontan)”.

Răzvan Robert Dobre a început cariera în poziția de asistent universitar, apoi lector universitar la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Geografie, Departamentul Geomorfologie – Pedologie – Geomatică. Robert Dobre are și permis de mecanic de locomotivă.

În 2014 ajunge în Ministerul Transporturilor, ca expert extern cooptat pentru Master Planul General de Transport al României, la Direcţia Generală de Management a Fondurilor Europene (DGMFE), Serviciul Programare. De atunci a rămas în minister, unde a ocupat mai multe funcții, dintre care amintim: consilier superior, președinte al ARF, director general al Direcției Generale Investiții, Proiecte Strategice și Monitorizare Proiecte, director în cadrul Direcției Generale Programe Europene pentru Transport, Direcția Analize, Programare și Evaluare Proiecte, pe care o ocupa la momentul candidaturii, conform sursei citate.

CITIȚI ȘI:

Directorul CFR CĂLĂTORI, despre incidentul feroviar din Teleorman: „Mecanicul a văzut semnalul roșu și a mers mai încet, sperând să i se facă verde”

VIDEO | Sorin Grindeanu: ”CFR Călători va primi anul acesta primele garnituri de trenuri noi din ultimii 20 de ani”