Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a anunțat că, anul acesta, s-au primit peste 1,5 milioane de apeluri la 112 care au fost realizate de persoane care fie au sunat din greşeală, fie au tăcut, fie au jignit operatorii. Totodată, o persoană din Iaşi a apelat în mod abuziv numărul 112 de peste 15.000 de ori, în ultimele opt luni.
Un raport al STS a relevat că peste 1,5 milioane dintre apelurile făcute, anul acesta, la linia de urgență, au fost false. Cei mai mulți dintre apelanți au format numărul din greșeală, dar au fost și multe situații în care cei care au telefonat fie au tăcut, fie au jignit operatorii.
Conform sursei citate, recordul absolut de apeluri false este deținut de o persoană din Iași care, în decursul a opt luni, a sunat, în mod abuziv, de numai puțin de 15.000 de ori.
Conform STS, apelurile false reprezintă mai mult de jumătate din cele aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente recepționate în această perioadă.
Totodată, conform raportului întocmit de STS, trei sferturi dintre apelanții abuzivi au fost adulți.
„Peste un milion și jumătate din apelurile de la 112 recepționate de la începutul anului și până în prezent au fost realizate de persoane care fie au sunat din greșeală, fie nu au spus nimic la telefon, fie au adus ofense operatorilor. Astfel de apeluri reprezintă mai mult de jumătate din cele aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente recepționate în această perioadă. În anul 2024, 163 de mii de apeluri la 112 au fost abuzive, fiind efectuate de persoane care au făcut glume sau au adresat injurii operatorilor. Trei sferturi dintre apelanții abuzivi au fost adulți. În total, în primele 8 luni ale acestui an, operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență au preluat și gestionat peste 6,7 milioane de apeluri”, transmite STS.
O pondere semnificativă a apelurilor non-urgente la 112 provine din manipularea necorespunzătoare a telefonului, din încercarea de a suna la un număr asemănător sau din deconfigurarea corectă a tastelor rapide. Totodată, sunt și multe situații de apelare neintenționată, involuntară, din buzunar („pocket dial”). În cele mai multe astfel de cazuri, persoana nu își dă seama că a sunat la 112. Aceste apeluri sunt efectuate de pe telefoane, ceasuri smart sau diferite gadgeturi. Operatorii STS recomandă utilizarea atentă a acestor dispozitive și, în cazul în care o persoană este reapelată de Serviciul de urgentă 112, să răspundă și să informeze că apelul a fost făcut din greșeală.
Pe de altă parte, au fost şi apelanţi abuzivi care au sunat la 112 pentru a face glume şi a adresa înjurături, aceştia irosind peste 50.000 de minute (880 de ore) din timpul ce se putea aloca celor care au avut cu adevărat nevoie de ajutorul Serviciului de urgenţă, în situaţii critice.
Conform legislaţiei, STS sesizează cazurile de persoane care apelează abuziv 112 către Poliţia Română, în vederea identificării şi sancţionării acestora.
Apelarea abuzivă a Serviciului de urgenţă 112 se pedepseşte cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenţie se deplasează în teren şi constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. O nouă contravenţie, în interval de un an, se sancţionează cu amendă de la 4.000 de lei la 8.000 de lei.
„Este esenţială apelarea cu responsabilitate a numărului 112 doar în situaţii de urgenţă. Apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără a avea o urgenţă ori pentru a aduce injurii operatorilor, constituie abuz şi se sancţionează, dar cel mai important, poate costa viaţa unei persoane care are nevoie urgent de ajutor”, a subliniat STS.