Un mare oraş din România lansează tramvaiul-cafenea / Noua atracție turistică, CONTESTATĂ de localnici
Iașiul se pregătește să adopte un concept inovator care a captat atenția atât a turiștilor, cât și a locuitorilor orașului. Compania de Transport Public (CTP) Iași a anunțat că va transforma unul dintre tramvaiele existente într-o cafenea mobilă, similară cu cele întâlnite în marile orașe din Europa de Vest. Proiectul, ce va fi operat pe traseele de transport ale orașului, a stârnit controverse printre localnici, care se plâng că nu dispun de suficiente tramvaie pentru transportul zilnic.
Inițiativa, dezvoltată în colaborare cu Asociația Pasionaților de Transport Public Tramclub și Primăria Iași, vizează crearea unei atracții turistice unice. Tramvaiul va circula pe trasee predefinite din Iași, oferind călătorilor o experiență inedită de relaxare într-un spațiu confortabil, dotat cu facilități de cafenea. Acest model a fost inspirat de exemplele de succes din orașe precum Milano, Haga și Roma, care au integrat tramvaiele în oferte gastronomice deosebite.
Cristi Stoica, șeful CTP Iași, a explicat că tramvaiul selectat pentru transformare face parte dintr-o colecție destinată muzeului de transport public.
„Avem un vagon din fiecare model pe care-l ținem pentru muzeul transportului. Ne-am gândit ca dintr-un astfel de tramvai destinat muzeului să facem unul turistic, împreună cu Tram Club și Primăria. Este o cafenea pe roți, care va merge pe un traseu turistic din Iași, nu un tramvai de petreceri”, a declarat Stoica, citat de publicația locală ReporterIS.
La Roma, tramvaiul Ristotram oferă o experiență gastronomică de lux
Cu toate acestea, proiectul a generat nemulțumiri în rândul localnicilor. Aceștia se plâng de aglomerația crescută și de frecvența scăzută a tramvaielor, mai ales în orele de vârf, când călătorii sunt nevoiți să aștepte îndelung în stații. În ciuda acestor obiecții, conducerea CTP Iași insistă că numărul actual de tramvaie este suficient pentru a acoperi cerințele orașului.
Pe de altă parte, exemplele internaționale de succes, cum ar fi ATMosfera din Milano sau Hoftrammm din Haga, demonstrează potențialul atracțiilor de acest tip de a atrage turiști și a spori atractivitatea urbană. La Roma, tramvaiul Ristotram oferă o experiență gastronomică de lux, cu prețuri ce variază între 75 și 90 de euro pe persoană pentru un tur cu cină.
Astfel, Iașiul se alătură unui trend european cu un proiect care promite să diversifice oferta turistică a orașului, chiar dacă implementarea acestuia se confruntă cu unele provocări din partea comunității locale. Rămâne de văzut cum vor fi echilibrate nevoile locuitorilor cu cele ale turiștilor în contextul acestui nou proiect inovator.