Prima pagină » Actualitate » REPORTAJ | Un tramvai numit „cazan”, care merge pe linii strâmbe și cu bucle. Bucureștiul se prezintă rușinos la capitolul transport pe șine (FOTO-VIDEO)

REPORTAJ | Un tramvai numit „cazan”, care merge pe linii strâmbe și cu bucle. Bucureștiul se prezintă rușinos la capitolul transport pe șine (FOTO-VIDEO)

O simplă călătorie cu tramvaiul prin București poate să reprezinte o adevărată aventură sau chiar o experiență neplăcută pentru cei care nu sunt obișnuiți cu un astfel de mijloc de transport. Bucureștiul, capitală europeană, se prezintă foarte prost la acest capitol, unde se circulă cu tramvaie uitate de timp, ruginite, murdare și pline de praf. „Mândria orașului” este celebrul „Tatra”, de origine cehească, care de aproape jumătate de secol circulă pe liniile strâmbe și măcinate de timp.

Până în vara lui 2022, când vor veni tramvaiele noi, anunțate de primarul Nicușor Dan, bucureștenii nu vor avea de ales și se vor deplasa în continuare cu cele care sunt acum în circulație.

Am testat și noi transportul cu tramvaiul pe liniile unde circulă adevărate „cazane”, multe dintre ele murdare și prăfuite. Vin la pachet cu nepăsarea unor călători care își „uită” printre scaune pahare de cafea, gumă de mestecat sau sticle de bere cunoscute ca „grenade”.

Cea mai mare mizerie am găsit-o pe liniile 32, 47, 11, 35 dar și pe 1 (10), care străbate tot orașul. Nici linia 41 nu este foarte departe de acestă realitate, mai ales că este cea mai aglomerată, dar și cea mai eficientă, pentru că tramvaiele circulă foarte des și foarte repede.

Tramvaie de 15-20 de ani

Cele mai multe tramvaie aflate acum în circulație au în jur de 15-20 de ani, dar multe sunt degradate, cu fibra de sticlă de pe exterior spartă și deplasată, ruginite, iar în interior pătate și în unele locuri extrem de murdare, cu o „negreală” care poate ajunge pe îmbrăcămintea călătorilor și pe mâini, mai ales când este aglomerat.

Și problemele par să nu se oprească aici, pentru că nici infrastructura nu ajută. Șinele vechi, degradate, fac tramvaiele să tremure din toate încheieturile și în unele zone dau chiar impresia că deraiază sau că se rup.

Celebrul „Tatra”, de 48 de ani prin București

Bucureștiul secolului 21 are însă pe unele linii, în centrul Capitalei, chiar urmele trecutului ”glorios” din perioada comunistă. Pe linia 47, care pleacă de la Piața Unirii, sau 35, de pe ruta Basarab, merg tramvaie prin oraș de aproape jumătate de secol.

Celebrele tramvaie „Tatra”, de origine cehească, aduse în România la începutul anilor ’70 și care s-au dovedit extrem de bine făcute și sunt în circulație de aproape 50 de ani. Chiar dacă sunt atât de vechi, par mai stabile și mai puțin murdare decât cele care au jumătate din vârsta lor în trafic.

„Acesta este din 1973. Sunt cele mai bune tramvaie”, ne spune mândru un vatman de pe „Tatra”.

Marea problemă a transportului cu tramvaiul rămâne calea de rulare. Liniile sunt strâmbe și în unele locuri cu bucle destul de mari.

„Spaima” vatmanilor este pe „Vasile Milea”, la Apaca, pe linia 1-10, unde tramvaiele chiar pot sări de pe șine.

Tramvaie noi, cu restricții de viteză

Când vor veni tramvaiele noi, vor circula tot pe infrastructura veche și vor avea restricții de viteză, ”ca să nu deraieze”, a declarat, pentru Gândul, Valer Ciobănescu, șef de sindicat la Societatea de Transport București (STB).

Trebuie schimbată neapărat și calea de rulare, este strâmbă și tocită. La tramvaiele de acum, mai sunt tocite și coamele de la roți. Fără restricții mari de viteză, pot deraia oricând. Probeleme mari sunt pe zonele de conflict, unde sunt intersecții cu macaz, acolo trebuie urgentate lucrările, spune Valer Ciobănescu.

Modernizarea infrastructurii de tramvai ar costa aproximativ 200 de milioane de euro, bani care însă lipsesc în prezent, spun surse din Primăria Capitalei.

Bucureștiul are acum în circulație pe 24 de linii aproximativ 200 de tramvaie, dintr-un parc de aproape 500, potrivit informațiilor de la STB.

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a anunțat zilele trecute că primul tramvai nou va ajunge în Capitală în vara lui 2022. O sută de tramvaie noi sunt așteptate de la Astra Arad.

„Este vorba despre un contract cu valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, din bani europeni. Sunt bucuros pentru că facem un pas înainte în modernizarea transportului public din București, iar segmentul de tramvaie este de departe cel mai rămas în urmă”, afirma Nicușor Dan.

Contractul prevede furnizarea primului tramvai peste 15 luni, adică în august 2022, urmând ca, de la acel moment al livrării prototipului, să fie furnizate patru tramvaie în fiecare lună, susține edilul șef al Bucureștiului. Nicușor Dan.

Foto &  Video: Alexandra Pandrea, Gândul.ro

Absolvent al Universității București, Nicolae Oprea și-a început cariera de jurnalist în anul 2004 și a semnat de-a lungul acestor ani în publicații precum Ziarul Libertatea (6 ani), Averea, Evenimentul ... vezi toate articolele