Uniunea Europeană a impus o serie de sisteme avansate de asistență la condus pentru producătorii auto
Comisia Europeană a anunțat că, de astăzi, intră în vigoare Noul Regulament privind siguranța generală a vehiculelor. Sunt introduse, astfel, o serie de sisteme avansate obligatorii de asistență pentru conducătorii auto, care vor trebui aplicate mașinilor noi. Regulamentul stabilește, de asemenea, și cadrul juridic pentru omologarea vehiculelor complet autonome în Uniunea Europeană.
Oficialii susțin că noile măsuri de siguranță vor contribui la o mai bună protecție a pasagerilor, a pietonilor și a bicicliștilor din întreaga UE. Potrivit estimărilor, prin intermediul acestor măsuri, peste 25.000 de vieți sunt salvate și sunt evitate cel puțin 140.000 de accidentări grave până în 2038.
Noile măsuri care introduc funcții de siguranță pentru asistarea conducătorului auto includ:
- Pentru toate vehiculele rutiere (și anume, autoturisme, camionete, camioane și autobuze): asistență inteligentă pentru controlul vitezei, avertizare la mersul înapoi cu cameră sau senzori, avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto, dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele, precum și semnal de oprire de urgență;
- Pentru autoturisme și camionete: funcții suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii de circulație și frânarea automată;
- Pentru autobuze și camioane: tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor unghiuri moarte, avertizări pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau bicicliști și sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.
Normele se vor aplica, începând de astăzi, noilor tipuri de vehicule, iar din 7 iulie 2024, tuturor vehiculelor noi. Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere până în 2029.
Pe baza Regulamentului privind siguranța generală, Comisia Europeană va prezenta, în această vară, norme tehnice pentru omologarea vehiculelor complet autonome, UE devenind, astfel, un pionier în domeniu. Aceste norme vor contribui la creșterea încrederii cetățenilor, la stimularea inovării și la îmbunătățirea competitivității industriei europene a autovehiculelor.
Ele se vor axa, în special, pe vehiculele automatizate, care înlocuiesc conducătorul auto pe autostrăzi (automatizare de nivel 3) și pe vehiculele complet autonome, cum ar fi navetele urbane sau robotaxiurile (automatizare de nivel 4). Noile norme vor alinia legislația UE la noile norme ale ONU privind automatizarea de nivel 3 și vor stabili o nouă legislație tehnică a UE pentru vehiculele complet autonome, primele norme internaționale de acest tip.
Normele vor include procedurile de încercare, cerințele în materie de securitate cibernetică, normele de înregistrare a datelor, precum și monitorizarea performanței în materie de siguranță și cerințele de raportare a incidentelor de către producătorii de vehicule complet autonome. Textul revizuit al Regulamentului privind siguranța generală a fost prezentat de Comisia Europeană în 2018.
Normele au abordat necesitatea îmbunătățirii siguranței vehiculelor și a siguranței rutiere, în contextul în care studiile arată că erorile umane apar în 95 % din accidente. Ulterior, regulamentul a fost adoptat de Parlamentul European și statele membre ale UE în noiembrie 2019, informează hotnews.ro.