Spectaculos! Un BOEING Fedex aterizează doar pe trenul din spate la Istanbul. Cum a fost evitat dezastrul

Publicat: 09 05. 2024, 17:23
Actualizat: 09 05. 2024, 17:36

This browser does not support the video element.

Imagini spectaculoase pe Aeroportul Ataturk din Istanbul. Un avion Boeing al companiei de curierat Fedex aterizează doar pe trenul din spate. Piloții au descoperit în ultimele zeci de secunde că trenul din față nu s-a deschis, într-un moment în care era imposibil să mai facă vreo manevră pentru a anula aterizarea.

A fost anunțat turnul de control, iar mașinile de pompieri au intrat în acțiune înainte ca aeronava să atingă pista. Scânteile provocate de contactul botului avionului cu pista au fost anihilate în câteva secunde.

Cum a fost posibil, explicațiile specialiștilor contactați de Gândul

Specialiștii contactați de Gândul explică atât cauzele, cât și protocolul prevăzut într-o asemenea situație greu de descris. De asemenea remarcă disciplina, măiestria și sângele rece al pilotiților. Evident, a fost o problema majoră la jamba de bot a avionului devreme ce nu a putut fi scoasă nici cu avarie, susțin ei.

  • Datorită nescoaterii jalbei de bot avionul a luat contactul cu pista întâi pe trenul principal și apoi cu fuselajul;
  • Incendiul nu s-a declanșat și datorită intervenției pompierilor alertați de către echipaj.

Avaria este una importantă deoarece conform checklists-ului de avarie se procedează astfel:

  • se reciclează maneta de scoatere a trenului de câteva ori verificând că se face la o viteză cat mai mică;
  • ⁠se solicită intrarea în zona de așteptare unde se încearcă să să scadă greutatea la aterizare prin consumul petrolului;
  • se fac calculele de greutate a avionului la aterizare pentru a fi cat mai mică;
    se încearcă scoaterea cu avarie a trenului de aterizare. Boeingul 767 are un sistem de cabluri care acționează fiecare jamba în parte.
  • se comunica turnului de control decizia de venire la aterizare și se alege pista cea mai lungă și mai puțin
  • la sol se pregătesc pompierii și salvările pentru intervenția imediată.

Restul este noroc și îndemânarea pilotului comandant care execută aterizarea forțată, subliniază piloții veterani.

Aterizarea a fost făcută manual. Măiestria piloților, intervenția impecabilă a pompierilor și vremea favorabilă, fără rafale de vânt sau pistă dificilă, a făcut posibil ca manevra incredibilă să aibă succes deplin. Nu au existat răniți, mai mult Boeing-ul, intrat în flotă de doar 10 ani, a suferit doar julituri minore.