Ursula von der Leyen, probabil campanie electorală virtuală în afara regulilor UE. Comisarul UE a fost promovat, în regim exclusiv, pe bani publici
Ursula von der Leyen nu a dezvăluit dacă s-a aflat în spatele unei campanii publicitare Google în valoare de 70.000 de euro, care ar fi încălcat normele Uniunii Europene aprobate în perioada în care a condus executivul UE, relatează POLITICO. Achiziția de publicitate la nivelul UE – vizualizată de zeci de milioane de ori în cadrul serviciilor de căutare și YouTube ale Google din Germania până în Portugalia – a promovat-o exclusiv pe von der Leyen prin intermediul unor videoclipuri de înaltă producție despre presupusele sale calități de lider și despre angajamentul său față de proiectul UE.
„Scufundă-te în campania mea! Primește actualizări exclusive”, spunea un anunț vizionat în șapte țări din UE, printre care Belgia, Finlanda și Italia.
Cu toate acestea, niciunul dintre anunțurile care o promovează pe von der Leyen nu menționează campania sa sau Partidul Popular European (PPE) ca fiind cumpărătorul oficial în registrul de transparență al Google, a constatat POLITICO
Mesaje explicit partizane
În schimb, „MCC AdQuality”, o firmă de consultanță cu sediul la Paris, a fost menționată ca fiind entitatea responsabilă pentru mesajele digitale partizane care susțin campania lui von der Leyen. (Numele a fost schimbat ulterior în „MCC” în registrul de anunțuri politice al Google, după ce POLITICO a făcut primele cercetări cu privire la cine se afla în spatele mesajelor plătite).
Faptul că nu a dezvăluit corect cine a cumpărat aceste anunțuri nu a fost ilegal. De asemenea, POLITICO nu a putut confirma în mod independent dacă von der Leyen, echipa sa sau partidul său au fost în spatele acestor achiziții publicitare.
Însă UE a adoptat recent noi reguli pentru a spori transparența în ceea ce privește campaniile online, inclusiv necesitatea ca candidații și partidele politice să dezvăluie cine a cumpărat mesajele partizane digitale pentru a se identifica în mod clar.
Candidatul unic PPE
Deși von der Leyen nu candidează pentru a fi aleasă în Parlamentul European, ea este candidatul PPE la șefia Comisiei, iar succesul său electoral ar putea deschide calea pentru ca ea să fie din nou numită de liderii UE ca președinte al Comisiei.
De asemenea, PPE-ul lui Von der Leyen este semnatarul unui cod de conduită voluntar pentru viitorul vot în UE, care include angajamente de „asigurare a transparenței publicității politice și a mesajelor de campanie” și implică un angajament de a nu difuza reclame politice prin intermediari, cum ar fi agențiile de publicitate, fără o atribuire corectă.
Marii donatori la Google
Reprezentanții campaniei lui von der Leyen și ai AdQuality nu au răspuns la cererile repetate de comentarii.
Purtătorul de cuvânt al Google, Karl Ryan, a declarat că firma investighează anunțurile. El a refuzat să comenteze atunci când a fost întrebat dacă mesajele plătite au încălcat regulile de dezvăluire a anunțurilor publicitare ale gigantului tehnologic.
MCC AdQuality a cheltuit în total 69 300 de euro pentru 17 anunțuri publicitare în cadrul serviciilor Google de la jumătatea lunii martie, când von der Leyen și-a anunțat campania pentru funcția de președinte al Comisiei, conform datelor de transparență ale companiei de tehnologie.
Mai multe dintre aceste anunțuri, care au costat între 7 000 și 35 000 de euro fiecare, reprezintă unele dintre cele mai mari cheltuieli pentru orice anunț politic pe Google în ultimele două luni în Europa, pe baza cifrelor firmei.
Printre ceilalți mari cheltuitori se numără partidul politic de guvernământ din Ungaria, Fidesz, și Renew Europe, grupul politic liberal paneuropean.