Vânzătorii de pe litoralul bulgăresc duc dorul turiștilor străini din țările vestice, mult mai bogați decât cei care au ales să își petreacă vacanța aici, chiar dacă numărul este dublu față de anul trecut. Cei mai mulți sunt români, polonezi, ucraineni sau moldoveni, scrie presa de la sud de graniță.
Peste 2,5 milioane de turiști au ales litoralul bulgăresc al Mării Negre pentru a-și petrece concediile, un număr dublu față de anul trecut, potrivit statisticilor oficiale citate de segabg.com.
În ciuda acestei creșteri, nu toată lumea care își câștigă pâinea din turism este satisfăcută. Vânzătorii din stațiunile de la malul mării sunt nemulțumiți de absența turiștilor din Rusia, Regatul Unit al Marii Britanii, Franța, țările nordice sau alte țări occidentale.
„Situația este foarte rea, în special pentru magazinul meu – vând încălțări special făcute pentru turiștii ruși, însă aceștia lipsesc. În locul lor au venit români, care nu cumpără nimic. Mai sunt și turiști tineri, care nu fac deloc shopping, doar merg la restaurante”, a povestit un comerciant din Sunny Beach, citat de sursa menționată.
„Sunt turiști, dar nu au bani, vânzările nu merg bine. Chiar nu știu cum ne vom acoperi chiria și cheltuielile”, a spus un altul.
În afară de turiști români, stațiunea e plină de polonezi, ucraineni și moldoveni, pe lângă bulgari. Jurnaliștii scriu că este impresionantă prezența turiștilor romi, în principal cei care au lucrat în străinătate și s-au întors în Bulgaria pentru vacanță.
Conform datelor oficiale – respectiv Sistemul Unic de Informații Turistice – mai mult de 2,5 de milioane de turiști au ajuns în Bulgaria de la debutul sezonului estival, cea mai mare parte constând din cei autohtoni – 1,7 milioane de bulgari. Numărul turiștilor străini a fost de aproape 890.000, cei mai mulți din România, Polonia, Cehia, Germania și Ucraina, potrivit sursei citate.
Spre deosebire de anul trecut, hotelurile din cea mai mare stațiune din sudul litoralului bulgăresc sunt ocupare integral, însă nemulțumirile vin din alt motiv. Măsurile luate de autorități pentru gestionarea pandemiei de COVID-19 au dus la schimbarea tipului de turism, astfel că în stațiuni ajung în principal turiști cu propriile mașini, stațiunile fiind excesiv de aglomerate, spun responsabilii. Toată lumea parchează pe unde apucă, doar în parcările cu plată mai sunt uneori locuri libere.
„Sunny Beach are nevoie de o zonă «buffer», suplimentară, de parcare, iar asta a devenit evident în acest sezon”, a explicat un oficial din zonă, Zlatko Dimitrov, directorul executiv al Sunny Beach AD, societatea care administrează infrastructura.
„Acesta este un mare test pentru noi și va continua și în următorii ani. Se vede cu ochiul liber că infrastructura este sufocată. Hotelurile nu sunt pregătite pentru acest tip de turiști”, a spus Dimitrov.
Hotelierii, vânzătorii, concesionarii plajelor spun că statul ar fi trebuit să se promoveze mai intens în afară și să ofere stimulente pentru piețele mai bogate.
Și turiștii sunt nemulțumiți, se plâng că e aglomerație, că e gălăgie, că nu sunt umbrele pe plaje, în timp ce operatorii plajelor reclamă că au fost nevoiți să reducă umbrelele prin prisma măsurilor de distanțare.
Cei mai mulțumiți dintre agenții economici sunt patronii de restaurante, care au clienți și se așteaptă ca ei să continue să vină, singura problemă fiind că sezonul a debutat târziu și nu se știe cât va dura.