Pensionarii care locuiesc în afara granițelor României sunt susceptibili să-și piardă pensiile. Această categorie de persoane în vârstă riscă să nu mai primească venituri de la stat începând cu 1 septembrie 2024.
Certificatul de viață va trebui trimis către casele teritoriale de pensii de două ori pe an, conform Legii 360/2023, care an intrat în vigoare în toamnă. Un document important, certificatul de viață, poate fi folosit pentru a confirma că beneficiarul unei pensii stabilite în străinătate încă trăiește. Acest document trebuie trimis o dată pe semestru, în martie și septembrie. Casele Naționale de Pensii Publice (CNPP) au declarat că certificatul de viață a fost transmis autorităților până acum doar o dată pe an.
„Pentru a se evita efectuarea unor plăți necuvenite către beneficiari nerezidenți în România, a căror situație s-a modificat, cu efecte asupra obligației casei teritoriale de pensii competențe de a achita drepturile de pensie și/sau alte drepturi care se stabilesc și se plătesc de către casele teritoriale de pensii, se utilizează certificatul de viață că și instrument de verificare administrativă.
Astfel, dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străînătate, persoană în cauza este obligată să transmită anual formularul „Certificat de viață”.
Acest document constituie dovadă pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți și trebuie transmis în luna noiembrie a anului în curs.
Beneficiarul nerezident are obligația de a completă Partea B a Certificatului de viață, în față unei autoritati legale (instituții de asigurări sociale/pensii, autorități administrative locale, notari publici, etc) de pe teritoriul statului de domiciliu/ ședere permanentă. Autoritatea legală menționată certifica faptul că Partea B a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând, în acest sens, Partea C a certificatului”, se arată pe pagina web a Casei Naționale de Pensii.
Începând cu 1 septembrie 2024, pensiile publice din România vor fi guvernate de o nouă lege a pensiilor. Legislația 360/2023 include prevederi semnificative cu privire la transferul pensiilor obținute în România către un pensionar care locuiește în străinătate.
Până la 31 martie și până la 30 septembrie a fiecărui an, pensionarii trebuie să prezinte autorităților ceea ce trebuie să facă pentru an evita pierderea pensiei. Certificatul de viață este o dovadă că persoana care primește ajutor de stat este în viață.
Un pensionar trebuie să semneze acest document în fața unei autorități legale din statul în care locuiește sau locuiește permanent. Autenticitatea certificatului de viață va fi determinată doar prin acest proces. Autoritățile competente pot fi instituțiile de asigurări sociale și pensii, autoritățile administrative locale sau notarii publici. De asemenea, beneficiarul care nu este rezident trebuie să depună din proprie inițiativă certificatul de viață.
Dacă pensionarii care s-au stabilit în străinătate nu transmit certificatul de viață la timp, pensiile lor vor fi suspendate începând cu luna următoare. În plus, dacă beneficiarul prezintă sau comunică certificatul de viață după expirarea termenelor menționate, plata poate fi reluată de la data suspendării.
În prezent, persoana care solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate este obligată să transmită un formular anual „Certificat de viață” până la ultima zi a fiecărui a de către Casa Națională de Pensii Publice.