Prima pagină » Actualitate » Vicepreşedintele ANRE explică ce trebuie să facă românii dacă primesc facturi uriașe la energie. Când este obligat distribuitorul să plătească compensații consumatorului

Vicepreşedintele ANRE explică ce trebuie să facă românii dacă primesc facturi uriașe la energie. Când este obligat distribuitorul să plătească compensații consumatorului

Vicepreşedintele ANRE explică ce trebuie să facă românii dacă primesc facturi uriașe la energie. Când este obligat distribuitorul să plătească compensații consumatorului

Liberalizarea pietei energiei a adus românilor facturi uriașe la energie electrică.  Un locuitor din Sectorul 1 al Capitalei a rămas „mască” după ce a primit o factură de aproape 6.000 de lei pentru trei luni, la adresa locuinței soacrei sale decedate, în care nu stă nimeni din luna martie. Un alt proprietar, al unui apartament din Alba, în care nu locuiește nimeni, a primit o factură record în valoare de 739.000 de lei. Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE, a explicat la Digi24 ce trebuie să facă românii dacă primesc facturi uriașe la energie și când este obligat distribuitorul să plătească compensații consumatorului.

În situația în care un consumator casnic se confruntă cu o factură uriașă la energie electrică, primul pas este să solicite clarificări de la furnizor, iar furnizorul are obligația să-i răspundă în maximum 15 zile.

Primul pas este să solicite informații, detalii de la furnizor. Dacă cineva are o neclaritate în privința conținutului facturii, trebuie să solicite clarificări de la furnizor, iar furnizorul are obligația să-i răspundă în maximum 15 zile. Și poate să solicite și suspendarea termenelor de plată în acest caz”, a spus Nagy-Bege la Digi24.

Următorul pas, în cazul nerezolvarii problemei semnalate de client, ANRE intervine și aplică amenzi pentru furnizori, dacă au încălcat vreo reglementare.

După cele 15 zile de răspuns în care furnizorul e obligat să dea explicații și nu a primit, se poate adresa Autorității și vom analiza absolut toate situațiile – și avem destul de multe plângeri, din păcate, în cursul acestui an. Majoritatea sunt deja soluționate, am găsit problemele. Foarte multe cazuri se rezolvă prin sesizarea la furnizor. Pentru că și furnizorul își dă seama că cineva a comis o eroare. Hai să fim serioși, în aceste cazuri când sunt valori aberant de mari, în majoritatea cazurilor vorba deroare. Dacă nu srezolvă după primul pas, simplică autoritatea și în foartmultcazuri chiar aplicăm amenzi pentru furnizori dacă au încălcat vreo reglementare”, a adăugat vicepreşedintele ANRE.

Zoltan Nagy-Bege a spus că au existat foarte multe cazuri în care furnizorii au profitat de momentul liberalizării pieței enrgiei, însă ANRE a aplicat amenzi. 

 „Au fost foartmultcontravenții, asta pot să confirm. Nu știu dacă s-au făcut cu rea intențisau din greșeală, dar au fost foartmultplângeri și am aplicat amenzi”.

Cele mai multe amenzi au fost date pentru întârzireri la citirea contoarelor, carconform legii trebuicitito dată la 6 luni pentru energie electrică și la luni pentru gaznaturale. 

Mai mult, oficialul ANRE spune că în prezent există un proiect carprevedcompensarea consumatorilor cărora nu lsunt cititla timp contoarele.

ANRE, despre obligația distribuitorului să plătească compensații consumatorului

Distribuitorul va fi obligat să plătească compensații de 100 lei dacă nu e respectat termenul.

Bănuiesc că în cazul în carnu vorr citi un milion dcontoarși au dplătit 100 dmilioandlei, deja o să-i costși o să fipreocupați”, a spus Nagy-Bege.

„Dar fiecare consumator are dreptul de a citi contorul și de a transmite indexul contorului în fiecare lună. Pe factură trebuie să fie un număr de telefon dedicat pentru autocitire, un interval de timp care nu poate să fie mai scurt de 5 zile în care orice client poate să sune, să se identifice și să comunice indexul. Acest lucru se poate face și prin aplicațiile pe care pun la dispoziție majoritatea furnizorilor. Furnizorul este obligat să factureze pe această citire”, a adăugat el.

Citește și