Viktor Orban SFIDEAZĂ UE și curtează asiduu China. În Ungaria ar putea fi construită prima fabrică din Europa a producătorului auto chinez BYD
China este cel mai mare investitor străin din Ungaria, dar Viktor Orban nu se mulțumește cu atât, în pofida apelurilor repetate ale UE la o „slăbire” a legăturilor cu Beijingul.
Ungaria este în cursă, împreună cu Germania, pentru găzduirea primei fabrici europene a producătorului chinez de automobile BYD, iar compania urmează să facă un anunț până la sfârșitul acestui an.
Producătorul chinez de baterii CATL a decis, în anul 2022, să construiască o fabrică de baterii de 7,3 miliarde de euro în orașul Debrețin. Alte companii chineze din lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice — Nio, Eve Energy, Huayou Cobalt , BYD și Ningbo Zhenyu Technology — au anunțat toate noi proiecte de fabrică în ultimele luni.
Guvernul maghiar transmite că principalul investitor străin din anul 2020, în Ungaria, a fost China, iar Budapesta vrea mai mult – motiv pentru care politicienii se asigură că relațiile cu Beijingul rămân în permamență bune, notează Politico.
„Guvernul ungar nu va accepta niciun fel de presiune ideologică externă”
Premierul maghiar Viktor Orbán a fost singurul lider al UE care a participat la forumul Inițiativa Centura și Drumul din luna octombrie, președintele chinez Xi Jinping numindu-l „prietenul Beijingului”.
Guvernul ungar, a spus Orban, „nu va accepta niciun fel de presiune ideologică externă” și va urma întotdeauna interesele naționale.
Ministrul de externe Péter Szijjártó a fost și mai explicit în luna iunie, subliniind că orice efort de a se îndepărta de China ar dăuna Europei, „o sinucidere comisă de economia europeană”.
„Suntem mândri că Ungaria este principala destinație pentru investițiile de afaceri chineze în Europa Centrală”
Ungaria și-a mizat averea economică pe mașini, iar acum pe tranziția la vehiculele electrice. Sectorul auto reprezintă aproximativ 6% din produsul intern brut al Ungariei, în timp ce furnizorii de automobile reprezintă încă 8 – 9%.
Și nu este vorba doar despre companiile chineze. Toate cele trei mari firme auto din Germania au fabrici în Ungaria, iar companiile cu sediul în Coreea de Sud și Japonia sunt, de asemenea, prezente, atrase de forța de muncă calificată, dar ieftină a Ungariei, și de legăturile sale strânse cu restul pieței UE.
În timp ce astfel de argumente economice reprezintă o cantitate semnificativă din investițiile în automobile, loialitatea Budapestei față de Beijing aduce un beneficiu politic suplimentar.
Ministrul Dezvoltării Economice, Márton Nagy, a fost luna trecută la Shanghai, unde a lăudat ritmul investițiilor chineze în Ungaria.
„Suntem mândri că Ungaria este principala destinație pentru investițiile de afaceri chineze în Europa Centrală”, a spus acesta.
Sursa foto – Profimedia Images
Citește și: