Prima pagină » Actualitate » Wizz Air, obligat să dea compensații de 100 mil. euro pentru zeci de mii de pasageri afectați de anulări în vara lui 2023. Câte le revin românilor

Wizz Air, obligat să dea compensații de 100 mil. euro pentru zeci de mii de pasageri afectați de anulări în vara lui 2023. Câte le revin românilor

Wizz Air, obligat să dea compensații de 100 mil. euro pentru zeci de mii de pasageri afectați de anulări în vara lui 2023. Câte le revin românilor

Numărul pasagerilor afectați de anularea curselor operatorului low-cost Wizz Air, în vara acestui an, a fost de câteva zeci de mii, iar valoarea compensațiilor acordate s-a ridicat la 100 de milioane de euro, a declarat directorul executiv al Grupului Wizz Air, József Váradi, marți, ca răspuns la întrebarea Gândul, în cadrul unei conferințe de presă susținute la București. Cifrele sunt valabile la nivelul întregii rețele, din care România are o cotă semnificativă. Cu ocazia vizitei în România, CEO-ul companiei aviatice maghiare a anunțat creșterea bazei din Capitală cu două avioane, o inaugurarea unei noi rute și mărirea frecvenței curselor pe 21 din rutele sale, începând din iunie 2024.

Procentul de zboruri operate de compania aeriană low-cost în România în cea mai aglomerată lună anului, iulie, a fost de 98,61%, ceea ce înseamnă că 1,39% din zborurile programate nu au fost realmente realizate, conform datelor prezentate de József Váradi, CEO-ul Grupului Wizz Air, în conferința de presă de marți de la București. Procente au fost sub nivelul maxim și în mai (99,48%), iunie (98,23%) și august (99,72%), ajungând în septembrie la 100%, astfel că media pe lunile de mai – septembrie a ajuns la 99,3%.

Restul sunt zboruri care au fost anulate – atât din cauza limitărilor operaționale ale companiei, dar și din motive ce țin de condițiile meteo sau grevele din aeroporturi – ceea încurcat planurile de călătorie a mii de pasageri. CEO-ul companiei nu a dat cifra exactă a românilor afectați de anulări, precizând doar cota generică, de 20%, a României din întreaga rețea.

Aceasta înseamnă, la un simplu calcul, că în jur de 20 de milioane de euro au ajuns în conturile românilor ale căror zboruri au fost anulate.

Șeful CEO a admis că vara lui 2023 a fost un dezastru în ceea ce privește provocările din industria aviatică, însă a dat asigurări că măsurile luate pentru operaționalizare și investițiile realizate pentru consolidarea rețelei vor face ca situația să nu se repete anul viitor.

O necunoscută rămâne însă câte motoare vor fi chemate la verificări de către producătorul american, implicit numărul curselor și a pasagerilor care vor avea de suferit anul viitor.

József Váradi a anunțat că numai șase motoare au ajuns să fie rechemate pentru verificări într-o primă etapă, care durează aproximativ șase luni, dar în următoarea etapă vor fi mai multe motoare chemate, cel mai probabil pentru o perioadă mai scurtă. De amintit că, în urmă cu aproximativ o lună, numărul pe care l-a transmis reprezentanții companiei privind motoarele chemate la control pentru posibile „fisuri microscopice” era dublu.

Wizz Air anunțase în 9 august că va anula unele zboruri, în anumite zile, între unele destinații, fără să comunice nicio cifră legată de numărul curselor sau al pasagerilor care vor fi direct afectați de ceastă decizie. Este vorba de o măsură care nu este într-adevăr imputabilă operatorului, aceasta fiind determinată de decizia producătorului american Pratt & Whitney – deținută de gigantul RTX, noul nume al companiei Raytheon Tehnologies Company – care fabrică motoarele aflate pe cele mai multe avioane din flota Wizz Air, decizie care afectează mai multe companii aviatice la nivel global.

„Putem confirma că verificările în avans ale motoarelor PW1100G-JM vor afecta 12 din cele peste 400 de motoare care alcătuiesc flota Wizz Air”, transmiseseră reprezentanții Wizz Air la solicitarea Gândul.

Când va avea Wizz Air un reprezentant legal în România?

De amintit că în urma sesizării făcute la începutul lunii august de autoritățile române privind neregulile observate la operatorul aviatic low-cost Wizz Air, Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei a transmis, într-un răspuns la solicitarea Gândul, constatările sale.

Notificarea a venit pe fondul unui val de nemulțumiri privind curse amânate sau anulate ale companiei din ultimele luni și în contextul în care oficialii din aviație sau din domeniul protecției consumatorilor nu pot declanșa verificări sau aplica sancțiuni, conform legii, dat fiind că operatorul nu are sediul sau un reprezentant în România.

Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a precizat, într-o declarație pentru Gândul, că instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii din alte țări și, mai mult, proiectul legislativ care ar urma să permită Autorității să aplice sancțiuni tocmai a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România. Proiectul este în continuare în sertarele comisiei de raport.

Întrebat de reporterul Gândul care este poziția sa referitoare la demersul autorităților de a schimba legea pentru a obliga operatorii aviatici care nu au sediul în România să aibă reprezentanți legali în țară, șeful Wizz Air a subliniat că focusul companiei este pe creșterea gradul de realizare a zborurilor.

„Vreau să spun că avem 1.500 de oameni angajați în România, deci avem mulți reprezentanți. Avem piloți și personal de zbor, dar avem și oameni care lucrează în aeroporturi și care se ocupă de gestionarea operațiunilor din aeroporturi. Fizic, sunt acolo. Poate este nevoie să punem mai mulți oameni la sol, dar, repet, chestiunea de bază este că trebuie să realizăm mai multe zboruri. Deci nu vreau să am o armată de oameni care să se ocupe de probleme, vreau să am mult mai puține probleme și să nu am nevoie de o armată care să se ocupe de rezolvarea lor. Deci investițiile, logic, merg pentru a ne asigura că realizăm zborurile, nu anulăm zborurile”, a precizat CEO-ul Wizz Air.

„Dacă va trebui să avem un reprezentant legal, atunci vom avea un reprezentant legal. Dar suntem un reprezentat legal, adică reprezentăm 54% din piață, suntem aviația Românie, deci trebuie să facem lucrurile corecte pentru această țară. Ceea ce vreau să spun este că suntem importanți din punct de vedere strategic pentru noi, am făcut multe investiții în țara dumneavoastră, cred că țara dvs a ajuns să se bazeze pe Wizz Air, fiind principalul operator de zbor, așa că trebuie să facem ceea ce este corect și din această cauză spun să dacă va trebui să investim mai mult, vom investi mai mult. Da, am avut probleme vara asta, dar acum nu mai avem problemele astea și, dacă va trebui să facem mai mult, vom face mai mult”, a precizat József Váradi.

Baza de la București va fi extinsă

România este o țară strategică pentru Wizz Air, iar Bucureștiul devine în 2024 cea mai mare bază operațională a Wizz Air, consolidându-și totodată poziția de lider de piață în țară, cu o cotă de 57%, a declarat CEO-ul Grupului Wizz Air.

În cadrul conferinței de marți, CEO-ul Wizz Aiz a anunțat o nouă extindere semnificativă în București. Potrivit oficialului, în iunie 2024, Wizz Air va aloca încă două noi aeronave Airbus A321neo de ultimă generație bazei sale, va lansa o nouă rută către Leipzig, Germania, și va crește frecvențele pe 21 dintre rutele sale existente în București. Cu această investiție, compania aeriană va avea 19 aeronave staționate și 800 de persoane care vor lucra la baza din București. De aici vor fi operaționale 66 de rute către 22 de țări. Cota de piață a companiei din Capitală este de 42%, de două ori mai mare decât TAROM, potrivit lui József Váradi.

Din baza de la București au zburat cu Wizz Air, între ianuarie și septembrie, 4,49 de milioane de pasageri, cu 53% mai mulți decât în aceeași perioadă a anului trecut, iar până la finalul anului este estimat un flux total de 6,12 milioane de pasageri.

Wizz Air, care a operat primul său zbor din România în 2006, Wizz Air a devenit cel mai mare companie aeriană din țară în ceea ce privește flota și numărul de pasageri transportați. Începând din iunie 2024, Wizz Air va avea 36 de aeronave staționate în România, la cele șase baze din București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Sibiu și Timișoara, și o rețea ce va cuprinde 172 de rute, către 79 de destinații din 24 de țări.

Per ansamblu, au fost 9,32 de milioane de pasageri transportați în și din România de Wizz Air, între ianuarie și septembrie, cu 43% mai mulți decât în aceeași perioadă a anului trecut, iar până la finalul anului numărul este estimat să ajungă la 13,05 milioane, față de 9,79 de milioane de pasageri transportați în 2022.

„În prezent, avem deja peste 54% din cota de piață, în creștere la 57% anul viitor, ceea ce înseamnă că fiecare a doua persoană care călătorește cu avionul alege să zboare cu Wizz Air. Acest lucru este o onoare pentru noi, dar și o responsabilitate pe care o avem în calitate de companie aeriană, de a continua să oferim pasagerilor o experiență coerentă în toate etapele călătoriei. Ne-am îmbunătățit semnificativ operațiunile, cu 99,3% dintre zboruri finalizate în România în această vară, menținându-ne angajamentul de a îmbunătăți și mai mult această cifră”, a declarat, marți, József Váradi.

La nivel global, Global, Wizz Air deține o flotă de 186 de avioane și peste 8.000 de angajați, are 34 de baze în 16 țări, operează peste 950 de rute către aproape 200 de destinații din peste 50 de țări. Între octombrie 2022 și septembrie 2023, aeronavele Wizz Air au transportat 57,6 milioane de pasageri.

Compania estimează că în anul fiscal care se termină la 31 martie 2024 va avea 67 de milioane de pasageri transportați în total. În anul calendaristic 2023, operatorul estimează 65 de milioane de pasageri, în creștere față de 2022, au fost 45,6 milioane de milioane de pasageri, față de cei 16,6 milioane din primul an al pandemiei de Covid-19. Este o cifră de peste două ori mai mică față de cea din anul anterior izbucnirii crizei aviatice cauzate de noului coronavirus, respectiv 41,7 milioane de pasageri în 2019.

Astfel, potrivit oficialului Wizz Air, operatorul a avut în vara lui 2023 o creștere a numărului de pasageri la 155% față de perioada pre-pandemică, în timp de industria aviatică per ansamblu a ajuns la 96% din capacitate.

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și