Operatorul aviatic low-cost Wizz Air amână sau anulează curse care afectează mii de români, dar autoritatea competentă a statului pentru protecția consumatorilor nu îl poate trage la răspundere, așa cum a făcut în cazul notoriu al Blue Air. Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, precizează, într-o declarație pentru Gândul, că instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii în alte țări și, mai mult, proiectul legislativ care ar urma să permită ANPC să aplice sancțiuni tocmai a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România.
Două dintre cele nouă avioane Wizz Air programate să zboare de pe Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” Otopeni, vineri după-amiază, în decurs de doar două ore, au fost anulate, iar pasagerii au aflat cu puțin timp înainte că nu mai pot decola spre Roma și Eindhoven.
Numărul total al curselor cu probleme ale operatorului low-cost Wizz Air este semnificativ și în acest sezon.
Printre cele mai recente curse „cu cântec” se numără zborul W4 3198 de la Lisabona la București Otopeni, de miercuri 5 iulie. Zeci de pasageri ai zborului Wizz Air, printre care și Oana Ioniță, fosta „bebelușă” de la Cronica Cârcotașilor, erau blocați pe Aeroportul din Lisabona de mai bine de o zi, dar compania nu le oferise nicio informație.
Cazul nu este unic. Doar în ultimele două săptămâni, 29 iunie – 5 iulie și 22 – 28 iunie, au fost peste 100 de curse Wizz Air întârziate cu cel puțin o jumătate de oră sau anulate pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București, conform celor mai recente date transmise de Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB).
Între timp, chiar vineri 7 iulie, Wizz Air, care se recomandă „compania aeriană cu cea mai rapidă creștere din Europa și cea mai sustenabilă din punct de vedere ecologic pe plan global”, a anunțat, încântată, că a transportat 77 de milioane de pasageri către și dinspre România.
„Transportând un volum de pasageri de patru ori mai mare decât populația României, compania aeriană își păstrează ferm poziția de transportator lider în țară, contribuind la dezvoltarea sectorului turistic din România și creând peste 57.000 de locuri de muncă în industriile asociate în ultimii 17 ani”, potrivit unui comunicat al companiei.
Wizz Air „se luptă” pentru primul loc în clasamentul curselor problematice cu Tarom, dar și un alt operator care nu poate fi sancționat contravențional de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Ryanair.
Legislația actuală nu permite însă ANPC să ia măsuri coercitive în cazul companiilor care nu au un sediu în România, ci doar să semnaleze mai departe neregulile reclamate de consumatorii români.
De exemplu, ANPC a realizat, după numeroase reclamații, o acțiune de control la operatorul economic Blue Air Aviation SA, în iulie 2022, înainte ca operatorul să fie preluat în portofoliul statului prin executarea scrisorii de garanție pentru nerespectarea condițiilor stabilite când a primit ajutor de stat. Comisarii ANPC au dat companiei Blue Air 2 milioane de euro amendă, în schimb, nu a putut sancționa alte două companii reclamate.
„Odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin rețeaua CPC și Wizz Air și Ryanair, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ține seama de drepturile consumatorilor”, anunța ANPC în iulie 2022.
Conform cifrelor citate de economedia.ro, din 30 aprilie 2021 și până în iulie 2022, Centrul European al Consumatorilor România – ECC România, direcție din ANPC, care instrumentează sesizările transfrontaliere ale consumatorilor – înregistrase 500 de solicitări referitoare la serviciile Wizz Air și 114 referitoare la serviciile Ryanair.
Președintele ANPC a detaliat procedura căreia îi este tributară în ANPC, care nu poate amenda operatorii cu sedii din alte țări și demersurile, instituționale și legislative, pentru a putea aplica sancțiuni, care sunt deocamdată sortite eșecului.
Horia Constantinescu a spus, pentru Gândul, că proiectul legislativ care ar urma să permită ANPC să aplice sancțiuni a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România.
Noi nu putem demara nicio investigație, ci noi transmite prin Centrul European al Consumatorilor solicitare către autoritățile similare din țara în care aceștia își desfășoară activitatea și unde au sediul principal. Nu avem competență să cercetăm operatori economici cu sediul în alte țări. Se face prin Centrul European al Consumatorilor”, a detaliat Horia Constantinescu.
După cum a precizat Horia Constantinescu, demersurile sale instituționale la nivel european nu s-au concretizat încă în sensul dorit.
„Noi am depus diligențe pentru două companii, și pentru Ryanair, și pentru Wizz Air. Din păcate, niciuna dintre cele două țări, Irlanda și Ungaria, nu ne-au răspuns. Anul trecut, în cadrul unei întâlniri pe care am avut-o la Praga cu omologii mei din celelalte țări europene, am ridicat această problemă în mod transparent și am spus că nu am primit și suntem tratați altfel decât noi am tratat sesizările primite de către România prin intermediul aceluiași centru european, lucru care, din păcate, a rămas nelămurit până în ziua de astăzi”, a mai spus Horia Constantinescu.
Șeful ANPC a subliniat însă și un alt eșec pe acest palier, înregistrat în Parlament.
Aș vrea să notăm faptul că în Legea protecției consumatorilor, blocată în prezent în Parlament, în modul asumat de către USR, printr-o declarație publică a acestora, în care scriu că ne-au blocat actele pentru că, în opinia lor, avem prea multe atribuții, cu toate că acestea sunt date de directivele europene. Legea protecției consumatorilor, inițiată de doamna Laura Vicol, a fost blocată. În cadrul acestui act normativ, avem prins că orice operator economic desfășoară activități comerciale pe teritoriul României va fi obligat să aibă un reprezentant aici tocmai pentru ca în situații ca cea generată de Wizz Air să putem avea un interlocutor legal local căruia să putem să-i aplicăm eventuale sancțiuni, să stabilim măsuri”, a spus Horia Constantinescu, pentru Gândul.
„Din păcate, actul normativ este blocat la Comisia de Industrii, unde opoziția principală a făcut-o doamna deputat Prună, care a și declarat că, în opinia domniei sale, noi avem prea multe atribuții și mai bine actele normative ale noastre stau în continuare în Parlament. Această declarație politică reflectă realitatea, găsiți declarația publică a USR legat de activitate ANPC”, a precizat Horia Constantinescu.
Într-o declarație politică recentă, Cristina Prună a afirmat că, prin două propuneri legislative „Coaliția PSD-PNL dă ANPC super-puterea de a fi peste orice instituție a statului în ceea ce privește posibilitățile de anchetare a agenților economici”.
Întrebat dacă ANPC primește mai multe sesizări privind zboruri operate de Wizz Air în ultima vreme, mai ales după ce a ieșit de pe piață Blue Air, Horia Constantinescu a detaliat pârghiile pe care instituția le are în prezent.
„Foarte multe dintre companiile low-cost se confruntă cu astfel de probleme. Diferențele mari între unii și ceilalți – și aici mă refer la diferența mare între Wizz Air și Blue Air – este că cei dintâi față de cei din urmă nu au pus pe piață curse pentru care nu exista dovada posibilității organizării lor sau nu avem noi aceste informații, cum știam despre ceilalți. Aceste informații existau în spațiul nu numai public, prin transmitere de informații de către angajați, foști angajați, dar le-am primit inclusiv de la angajații de la acel moment ai companiei Blue Air legat de punerea pe piață unor curse cu niște avioane care nu puteau zbura. Nu avem astfel de informații legate de activitatea Wizz Air”, a precizat șeful ANPC.
Pentru scurt timp, în 2022, lucrurile păreau că merg spre bine, apoi problemele semnalate de consumatori au reapărut.
„Anul trecut, în urma unor discuții purtate – probabil cele de la Praga și cele purtate cu Centrul European al Consumatorilor -, am primit o vizită a reprezentanților Wizz Air la sediul autorității noastre, însoțiți de reprezentanții unui cabinet de avocatură români, având atunci promisiunea reprezentanților Wizz Air că vor răspunde tuturor solicitărilor consumatorilor români. Ne-au furnizat câteva numere de telefon ale unor reprezentanți locali și pentru o perioadă lucrurile au mers bine.
Din păcate, ulterior, lucrurile au fost reluate în sens negativ și le știți bine și dumneavoastră: curse anulate, consumatorii uitați pe aeroporturile de prin Europa. Așteptăm o reacție și noi la un moment dat a Centrului European și al Comisiei Europene , în general, pentru că vorbim de abateri de anvergură europeană, nu doar în România și doar consumatorii români”, a precizat Horia Constantinescu.
Șeful ANPC recomandă clienților companiilor aeriene să sesizeze în continuare problemele, pentru a avea dreptul la compensații.
„Avem pe pagina autorității noastre formularul de depunere a unor astfel de solicitări adresate Centrului European al Consumatorilor. Acesta ar fi demersul gratuit. Există, de asemenea, pe piață operatori economici ce obțin contra cost compensațiile așa cum sunt ele prevăzute de regulamentul europene”, a conchis Horia Constantinescu.
Autoritatea sfătuiește clienții companiilor de zbor să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităților competente.
În esență, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro pentru un zbor anulat, iar acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.
Recuperarea compensațiilor se poate face fie amiabil, la operatorul economic, fie prin intermediul ANPC și Centrului European al Consumatorilor România, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit.
Sunt prevăzute compensații și în cazul pierderii bagajelor, conform prevederilor detaliate în ghidul ECC România.
De exemplu, mii de români s-au îndreptat împotriva companiei aviatice low-cost Blue Air pentru a-și recupera banii pe care i-au plătit pe curse anulate sau pentru a primi compensațiile stabilite prin actele care reglementează drepturile pasagerilor, pentru curse întârziate sau scoase cu totul din orarul de zbor.
Unii s-au adresat companiilor de specialitate sau au contactat avocați, dar sunt și pasageri care, după haosul din aeroporturi din sezonul estival de anul trecut, la începutul anului curent, după două, trei luni de așteptare, au început să primească înapoi de la bănci banii plătiți pe biletele de avion. Specialiștii au explicat, pentru Gândul, toți pașii pe care clienții companiei aviatice care se simt nedreptățiți trebuie să îi parcurgă pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.
Cele mai recente date oficiale, pentru ultimele două săptămâni, privind cursele întârziate și anulate pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București arată amploarea haosului din aeroport:
Zboruri întârziate
Zboruri anulate
Zboruri întârziate
Zboruri anulate
CITEȘTE ȘI:
Încă un zbor Wizz Air anulat! Oamenii nu au primit nicio explicație