Unul dintre părinții copiilor minori cu vârsta de până în 12 ani (inclusiv) – înscriși la o unitate de învățământ preuniversitară sau de educație timpurie – poate avea zile libere plătite, pe durata suspendării activității didactice ce presupune prezența fizică în unitatea de învățământ. Modelul cererii și a declarației pe propria răspundere aferent OUG 110/2021 a fost publicat vineri în Monitorul Oficial.
Astfel, OUG 110/2021 prevede următoarele:
„(1) Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor cu vârsta de până la 12 ani inclusiv, precum și pentru părinții care au în întreținere copii sau adulți cu handicap cuprinși într-o formă de învățământ, respectiv înscriși în cadrul unei unități de învățământ preuniversitar, inclusiv de educație timpurie antepreșcolară, denumite în continuare unități de învățământ.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică pe perioada stării de alertă și după încetarea acesteia, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului școlar 2021-2022, fără a se include vacanțele, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența fizică a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, în condițiile prevăzute în Ordinul ministrului educației și al ministrului sănătății nr. 5.196/1.756/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, emis în temeiul art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 141/2020 privind instituirea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2021, cu modificările ulterioare, pentru stabilirea unor măsuri de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ, în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2”.
Modelul de cerere și declarația pe proprie răspundere pentru a beneficia de indemnizație leste dispinibil aici.
Potrivit , OUG 110/2021, prevederile alin. (1) se aplică părinților care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiții:
a) fac parte din categoriile prevăzute la alin. (1);
b) celălalt părinte nu beneficiază, la rândul său, de zile libere sau, după caz, părintele care solicită acordarea de zile libere se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemuncă.
(4) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin părinte se înțelege:
a) părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;
b) adoptatorul;
c) persoana care are copilul/copiii în încredințare în vederea adopției;
d) persoana care are copilul în plasament sau sub tutelă;
e) persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
f) părintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap înscrise într-o unitate de învățământ.
(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și alin. (3) lit. a), beneficiază de prevederile prezentei ordonanțe de urgență și părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizației prevăzute de art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, doar în situațiile în care activitatea serviciului de zi este limitată sau suspendată, prin dispoziție/decizie a autorității care are în administrare serviciul de zi, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.
(6) Beneficiază de prevederile prezentei ordonanțe de urgență și unul dintre părinții copiilor cu vârsta de până la 18 ani, înscriși în cadrul unor unități de învățământ, dacă se află în una sau mai multe dintre următoarele situații, cu condiția respectării, de către celălalt părinte, a prevederilor alin. (3) lit. b):
a) face parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilități, tratament imunosupresiv sau alte afecțiuni cronice;
b) face parte dintr-o grupă de risc, respectiv este diagnosticat cu afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă, a suferit un transplant, prezintă afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite sau urmează alte tipuri de tratamente imunosupresoare;
c) locuiește împreună cu o persoană diagnosticată cu afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă, a suferit un transplant, prezintă afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite sau urmează alte tipuri de tratamente imunosupresoare.
Consultantul fiscal Adrian Bența a făcut, săptămâna trecută, o analiză a Ordonanței, arătând că indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare fără de depăși 75% din salariul mediu brut.
Indemnizația este supusă impozitului pe venit, asigurărilor sociale obligatorii (CAS și CASS), inclusiv contribuției asiguratorii pentru muncă.
Dacă părinții își desfășoară activitatea în acele domenii pentru care Codul fiscal a prevăzut facilități fiscale (construcții, programe pentru calculator, cercetare-dezvoltare, etc.) nu se acordă facilitățile fiscale pentru această indemnizație.
Indemnizația se acordă pe durata stării de alertă și după încetarea acesteia până la finalizarea cursurilor anului școlar 2021-2022 fără a se putea acorda pe durata vacanțelor școlare.
Pentru a se putea beneficia de indemnizație trebuie îndeplinite următoarele condiții:
• Copilul este cu vârsta de până la 12 ani înscris la o unitate de învățământ sau copilul/adultul este cu handicap în vârstă de până la 26 de ani înscris într-o unitate de învățământ;
• Celălalt părinte nu beneficiază de zile libere;
• Locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
Salariatul depune la angajator o cerere însoțită de declarația celuilalt părinte că nu beneficiază de zile libere și, după caz, documente ce atestă încadrarea unei persoane într-o situație de handicap.
Angajatorul plătește indemnizația, impozitul pe venit și asigurările sociale și depune declarația cu impozitul pe venit și asigurările sociale.
În termen de 30 de zile de la plata impozitului și asigurărilor sociale și depunerea declarației se va depune o documentație la agențiile de ocupare a forței de muncă pentru acordarea indemnizației.
În termen de 30 de zile de la data depunerii documentației, ANOFM va plăti angajatorului indemnizația.
Ordonanța nu se aplică dacă unul dintre părinți se află într-una dintre următoarele situații:
• Este în concediu pentru creșterea copilului;
• Se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată;
• Se află în perioada de șomaj tehnic;
• Nu realizează venituri din salarii, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din agricultură, silvicultură și piscicultură;
Salariații din sistemul național de apărare, ordine publică, securitate națională și unități sanitare publice pot aplica procedura doar cu aprobarea angajatorului. Dacă angajatorul nu acordă cererea de acordare a zilelor libere, salariatul din aceste domenii de activitate are dreptul să primească o majorare a veniturilor cu cât ar fi fost indemnizația pentru zile libere plătite.