Prima pagină » Actualitate » Ziua ADEVĂRULUI în scandalul Bâstroe. Miercuri ar trebui să înceapă măsurătorile, dar Ucraina nu a trimis acordul scris

Ziua ADEVĂRULUI în scandalul Bâstroe. Miercuri ar trebui să înceapă măsurătorile, dar Ucraina nu a trimis acordul scris

Ziua ADEVĂRULUI în scandalul Bâstroe. Miercuri ar trebui să înceapă măsurătorile, dar Ucraina nu a trimis acordul scris

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) din România ar urma să înceapă miercuri, 15 martie, măsurătorile de adâncime pe brațul Chilia și pe Canalul Bâstroe, conform acordului convenit în 7 martie cu partea ucraineană și anunțat săptămâna trecută, după negocierile de la Ismail (Ucraina). Autoritățile române sunt însă condiționate de acordul scris al părții ucrainene.

Ucraina și-a asumat, săptămâna trecută, să înceteze orice fel de lucrări de adâncire (dragare) pe Canalul Bîstroe, însă România nu primise, cu o zi înainte de data programată pentru începerea măsurătorilor, confirmarea oficială a părții ucrainene pentru acest demers. Luni, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, afirma că „navele, echipajele sunt pregătite”, însă partea română nu primise acordul scris al Ucrainei.

UPDATE: Contactați de Gândul, oficialii Ministerului Transporturilor și Infrastructurii au declarat că acordul din partea Ucrainei nu a fost transmis României până miercuri la prânz.

Tanczos Barna a precizat că este nevoie de acest acord scris „pentru a pleca cele trei nave şi pentru a măsura, pe lungime, adâncimile pe Chilia şi apoi pentru a intra pe Canalul Bâstroe – care este sută la sută pe teritoriul ucrainean -, ca să se poată verifica adâncimile, pentru a calcula debitele, dacă s-au făcut doar lucrări de dragaj, de menținere a adâncimilor şi a se asigura că nu s-au schimbat debitele în așa fel încât ele să afecteze pe termen mediu şi lung biodiversitatea din Deltă”.

Nu am deocamdată acceptul, confirmarea scrisă a părţii ucrainene de a intra pe Chilia şi pe Bîstroe pentru a face toate măsurătorile. Am vorbit cu domnul ministru Grindeanu (n.r. – Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor), navele, echipajele sunt pregătite. Trebuie să vină şi acordul scris, aşa cum a promis partea ucraineană, ca să putem face măsurătorile, care ne vor arăta exact situaţia de pe canal, inclusiv cea a pragurilor, acolo unde au fost efectuate anumite intervenţii de dragaj de întreţinere. Calculele care se vor face pe debit, pe Chilia şi pe Bâstroe, precum şi pe celelalte două braţe, ne vor arăta dacă au fost modificări semnificative”, a explicat ministrul Tanczos Barna.

Șase nave dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimilor ar fi ajuns marți noapte în zona Periprava, în așteptarea acordului pentru măsurătorile pe Canalul Bâstroe. Ambarcațiunile la bordul cărora se află aproximativ 20 de specialiști ar fi rămas luni noapte în zona Cetatea Ismail, iar marți, convoiul a pornit spre Periprava, conform unor informații transmise de euronews.ro.

Ucraina ar fi comunicat că lucrările de dragaj sunt de întreținere

Potrivit ministrului Mediului, Ucraina ar fi comunicat că lucrările de dragaj efectuate pe Canalul Bâstroe au fost de întreținere, iar valorile obținute la ultimele măsurători, din 2017, nu s-ar fi modificat.

„Lucrări de dragaj au avut loc şi în acest an, şi la sfârşitul celui trecut, iar dânşii spun că au fost strict lucrări de întreţinere, dar vom vedea după ce vom avea rezultatele măsurătorilor care este situaţia (…) Noi am făcut măsurători pe cele 14 puncte, pe secţiunea Chilia, de pe malul românesc şi până pe cel ucrainean, şi nu prezintă modificări semnificative faţă de valorile din 2017, dar, subliniez încă o dată, este vorba de măsurători punctuale, pe secţiuni punctuale. Debitele modificate semnificativ sunt cele care reprezintă un potenţial pericol la adresa biodiversităţii din Delta Dunării. Noi trebuie să prevenim orice lucrare care să modifice semnificativ debitul pe cele două braţe, Chilia şi Tulcea, şi, în aval, Sfântul Gheorghe şi Sulina”, a mai punctat ministrul Mediului.

România, pregătită să înceapă măsurătorile

Recent, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a transmis, printr-un comunicat de presă, că Ucraina şi-a asumat să înceteze orice tip de dragaj şi a dat asigurări că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obține acceptul Forţelor Navale ucrainene, astfel încât reprezentanţii părții române să intre şi să măsoare pe brațul Chilia şi pe Canalul Bâstroe.

De altfel, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța încă de acum trei săptămâni că România este pregătită să înceapă măsurătorile.

„Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați – dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile – așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”, a scris la acel moment Sorin Grindeanu, pe pagina sa de Facebook.

„Pacea” de la Ismail

Marţi, 7 martie, în localitatea Ismail (Ucraina), delegaţia Ministerului Transporturilor, condusă de secretarul de stat Ionel Scrioşteanu, a continuat discuţiile iniţiate cu partea ucraineană cu privire la lucrările efectuate pe Canalul Bâstroe.

La întâlnirea trilaterală a participat şi o delegaţie a Comisiei Europene.

„La finalul întâlnirii, partea ucraineană şi-a asumat să înceteze orice tip de dragaj (operaţional, de investiţii etc.). Totodată, programul măsurătorilor ce vor fi efectuate de către AFDJ Galaţi pe braţul Chilia şi pe Canalul Bâstroe va fi un subiect abordat în cadrul următoarelor întâlniri cu partea ucraineană.

Participanţii au convenit că programul trebuie să se deruleze aşa cum s-a stabilit, începând cu data de 15 martie. Partea ucraineană a precizat că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obţine acceptul Forţele Navale ucrainene, pentru ca reprezentanţii părţii române să intre şi să măsoare pe braţul Chilia şi pe Canalul Bîstroe”, s-a transmis într-un comunicat de presă.

Reprezentanţii forului european au fost de acord cu solicitările României şi au subliniat că prioritatea zero pentru facilitarea tranzitului de mărfuri dinspre Ucraina este creşterea capacităţii Canalului Sulina. Acest aspect a fost subliniat de reprezentanţii DG Move şi confirmat de către omologii ucraineni.

Măsurile pentru creşterea capacităţii Canalului Sulina vizează:

  • sporirea numărului de piloţi;
  • modernizarea sistemului de balizaj pentru a se putea naviga în condiţii de siguranţă pe timp de zi şi de noapte;
  • achiziţionarea de nave tehnice şi de software modern de management al traficului.

CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | Fost guvernator al Deltei, despre documentul esențial din cazul Bâstroe: “Ucraina a emis un aviz pentru navigator, nu se joacă nimeni cu așa ceva, dacă o navă eșuează, este dezastru. Să ne amintim de Rostock, în 1991”

EXCLUSIV | Cum se va finaliza scandalul Bâstroe? Fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu explică efectele implicării Comisiei Europene: „Este o zonă în litigiu extrem de complexă, cu potențial strategic”

EXCLUSIV | Ce știe Ucraina și nu știe România despre Canalul Bâstroe? Fost guvernator al Deltei: „Filmul ăsta l-am văzut și în 2004. Un studiu de impact ar fi închis subiectul pentru totdeauna”

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele

Citește și